Analiza stanu Gospodarki Odpadami Komunalnymi na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka za rok 2021

Sporządzona na podstawie art. 3 ust. 2 pkt. 10 w związku z art. 9tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 888)

  1. Informacje podstawowe dotyczące przygotowanej Analizy
  • Cel przygotowania Analizy

Dokument ten stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka, sporządzoną w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, odpady komunalne zostały zdefiniowane w następujący sposób: „odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet, jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości”.

Analiza dotyczy tylko i wyłącznie gospodarowania odpadami komunalnymi, nad którymi gmina Dąbrowa Białostocka przejęła władztwo od 1 lipca 2013 r. na podstawie znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2021.888 j.t. ze zm.).

  • Podstawa prawna sporządzenia Analizy

Analizę sporządzono na podstawie art. 3 ust. 2 pkt. 10 w związku z art. 9tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2021.888 j.t.), gdzie określony został wymagany zakres takiej analizy.

Zakres przedmiotowej analizy częściowo pokrywa się z rocznym Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, sporządzanym przez gminę, na podstawie art. 9q cyt. ustawy, celem jego przedłożenia Marszałkowi Województwa Podlaskiego oraz Podlaskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy.

  • Regulacje prawne z zakresu gospodarowania odpadami

Przy sporządzaniu Analizy opierano się również o dokumenty o charakterze strategicznym, tj.

- Plan Gospodarki Odpadami Województwa Podlaskiego na lata 2016-2022 przyjętego uchwałą Nr XXXII/280/16 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 19 grudnia 2016 r.,

- Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2022 przyjęty uchwałą nr 88 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2016 r. (M.P., poz. 784),

a także ustawy i akty wykonawcze dotyczące problematyki gospodarki odpadami, tj.:

 - ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r. poz. 701),

 - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. ws. Katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923),

 - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji                  (Dz.U. z 2017 r. poz. 2412),

- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1530),

- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 maja 2012 r. ws. wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2012 r.  Nr 630).

 

 


 

 

  1. Ocena możliwości techniczno-organizacyjnych gminy Dąbrowa Białostocka w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

 2.1.  Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka nie ma możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych ani też pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Wszystkie w/w odpady pochodzące z terenu gminy Dąbrowa Białostocka są przekazywane zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podlaskiego.

W roku 2021 zgodnie z danymi pochodzącymi ze sprawozdań przedsiębiorców, odpady odbierane z terenu Gminy Dąbrowa Białostocka trafiły do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych tzw. (RIPOK) w skład której wchodzą: miedzy innymi stacja przeładunkowa w Dąbrowie Białostockiej, Zakład Recyklingu w Dolistowie Starym I, 144, gm. Jaświły, Zakład Zagospodarowania Odpadów Koszarówka w miejscowości Koszarówka, ul. Białostocka 22, 19 – 200 Grajewo.

  1. 2. Ogólna charakterystyka systemu.

Podmiotem odpowiedzialnym za organizację i funkcjonowanie systemu jest gmina Dąbrowa Białostocka. Gmina w zamian za uiszczaną przez mieszkańców stawkę opłaty gospodaruje odpadami komunalnymi. Wywiązując się z ustawowego obowiązku zawarto zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach umowę na odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy. Zadanie realizowane było przez  Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. z siedzibą przy ul. Gen. Sulika 1, 16-200 Dąbrowa Białostocka od 01.01.2021 r. do 31.12.2021 r. W ramach zadania, od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy, zbierano selektywnie zebrane odpady u „źródła” (bezpośrednio na terenie nieruchomości). Odbiorem odpadów „u źródła” zostało objętych  8 frakcji odpadów:

  • Szkło
  • Papier i tektura
  • Tworzywa sztuczne i metale
  • Odpady ulegające biodegradacji
  • Odpady wielomateriałowe
  • Odpady zmieszane
  • żużel i popiół z palenisk domowych

Na terenie miejskim i wiejskim zabudowy jednorodzinnej obowiązuje  system mieszany workowo – pojemnikowy zbiórki odpadów komunalnych. Zmieszane odpady komunalne gromadzone są w pojemnikach. Pojemniki do gromadzenia odpadów zmieszanych zapewniał Właściciel nieruchomości.

