Analiza stanu Gospodarki Odpadami Komunalnymi na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka za rok 2022
Sporządzona na podstawie art. 3 ust. 2 pkt. 10 w związku z art. 9tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2022. poz. 2519 t.j. z dnia 07.12. 2022 r.) kwiecień 2023 r.
- Informacje podstawowe dotyczące przygotowanej Analizy
- Cel przygotowania Analizy
Dokument ten stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka, sporządzoną w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, odpady komunalne zostały zdefiniowane w następujący sposób: „odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet, jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości”.
Analiza dotyczy tylko i wyłącznie gospodarowania odpadami komunalnymi, nad którymi gmina Dąbrowa Białostocka przejęła władztwo od 1 lipca 2013 r. na podstawie znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2022.2519 t.j. z dnia 2022.12.07 ze zm.).
- Podstawa prawna sporządzenia Analizy
Analizę sporządzono na podstawie art. 3 ust. 2 pkt. 10 w związku z art. 9tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2022.2519 t.j..), gdzie określony został wymagany zakres takiej analizy.
Zakres przedmiotowej analizy częściowo pokrywa się z rocznym Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, sporządzanym przez gminę, na podstawie art. 9q cyt. ustawy, celem jego przedłożenia Marszałkowi Województwa Podlaskiego oraz Podlaskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy.
- Regulacje prawne z zakresu gospodarowania odpadami
Przy sporządzaniu Analizy opierano się również o dokumenty o charakterze strategicznym, tj.
- Plan Gospodarki Odpadami Województwa Podlaskiego na lata 2016-2022 przyjętego uchwałą Nr XXXII/280/16 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 19 grudnia 2016 r.,
- Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2022 przyjęty uchwałą nr 88 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2016 r. (M.P., poz. 784), a także ustawy i akty wykonawcze dotyczące problematyki gospodarki odpadami, tj.:
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. ws. Katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 2412),
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1530)
- Ocena możliwości techniczno-organizacyjnych gminy Dąbrowa Białostocka w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
2.1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
Na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka nie ma możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych ani też pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Wszystkie w/w odpady pochodzące z terenu gminy Dąbrowa Białostocka są przekazywane zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podlaskiego.
W roku 2022 zgodnie z danymi pochodzącymi ze sprawozdań przedsiębiorców, odpady odbierane z terenu Gminy Dąbrowa Białostocka trafiły do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych tzw. (RIPOK) w skład której wchodzą: miedzy innymi stacja przeładunkowa w Dąbrowie Białostockiej, Zakład Recyklingu w Dolistowie Starym I, 144, gm. Jaświły, Zakład Zagospodarowania Odpadów Koszarówka w miejscowości Koszarówka, ul. Białostocka 22, 19 – 200 Grajewo.
- 2. Ogólna charakterystyka systemu.
Podmiotem odpowiedzialnym za organizację i funkcjonowanie systemu jest gmina Dąbrowa Białostocka. Gmina w zamian za uiszczaną przez mieszkańców stawkę opłaty gospodaruje odpadami komunalnymi. Wywiązując się z ustawowego obowiązku zawarto zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach umowę na odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy. Zadanie realizowane było przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. z siedzibą przy ul. Gen. Sulika 1, 16-200 Dąbrowa Białostocka od 01.01.2022 r. do 31.12.2022 r. W ramach zadania, od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy, zbierano selektywnie zebrane odpady u „źródła” (bezpośrednio na terenie nieruchomości). Odbiorem odpadów „u źródła” zostało objętych 8 frakcji odpadów:
- Szkło
- Papier i tektura
- Tworzywa sztuczne i metale
- Odpady ulegające biodegradacji
- Odpady wielomateriałowe
- Odpady zmieszane
- żużel i popiół z palenisk domowych
Na terenie miejskim i wiejskim zabudowy jednorodzinnej obowiązuje system mieszany workowo – pojemnikowy zbiórki odpadów komunalnych. Zmieszane odpady komunalne gromadzone są w pojemnikach. Pojemniki do gromadzenia odpadów zmieszanych zapewniał Właściciel nieruchomości.
