Sprawozdanie z realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie za 2013 r.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
GMINNEGO PROGRAMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
ORAZ OCHRONY OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE ZA 2013 ROK
Z danych przekazanych przez Komisariat Policji w Dąbrowie Białostockiej, Gminną Komisjkę Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dąbrowie Białostockiej oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Białostockiej wynika, iż w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 roku na terenie gminy Dąbrowa Białostocka ujawniono 116 przypadków przemocy w rodzinach. Przemoc dotyczyła 115 kobiet, 20 mężczyzn, 27 dzieci. Sprawcami przemocy w 8 przypadkach były kobiety, w 109 byli to mężczyźni.
W 2013 r. do organów ścigania skierowano ogółem 12 zawiadomień o ujawnionych przypadkach przemocy w rodzinie.
Do Zespołu Interdyscyplinarnego wpłynęło 35 „Niebieskich Kart”. Na dzień 31 grudnia 2013 roku grupy robocze prowadziły 51 „NK”. Rodziny objęto działaniami pomocowymi i profilaktycznymi w formie:
– przeprowadzanie rozmowy z osobą doznającą przemocy oraz z osobą stosującą przemoc w celu
zdiagnozowania zjawiska przemocy występującego w rodzinie oraz stopnia jego nasilenia,
– wizyt monitorujących przeprowadzanych przez dzielnicowych Komisariatu Policji w Dąbrowie Białostockiej oraz pracowników socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Białostockiej w miejscu zamieszkania osoby pokrzywdzonej,
– rozmów dyscyplinujących sprawców przemocy w rodzinie,
– współpracy interdyscyplinarnej służb w ramach grupy roboczej powołanej przez przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego mającej na celu poprawę bezpieczeństwa osoby pokrzywdzonej oraz niwelowanie agresywnych zachowań sprawcy,
– współpracy z psychologiem i pedagogami szkolnymi w zakresie zabezpieczenia potrzeb dzieci i młodzieży z rodzin, w których występuje zjawisko przemocy,
– zajęć o charakterze socjoterapeutycznym, konsultacji, porad świadczonych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Dąbrowie Białostockiej,
– pracy socjalnej, poradnictwa specjalistycznego (prawnego, psychologicznego) świadczonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Białostockiej,
– pomocy finansowej oraz rzeczowej, w tym dożywioania dzieci w szkole dla 17 rodzin o liczbie 84 osób w rodzinie.
W ramach realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie:
- Zespół Interdyscyplinarny odbył 4 posiedzenia robocze,
- prowadzono Punkt Pomocy Rodzinie – Punkt Interwencji Kryzysowej przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Dąbrowie Białostockiej w ramach, którego udzielono 240 godzin specjalistycznego poradnictwa psychologicznego ….. osobom,
- realizowano porozumienia o współpracy w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie pomiędzy Parafiami na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka a Burmistrzem Dąbrowy Białostockiej,
- rozpowszechniono na terenie placówek i miejsc użyteczności publicznej plakaty i ulotki informacyjne o tematyce przemocy w rodzinie,
- 23 osoby uczestniczyły w 20 szkoleniach z zakresu przeciwdziałania przemocy,
Placówki Oświatowe przeprowadziły n/w działania:
Szkoła Podstawowa w Zwierzyńcu Wielkim:
- wewnętrzne szkolenie Rady Pedagogicznej nt.: „Współpraca z rodzicami - trudne, ważne i konieczne zadanie” (uczestniczyło 12 nauczycieli),
- spotkanie wychowawców oraz nauczycieli z rodzicami, na którym zapoznano rodziców z procedurą ,,Niebieskiej karty” oraz omówiono zadania samorządów lokalnych, pracowników służby zdrowia, pracowników oświaty w przeciwdziałaniu przemocy,
- w ramach szkolnego programu wychowawczego oraz profilaktycznego nauczyciele przeprowadzili zajęcia z zakresu umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, rozwiązywania konfliktów – zajęcia odbywały się w kl. IV-VI na godzinach wychowawczych (ilość przeprowadzonych pogadanek – 3, ilość uczniów biorących udział w pogadankach - 31)
Publiczna Szkoła Podstawowa w Kamiennej Nowej:
– warsztaty „Trening zastępowania agresji” dla uczniów przeprowadzone przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Dąbrowie Białostockiej,
Publiczna Szkoła Podstawowa w Suchodolinie:
– pogadanki na lekcjach wychowawczych pt. „Od czego zależy i jak się tworzy dobrą atmosferę oraz poprawne stosunki w rodzinie”
Szkoła Podstawowa w Bagnach:
– zajęcia dla rodziców w formie warsztatów, prezentacji, dyskusji pt.”Funkcjonowanie dziecka w szkole – zadanie rodzica i nauczyciela”
Szkoła Podstawowa w Nierośnie:
– pogadanki na lekcjach wychowawczych: klasy I-III pt. „Kiedy ktoś znajdzie się w potrzebie”, klasy IV, V, VI pt. „Przemoc- jak rozpoznawać, gdzie szukać pomocy” , klasy IV, V pt. „Nałogi. Jak ich unikać”, klasy V pt. „Agresja – kiedy się pojawia? Jak z nią walczyć?” , klasy VI pt. „Jak uchronić się przed niebezpieczeństwem nałogu?”, „Moja rodzina – obowiązki, prawa, każdego ucznia”,
- rozmowy indywidualne z rodzicami na temat przemocy, spotkanie z rodzicami na temat przemocy w rodzinie oraz agresji wśród dzieci i młodzieży.