Częstotliwość wywozu przez Wykonawcę odpadów zmieszanych:

  • na terenie wiejskim – 1 raz na miesiąc
  • na terenie miejskim – 2 razy w miesiącu

Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie wiejskiej i miejskiej zabudowy jednorodzinnej odbywa się w systemie workowym:

 1)   worek koloru żółtego – z napisem  „metale i tworzywa sztuczne” -  (puste butelki po napojach np. typu PET, PE, opakowania wielomateriałowe po napojach, opakowania po chemii gospodarczej, po kosmetykach, środkach czystości, opakowania po żywności, zakrętki, plastikowe folie i torebki.), - metale - drobny złom (puszki po konserwach, napojach, sokach itp., drobny złom żelazny np. nakrętki, kapsle itp., drobny złom metali kolorowych i aluminium ),

 2)   worek koloru niebieskiego – z napisem „papier” - (gazety, czasopisma, papier szkolny i biurowy, książki, torebki i worki papierowe, papier pakowy np. szary papier do pakowania, papier na opakowanie prezentów, tektura i kartony, ścinki drukarskie,)

 3)   worek koloru zielonego – z napisem „szkło” -  szkło opakowaniowe (opakowania po żywności, butelki po napojach, słoiki bez nakrętek, opakowania po kosmetykach, inne opakowania szklane ),

 4)  worek koloru bezbarwnego – z napisem „popiół” - żużel i popiół z palenisk domowych,

 5)  worek koloru brązowego – z napisem „BIO” – odpady ulegające biodegradacji.

Worki do selektywnej zbiórki zapewniał Wykonawca. 

Częstotliwość załadunku i wywozu przez Wykonawcę odpadów zebranych selektywnie na terenie miejskim i wiejskim – 1 raz w miesiącu z wyjątkiem odpadów BIO, które na terenie miejskim były odbierane 2 razy w miesiącu.

Na terenie zabudowy wielorodzinnej obowiązuje system pojemnikowy oraz pojemnikowo – kontenerowy zbiórki odpadów komunalnych. Zmieszane odpady komunalne gromadzone są w pojemnikach i kontenerach.  Pojemniki na odpady zmieszane zapewniał Właściciel nieruchomości. Częstotliwość  załadunku i wywozu odbywała się w miarę potrzeb.

Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie zabudowy wielorodzinnej odbywała się  do specjalistycznych pojemników:

1) pojemnik koloru żółtego – z napisem „metale i tworzywa sztuczne” -  (puste butelki po napojach np. typu PET, PE, opakowania wielomateriałowe po napojach, opakowania po chemii gospodarczej, po kosmetykach, środkach czystości, opakowania po żywności, zakrętki, plastikowe folie i torebki.), metale - drobny złom (puszki po konserwach, napojach, sokach itp., drobny złom żelazny np. nakrętki, kapsle itp., drobny złom metali kolorowych i aluminium ),

2)  pojemnik koloru brązowego – z napisem „BIO” – odpady ulegające biodegradacji,

3) pojemnik koloru niebieskiego – z napisem – „papier” (gazety, czasopisma, papier szkolny i biurowy, książki, torebki i worki papierowe, papier pakowy np. szary papier do pakowania, papier na opakowanie prezentów, tektura i kartony, ścinki drukarskie,

4) pojemnik koloru zielonego – z napisem „szkło” - szkło opakowaniowe (opakowania po żywności, butelki po napojach, słoiki bez nakrętek, opakowania po kosmetykach, inne opakowania szklane ),

5)  pojemnik kp7 lub kp5 - z napisem „popiół” - żużel i popiół z palenisk domowych

Częstotliwość wywozu przez Wykonawcę tych odpadów –  w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu natomiast odpady  ulegające biodegradacji 4 razy w miesiącu.

Na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka funkcjonuje Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowany na terenie PGKiM przy ul. Gen. Sulika, 16-200 Dąbrowa Białostocka. Zadanie to jest zadaniem obligatoryjnym wyznaczonym zapisem art. 3 ust.1 pkt. 6 ustawy u.c.p.