Częstotliwość wywozu przez Wykonawcę odpadów zmieszanych:
- na terenie wiejskim – 1 raz na miesiąc
- na terenie miejskim – 2 razy w miesiącu
Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie wiejskiej i miejskiej zabudowy jednorodzinnej odbywa się w systemie workowym:
1) worek koloru żółtego – z napisem „metale i tworzywa sztuczne” - (puste butelki po napojach np. typu PET, PE, opakowania wielomateriałowe po napojach, opakowania po chemii gospodarczej, po kosmetykach, środkach czystości, opakowania po żywności, zakrętki, plastikowe folie i torebki.), - metale - drobny złom (puszki po konserwach, napojach, sokach itp., drobny złom żelazny np. nakrętki, kapsle itp., drobny złom metali kolorowych i aluminium ),
2) worek koloru niebieskiego – z napisem „papier” - (gazety, czasopisma, papier szkolny i biurowy, książki, torebki i worki papierowe, papier pakowy np. szary papier do pakowania, papier na opakowanie prezentów, tektura i kartony, ścinki drukarskie,)
3) worek koloru zielonego – z napisem „szkło” - szkło opakowaniowe (opakowania po żywności, butelki po napojach, słoiki bez nakrętek, opakowania po kosmetykach, inne opakowania szklane ),
4) worek koloru bezbarwnego – z napisem „popiół” - żużel i popiół z palenisk domowych,
5) worek koloru brązowego – z napisem „BIO” – odpady ulegające biodegradacji.
Worki do selektywnej zbiórki zapewniał Wykonawca.
Częstotliwość załadunku i wywozu przez Wykonawcę odpadów zebranych selektywnie na terenie miejskim i wiejskim – 1 raz w miesiącu z wyjątkiem odpadów BIO, które na terenie miejskim były odbierane 2 razy w miesiącu.
Na terenie zabudowy wielorodzinnej obowiązuje system pojemnikowy oraz pojemnikowo – kontenerowy zbiórki odpadów komunalnych. Zmieszane odpady komunalne gromadzone są w pojemnikach i kontenerach. Pojemniki na odpady zmieszane zapewniał Właściciel nieruchomości. Częstotliwość załadunku i wywozu odbywała się w miarę potrzeb.
Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie zabudowy wielorodzinnej odbywała się do specjalistycznych pojemników:
1) pojemnik koloru żółtego – z napisem „metale i tworzywa sztuczne” - (puste butelki po napojach np. typu PET, PE, opakowania wielomateriałowe po napojach, opakowania po chemii gospodarczej, po kosmetykach, środkach czystości, opakowania po żywności, zakrętki, plastikowe folie i torebki.), metale - drobny złom (puszki po konserwach, napojach, sokach itp., drobny złom żelazny np. nakrętki, kapsle itp., drobny złom metali kolorowych i aluminium ),
2) pojemnik koloru brązowego – z napisem „BIO” – odpady ulegające biodegradacji,
3) pojemnik koloru niebieskiego – z napisem – „papier” (gazety, czasopisma, papier szkolny i biurowy, książki, torebki i worki papierowe, papier pakowy np. szary papier do pakowania, papier na opakowanie prezentów, tektura i kartony, ścinki drukarskie,
4) pojemnik koloru zielonego – z napisem „szkło” - szkło opakowaniowe (opakowania po żywności, butelki po napojach, słoiki bez nakrętek, opakowania po kosmetykach, inne opakowania szklane ),
5) pojemnik kp7 lub kp5 - z napisem „popiół” - żużel i popiół z palenisk domowych
Częstotliwość wywozu przez Wykonawcę tych odpadów – w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu natomiast odpady ulegające biodegradacji 4 razy w miesiącu.
Na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka funkcjonuje Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowany na terenie PGKiM przy ul. Gen. Sulika, 16-200 Dąbrowa Białostocka. Zadanie to jest zadaniem obligatoryjnym wyznaczonym zapisem art. 3 ust.1 pkt. 6 ustawy u.c.p.
W PSZOK (punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych) zbierane są następujące rodzaje odpadów zebranych selektywnie:
1) papier i tektura, opakowania z papieru i tektury,
2) tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych,
3) metale, opakowania z metali,
4) szkło oraz opakowania ze szkła,
5) odpady zielone,
6) przeterminowane leki i chemikalia,
7) zużyte baterie i akumulatory,
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, dostarczony w całości, bez widocznych
uszkodzeń i usunięć części wyposażenia, kabli itp.,
9) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
10) odpady budowlane i rozbiórkowe z drobnych remontów w gospodarstwach domowych
zgromadzone w workach,
11) zużyte opony z gospodarstwa domowego, bez zawartości błota i piasku,
12) popiół z palenisk domowych.
Odpady dostarczone do PSZOK muszą być posegregowane (posortowane rodzajowo), nie mogą być zmieszane i zanieczyszczone innymi odpadami.
Ponadto zużyte baterie przyjmowano do pojemnika znajdującego się w siedzibie Urzędu Miejskiego, w kiosku przy Placu Kościuszki oraz w szkołach.
W roku 2021 zebrano następujące frakcję odpadów:
20 03 07 odpady wielkogabarytowe – 85,3300 Mg
16 01 03 zużyte opony – 5,6000 Mg
20 01 32 leki inne niż wymienione w 30 01 31 – 0,0850 Mg
20 01 36 zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne - 5,6000 Mg
2.3. Koszty poniesione przez Gminę Dąbrowa Białostocka w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych
Wydatki związane z obsługą systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie od 01.01.2022 r. do 31.12.2022 r.:
Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami za okres 1.01.2022 r. do 31 grudnia 2022 r. |
||
Lp. |
Elementy składowe kosztów |
Kwota (zł) |
1. |
- wynagrodzenie podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości objętych gminnym odbiorem, |
888 643,74 |
- koszty przetworzenia i utylizacji odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości objętych gminnym odbiorem, |
968 278,25 |
|
- koszty utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, |
48 009,60 |
|
2. |
- wynagrodzenie + pochodne obsługi administracyjnej systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, |
88 528,57 |
3. |
- szkolenia |
0 |
4. |
- komornicze |
92,54 |
5. |
- zakup usług |
9308,92 |
|
koszty razem |
2 002 861,62 |
|
przypis dochodów |
2 065 107,83 |
|
różnica |
- 62 246,21 |
Koszty obsługi systemu sporządził: referent Kinga Sićko
Informacje dodatkowe
Zaległości z tytułu opłaty za odpady komunalne wg stanu na 31.12.2022 r. – 77 267,39 zł.
2.4. Liczba mieszkańców Gminy Dąbrowa Białostocka objętych systemem gospodarki odpadami .
- Liczba mieszkańców Gminy Dąbrowa Białostocka na dzień 31.12.2022 r. (dane z ewidencji ludności) wynosiła ogółem: 11 809 osób, z czego na terenie miasta 5193 osoby, na terenie wsi 5616 osoby.
- Liczba mieszkańców zgodna z deklaracjami wynosi na terenie miasta 3909 osoby, na terenie wsi 3801 osoby.
Systemem gospodarowania odpadami komunalnymi objęto wszystkich mieszkańców nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej, wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego na terenie gminy.
2.5. Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy.
Ilość odpadów komunalnych w niniejszej Analizie podano na podstawie sprawozdania rocznego otrzymanego od firmy odbierającej odpady.
Ilości odebranych i zagospodarowanych (unieszkodliwionych) odpadów komunalnych z terenu gminy Dąbrowa Białostocka, w roku 2022 kształtuje się następująco:
Kod odpadu |
Rodzaj odpadu |
Masa odpadów [Mg] |
20 03 01 |
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne |
1334,0500 |
20 02 01 |
Ulegające biodegradacji |
127,1600 |
20 01 99 |
Inne niewymienione frakcje zebrane w sposób selektywny |
30,000 |
15 01 01 |
Opakowania z papieru i tektury |
32,8786 |
15 01 02 |
Opakowania z tworzyw sztucznych |
38,7800 |
15 01 04 |
Opakowania z metali |
52,2074 |
15 01 05 |
Opakowania wielomateriałowe |
5,0859 |
15 01 07 |
Opakowania ze szkła |
180,2960 |
20 03 07 |
Wielkogabarytowe |
85,3300 |
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne |
5,6000 |
16 01 03 |
Zużyte opony |
5,6000 |
20 01 01 |
Papier i tektura |
28,0700 |
20 01 39 |
Tworzywa sztuczne |
114,5100 |
19 12 02 |
Metale żelazne |
13,5808 |
- Ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, odebranych z terenu gminy.