W  PSZOK (punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych) zbierane są następujące rodzaje odpadów zebranych selektywnie:

1)  papier i tektura, opakowania z papieru i tektury,

     2)  tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych,

     3)  metale, opakowania z metali,

     4)  szkło oraz opakowania ze szkła,

     5)  odpady zielone,

     6)  przeterminowane leki i chemikalia,

     7)  zużyte baterie i akumulatory,

8)  zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, dostarczony w całości, bez widocznych

     uszkodzeń  i usunięć części wyposażenia, kabli itp.,

     9)  meble i inne odpady wielkogabarytowe,

    10) odpady budowlane i rozbiórkowe z drobnych remontów w gospodarstwach domowych zgromadzone w workach,

    11) zużyte opony z gospodarstwa domowego, bez zawartości błota i piasku,

    12) popiół z palenisk domowych.

Odpady dostarczone do PSZOK muszą być posegregowane (posortowane rodzajowo), nie mogą być zmieszane i zanieczyszczone innymi odpadami.

Ponadto zużyte baterie przyjmowano do pojemnika znajdującego się w siedzibie Urzędu Miejskiego, w kiosku przy Placu Kościuszki oraz w szkołach.

W roku 2021 zebrano następujące frakcję odpadów:

20 03 07 odpady wielkogabarytowe –  106,3700 Mg

16 01 03 zużyte opony –  24,2000 Mg

20  01 32 leki inne niż wymienione w 30 01 31 – 0,0200 Mg

20 01 36 zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne -  11,8600 Mg

 


 

2.3.  Koszty poniesione przez Gminę Dąbrowa Białostocka w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych

Wydatki związane z obsługą systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie od 01.01.2021 r. do 31.12.2021 r.:

Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami

za okres 1.01.2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Lp.

Elementy składowe kosztów

Kwota (zł)

 

1.

-          wynagrodzenie podmiotu odbierającego  odpady komunalne od właścicieli nieruchomości objętych gminnym odbiorem,

818 361,00

-          koszty przetworzenia i utylizacji odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości objętych gminnym odbiorem,

863 326,02

-          koszty  utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

45 619,20

2.

-          wynagrodzenie + pochodne obsługi administracyjnej systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,

65 224,39

3.

-          szkolenia

0,00

4.

-          komornicze

145,87

5.

-          zakup usług

8026,23

6.

-          wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzenia

250,00

 

                                                                                        koszty razem

1 800 952,71

 

                                                                                przypis dochodów

1 870 983,65

 

                                                                                                 różnica

(-) 70 030,94

Koszty obsługi systemu sporządził: referent Paulina Paszkiewicz

Informacje dodatkowe

Zaległości z tytułu opłaty za odpady komunalne wg stanu na 31.12.2021 r. –  73 609,35 zł.

2.4. Liczba mieszkańców Gminy Dąbrowa Białostocka objętych systemem gospodarki odpadami .

  1. Liczba mieszkańców Gminy Dąbrowa Białostocka na dzień 31.12.2021 r. (dane z ewidencji ludności) wynosiła ogółem: 11 019 osób, z czego na terenie miasta 5332 osoby, na terenie wsi  5687 osoby.
  2. Liczba mieszkańców zgodna z deklaracjami wynosi na terenie miasta 3971 osoby, na terenie wsi 3822 osoby.

Systemem gospodarowania odpadami komunalnymi objęto wszystkich mieszkańców nieruchomości zamieszkałych w zabudowie jednorodzinnej, wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego na terenie gminy.

2.5.  Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy.

Ilość odpadów komunalnych w niniejszej Analizie podano na podstawie sprawozdania rocznego otrzymanego od firmy odbierającej odpady.

Ilości odebranych i zagospodarowanych (unieszkodliwionych) odpadów komunalnych  z terenu gminy Dąbrowa Białostocka, w roku 2021 kształtuje się następująco:

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa odpadów [Mg]

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

1178,6100

20 02 01

Ulegające biodegradacji

44,5900

20 01 99

Inne niewymienione frakcje zebrane w sposób selektywny

55,4450

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

67,4550

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

77,1486

15 01 04

Opakowania z metali

69,3846

15 01 05

Opakowania wielomateriałowe

6,8629

15 01 07

Opakowania ze szkła

141,6743

20 03 07

Wielkogabarytowe

106,3700

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne

11,8600

16 01 03

Zużyte opony

24,2000

20 01 01

Papier i tektura

41,4300

20 01 39

Tworzywa sztuczne

162,6300

19 12 02

Metale żelazne

23,7693

 


 

  1. Ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, odebranych z terenu gminy.