Ilość odpadów podano na podstawie otrzymanych sprawozdań od firmy wywozowej, która w roku 2021 odbierała odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu gminy:
- Niesegregowane(zmieszane) odpady komunalne o kodzie 200301 przekazane do składowania – 0,000 Mg
- Odpady zielone o kodzie 20 02 01 przekazane do składowania– 0,000 Mg
- Pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o kodzie 191212 (o wielkości pow. 80mm) przekazane do składowania – 0,0000 Mg
3.1. Informacje dodatkowe związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
w tym poziomy odzysku przewidziane do osiągnięcia w roku 2022 i latach następnych.
Ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 2412) w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczenia masy tych odpadów dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. wynosi:
Rok |
2017 |
2018 |
2019 |
16 lipca 2020 |
Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. [%] |
45 |
40 |
40 |
35 |
Wskaźnik ten maleje sukcesywnie i do 16 lipca roku 2020 spada aż, do 35%, co oznacza, że w roku docelowym na składowiska odpadów nie będzie mogło trafić więcej niż 35% odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
Zgodnie z Krajowym Planem Gospodarki Odpadami do odpadów komunalnych, ulegających biodegradacji zalicza się:
- Papier i tekturę
- Odzież i tekstylia z materiałów naturalnych
- Odpady z terenów zielonych
- Odpady kuchenne i ogrodowe
- Drewno
- Odpady wielomateriałowe
- Frakcję drobną < 10mm
Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 roku na terenie gminy Dąbrowa Białostocka równa się 1379,304 Mg . Na terenie gminy w roku 2022 zebrano papier i tekturę – 67,450 Mg, oraz odpady ulegające biodegradacji – 127,1600 Mg. W roku 2022 nie było składowanych żadnych odpadów komunalnych w związku z tym poziom składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wyniósł zero.
- Łączna ilość odpadów ulegających biodegradacji wytworzona w 1995 r. przez mieszkańców Gminy Dąbrowa Białostocka wynosiła 1379,304 Mg.
Powyższe dane służą do obliczenia poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w roku rozliczeniowym 2022, według wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska.
Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji z terenu gminy przekazanych do składowania, stanowi sumę ilości poszczególnych rodzajów odpadów ulegających biodegradacji przekazanych do składowania, tj. odpadów komunalnych zmieszanych o kodzie 20 03 01 i pozostałości po ich sortowaniu o kodzie 19 12 12, jeśli przekazane zostały do składowania. Do odpadów tych wlicza się również masę odpadów ulegających biodegradacji zebranych w sposób selektywny z terenu gminy – przy uwzględnieniu procentowego udziału frakcji ulegającej biodegradacji w ogólnej masie tego rodzaju odpadu, określonego w Rozporządzeniu.
Przy obliczaniu poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w roku rozliczeniowym, ważną składową jest ilość odpadów o kodzie 19 12 12 stanowiących pozostałości po sortowaniu odpadów komunalnych.
4.1. W roku 2022 poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania w gminie Dąbrowa Białostocka wyniósł 0,00%.
Zgodnie z cyt. powyżej Rozporządzeniem Ministra Środowiska dla roku 2021 dopuszczony był 35% redukcji bioodpadów. W roku 2021 wymagany poziom nie obowiązuje. Gmina przedstawia osiągnięty poziom dla celów statystycznych.
W celu spełnienia wymogów w zakresie redukcji odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, niezbędnym jest w kolejnych latach funkcjonowania systemu:
- dalsze prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów, w tym odpadów zielonych i przekazywanie ich do miejsc odzysku, (przy czym odpady zielone trafiać powinny do regionalnej instalacji przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów),
- zagospodarowanie odpadów zielonych we własnym zakresie, między innymi poprzez przydomowe kompostowniki, tj. zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, która mówi, że odpady w pierwszej kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania, tak, aby tego rodzaju odpady nie trafiły na składowisko w ogólnym strumieniu odpadów komunalnych.
4.2. Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych.
Obliczenie w/w poziomu zgodne jest z wymogami dla roku 2022 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U. z 2021 poz. 1530),
Mr
P = –––––– × 100%,
Mw
P - oznacza poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, wyrażony w %,
Mr - oznacza łączną masę odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi wyrażoną w Mg
Mw - oznacza łączną masę wytworzonych odpadów komunalnych, wyrażoną w Mg
Na podstawie art. 3b ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2022 r. poz..2519 t.j.) Gminy są zobowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej:
1) 20% wagowo - za rok 2021;
2) 25% wagowo - za rok 2022;
3) 35% wagowo - za rok 2023;
4) 45% wagowo - za rok 2024;
5) 55% wagowo - za rok 2025;
6) 56% wagowo - za rok 2026;
7) 57% wagowo - za rok 2027;
8) 58% wagowo - za rok 2028;
9) 59% wagowo - za rok 2029;
10) 60% wagowo - za rok 2030;
11) 61% wagowo - za rok 2031;
12) 62% wagowo - za rok 2032;
13) 63% wagowo - za rok 2033;
14) 64% wagowo - za rok 2034;
15) 65% wagowo - za rok 2035 i za każdy kolejny rok.
4.3. Obliczony poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła dla gminy Dąbrowa Białostocka za rok 2022 wyniósł 25,1219%. Zgodnie z w/w Rozporządzeniem wymagany do osiągnięcia poziom dla roku 2022 wynosi 25%. Gmina Dąbrowa Białostocka osiągnęła wymagany prawem poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.
- Wymagane poziomy odzysku odpadów budowlanych i rozbiórkowych określone w w/w Rozporządzeniu, wykazano poniżej.
Na terenie gminy Dąbrowa Białostocka w 2022 roku nie było zebranych innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w związku z powyższym w/w odpady nie były poddane składowaniu.
Dla roku 2022 uchylono Rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.2016 r. poz. 2167) w sprawie poziomu recyklingu przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych. W związku z tym, że gminy w dalszym ciągu będą zapewniały przyjmowanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych, w sprawozdaniach komunalnych w dalszym ciągu będą zbierane informacje w zakresie masy w.w. odpadów (jednak, że bez obowiązku osiągania określonych poziomów ich recyklingu.
Podsumowanie
Podsumowując rok 2022 nie stwierdza się braku możliwości technicznych dla poprawnego funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Dąbrowa Białostocka. Gmina należy do Związku Komunalnego Biebrza. Jest również przydzielona do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych tzw. (RIPOK) w skład której wchodzą: miedzy innymi stacja przeładunkowa w Dąbrowie Białostockiej, Zakład Recyklingu w Dolistowie Starym I, 144, gm. Jaświły, Zakład Zagospodarowania Odpadów Koszarówka w miejscowości Koszarówka, ul. Białostocka 22, 19 – 200 Grajewo. Odpady były odbierane od mieszkańców zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem. Zgłaszane problemy rozwiązywano na bieżąco. Wymagane prawem poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia zostały osiągnięte. Pomimo tego w przyszłości powinien być przede wszystkim położony nacisk na rozwój selektywnej zbiórki odpadów.
W celu osiągnięcia zakładanego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych dla gminy Dąbrowa Białostocka będzie wymagane położenie dużego nacisku na zagospodarowanie odpadów zielonych we własnym zakresie, między innymi poprzez przydomowe kompostowniki, tj. zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, która mówi, że odpady w pierwszej kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania, tak, aby tego rodzaju odpady nie trafiły na składowisko w ogólnym strumieniu odpadów komunalnych.
Ze względu na zmniejszanie się ilości gospodarstw domowych i ilości mieszkańców koszty odbioru i przetwarzania odpadów komunalnych na jednego mieszkańca wzrosły, w związku z tym w Gminie Dąbrowa Białostocka powstało saldo ujemne.
Priorytetowym zadaniem dla Gminy Dąbrowa Białostocka na lata następne jest dalsze uświadamianie mieszkańców gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych zmieszanych oraz racjonalnego sortowania odpadów komunalnych w celu osiągnięcia określonych przez Unię Europejską poziomów odzysku i recyklingu odpadów.
Metryka strony