Ilość odpadów podano na podstawie otrzymanych półrocznych sprawozdań od firmy wywozowej, która w roku 2021 odbierała odpady komunalne od właścicieli nieruchomości    z terenu gminy:

  1. Niesegregowane(zmieszane) odpady komunalne o kodzie 200301 przekazane do składowania – 0,0 Mg
  2. Odpady zielone o kodzie 20 02 01 przekazane do składowania– 0,0 Mg
  3. Pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o kodzie 191212 (o wielkości pow. 80mm) przekazane do składowania – 2,6102  Mg

 3.1. Informacje dodatkowe związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
w tym poziomy odzysku przewidziane do osiągnięcia w roku 2021 i latach następnych.

Ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

Zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 2412) w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczenia masy tych odpadów dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. wynosi:

Rok

2017

2018

2019

16 lipca 2020

Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. [%]

45

40

40

      35

 

Wskaźnik ten maleje sukcesywnie i do 16 lipca roku 2020 spada aż, do 35%, co oznacza, że w roku docelowym na składowiska odpadów nie będzie mogło trafić więcej niż 35% odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.

Zgodnie z Krajowym Planem Gospodarki Odpadami do odpadów komunalnych, ulegających biodegradacji zalicza się:

  • Papier i tekturę
  • Odzież i tekstylia z materiałów naturalnych
  • Odpady z terenów zielonych
  • Odpady kuchenne i ogrodowe
  • Drewno
  • Odpady wielomateriałowe
  • Frakcję drobną < 10mm

Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji  wytworzonych w 1995 roku na terenie gminy Dąbrowa Białostocka równa się 1379,304 Mg . Na terenie gminy w roku 2021 zebrano papier i tekturę – 67,450 Mg, oraz odpady ulegające biodegradacji – 44,59 Mg. W roku 2021 nie było składowanych żadnych odpadów komunalnych w związku z tym poziom składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wyniósł zero.


 

  1. Łączna ilość odpadów ulegających biodegradacji wytworzona w 1995 r. przez mieszkańców Gminy Dąbrowa Białostocka wynosiła 1379,304 Mg.

Powyższe dane służą do obliczenia poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w roku rozliczeniowym 2021, według wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska.

Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji z terenu gminy przekazanych do składowania, stanowi sumę ilości poszczególnych rodzajów odpadów ulegających biodegradacji przekazanych do składowania, tj. odpadów komunalnych zmieszanych o kodzie 20 03 01 i pozostałości po ich sortowaniu o kodzie 19 12 12, jeśli przekazane zostały do składowania. Do odpadów tych wlicza się również masę odpadów ulegających biodegradacji zebranych w sposób selektywny z terenu gminy – przy uwzględnieniu procentowego udziału frakcji ulegającej biodegradacji w ogólnej masie tego rodzaju odpadu, określonego w Rozporządzeniu.

Przy obliczaniu poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w roku rozliczeniowym, ważną składową jest ilość odpadów o kodzie 19 12 12 stanowiących pozostałości po sortowaniu odpadów komunalnych.

4.1. W roku 2021 poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania w gminie Dąbrowa Białostocka wyniósł 0,00%.

Zgodnie z cyt. powyżej Rozporządzeniem Ministra Środowiska dla roku 2021 dopuszczony był 35% redukcji bioodpadów. W roku 2021 wymagany poziom nie obowiązuje. Gmina przedstawia osiągnięty poziom dla celów statystycznych.

W celu spełnienia wymogów w zakresie redukcji odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, niezbędnym jest w kolejnych latach funkcjonowania systemu:

  • dalsze prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów, w tym odpadów zielonych i przekazywanie ich do miejsc odzysku, (przy czym odpady zielone trafiać powinny do regionalnej instalacji przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów),
  • zagospodarowanie odpadów zielonych we własnym zakresie, między innymi poprzez przydomowe kompostowniki, tj. zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, która mówi, że odpady w pierwszej kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania, tak, aby tego rodzaju odpady nie trafiły na składowisko w ogólnym strumieniu odpadów komunalnych.

 4.2. Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych.

Obliczenie w/w poziomu zgodne jest z wymogami dla roku 2021 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U. z 2021 poz. 1530),

Mr

P  =    –––––– × 100%,

Mw

P - oznacza poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, wyrażony w %,

Mr - oznacza łączną masę odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi wyrażoną w Mg

Mw - oznacza łączną masę wytworzonych odpadów komunalnych, wyrażoną w Mg

Na podstawie art. 3b ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 888) Gminy są zobowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej:

1) 20% wagowo - za rok 2021;

2) 25% wagowo - za rok 2022;

3) 35% wagowo - za rok 2023;

4) 45% wagowo - za rok 2024;

5) 55% wagowo - za rok 2025;

6) 56% wagowo - za rok 2026;

7) 57% wagowo - za rok 2027;

8) 58% wagowo - za rok 2028;

9) 59% wagowo - za rok 2029;

10) 60% wagowo - za rok 2030;

11) 61% wagowo - za rok 2031;

12) 62% wagowo - za rok 2032;

13) 63% wagowo - za rok 2033;

14) 64% wagowo - za rok 2034;

15) 65% wagowo - za rok 2035 i za każdy kolejny rok.

4.3. Obliczony poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła dla gminy Dąbrowa Białostocka za rok 2021 wyniósł 32,77%. Zgodnie z w/w Rozporządzeniem wymagany do osiągnięcia poziom dla roku 2021 wynosi 20%. Gmina Dąbrowa Białostocka osiągnęła wymagany prawem poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.


 

  1. Wymagane poziomy odzysku odpadów budowlanych i rozbiórkowych określone w w/w Rozporządzeniu, wykazano poniżej.

Na terenie gminy Dąbrowa Białostocka w 2021 roku nie było zebranych innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych  w związku z powyższym w/w odpady nie były poddane składowaniu.

Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych wynosi w [%] 100%.

Dla roku 2021 uchylono Rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.2016.2167) w sprawie poziomu recyklingu przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

Podsumowanie

Podsumowując rok 2021 nie stwierdza się braku możliwości technicznych dla poprawnego funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Dąbrowa Białostocka. Gmina należy do Związku Komunalnego Biebrza. Jest również przydzielona do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych tzw. (RIPOK) w skład której wchodzą: miedzy innymi stacja przeładunkowa w Dąbrowie Białostockiej, Zakład Recyklingu w Dolistowie Starym I, 144, gm. Jaświły, Zakład Zagospodarowania Odpadów Koszarówka w miejscowości Koszarówka, ul. Białostocka 22, 19 – 200 Grajewo.             Odpady były odbierane od mieszkańców zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem. Zgłaszane problemy rozwiązywano na bieżąco. Wymagane prawem poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia zostały osiągnięte. Pomimo tego w przyszłości powinien być przede wszystkim położony nacisk na rozwój selektywnej zbiórki odpadów.

W celu osiągnięcia zakładanego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych dla gminy Dąbrowa Białostocka będzie wymagane położenie dużego nacisku na zagospodarowanie odpadów zielonych we własnym zakresie, między innymi poprzez przydomowe kompostowniki, tj. zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, która mówi, że odpady w pierwszej kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania, tak, aby tego rodzaju odpady nie trafiły na składowisko w ogólnym strumieniu odpadów komunalnych.

Ze względu na zmniejszanie się ilości gospodarstw domowych i ilości mieszkańców koszty odbioru i przetwarzania odpadów komunalnych na jednego mieszkańca wzrosły, w związku z tym w Gminie Dąbrowa Białostocka powstało saldo ujemne.

Priorytetowym zadaniem dla Gminy Dąbrowa Białostocka na lata następne jest dalsze uświadamianie mieszkańców gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych zmieszanych oraz racjonalnego sortowania odpadów komunalnych w celu osiągnięcia określonych przez Unię Europejską poziomów odzysku i recyklingu odpadów.

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Dąbrowa Białostocka

Wytwarzający/odpowiadający: Sylwia Pryzmont

Data wytworzenia: 2022-04-27

Wprowadzający: Agata Reducha

Data modyfikacji: 2023-05-11

Opublikował: Agata Reducha

Data publikacji: 2022-04-27