Samorządowe Przedszkole – Żłobek w Dąbrowie Białostockiej:
– spotkanie pedagogizujące z rodzicami pt. „Bajka telewizyjna w życiu dziecka w wieku przedszkolnym” z uwzględnieniem scen przemocy i ich wpływu na psychikę dziecka,
- codzienna praca w trakcie zajęć dydaktycznych, indywidualnych rozmów z dziećmi w zakresie zasad i norm bezpiecznego funkcjonowania w grupie ze szczególnym uwzględnieniem pokojowego rozwiązywania konfliktów, eliminowania zachowań agresywnych,
- udostępniono artykuły „Agresja w rodzinie a zachowania dziecka”.
Zespół Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej:
- przeprowadzono postępowanie, zgodnie z procedurą szkolną, zmierzające do weryfikacji podejrzenia występowania przemocy w 1 rodzinie,
- ujawnione przypadki rodzin, w których występuje przemoc, objęto działaniami Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczególnym nadzorem wychowawczym psychologa i pedagoga oraz wychowawców klas, do których uczęszczają dzieci,
- wdrażano harmonogram działań dla realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2013/2014,
- uaktualniono program profilaktyczny i wychowawczy szkoły o treści związane z przemocą w rodzinie,
- prowadzono działania profilaktyczne ukierunkowane na uczniów klas I-III; klas IV-VI; nauczycieli, rodziców/prawnych opiekunów,
- rozpowszechniono informacje o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy
m.in. poprzez: wywieszanie informacji na gazetkach szkolnych, rozkładanie w szkole plakatów i ulotek o miejscach, w których można poszukiwać pomocy w razie zaistnienia przemocy w rodzinie,
- prowadzono działania edukacyjne i informacyjne o charakterze profilaktycznym, w ramach zajęć pedagogicznych i wychowawczych oraz rozmów indywidualnych z uczniami w celu uwrażliwienia na zjawisko przemocy i wyposażenia ich w niezbędną z tego zakresu wiedzę, udział uczniów szkół w spektaklach profilaktycznych, konsultacje z wychowawcami,
- zgodnie z programem profilaktycznym systematycznie prowadzona była przez wychowawców, psychologa i pedagoga szkolnego diagnoza bieżącej sytuacji rodzin w szkole. W wyniku prowadzonej diagnozy przez poszczególnych członków zespołu zostały podjęte działania: indywidualne rozmowy z ofiarami i sprawcami przemocy, opiniowanie w sprawie rodzin o wszczęcie postępowania prokuratorskiego, udział w spotkaniach Zespołu Interdyscyplinarnego,
W zakresie zapewnienia kompleksowej pomocy ofiarom przemocy placówka:
- współpracowała z członkami Zespołu Interdyscyplinarnego, realizując na terenie szkoły zalecenia uzgodnione w ramach spotkań grup roboczych,
- prowadziła działania informacyjne i poradnictwo pedagogiczne oraz inne niezbędne oddziaływania, mające na celu udzielenie pomocy członkom rodzin, u których stwierdzono istnienie przemocy.
W szkole zatrudniony jest nauczyciel pedagog i psycholog, który udziela poradnictwa uczniom i rodzicom.
W 2013 roku na terenie placówki były organizowane zajęcia na godzinach wychowawczych zgodnie z programem profilaktycznym i wychowawczym, którymi zostali objęci wszyscy uczniowie szkoły. W szkole systematycznie realizowany jest program w obrębie, którego omawiane są zagadnienia dotyczące przemocy w rodzinie. W klasach IV-VI oraz I- III gimnazjum prowadzone były zajęcia profilaktyczne przez wychowawców, psychologa szkolnego oraz pedagoga dotyczące przemocy i agresji.
Działalność informacyjna obejmowała upowszechnianie wśród uczniów, rodziców i nauczycieli informacji na temat zagrożeń związanych z przemocą w rodzinie oraz skutków prawnych związanych z naruszeniem przepisów.
Przekaz informacji odbywał się poprzez:
- udostępnianie przez bibliotekę szkolną, pedagoga, psychologa fachowej literatury tematycznej i psychologiczno-pedagogicznej (biblioteka została doposażona w publikacje z zakresu wdrażania procedury Niebieskiej Karty);
- spotkania z przedstawicielami prawa – funkcjonariuszami policji, kuratorem sądowym;
- indywidualne rozmowy i spotkania z pedagogiem szkolnym, psychologiem;
- włączenie się placówki w akcję informacyjna dotyczącą zjawiska przemocy w ramach Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Różanymstoku:
- programy wychowawcze i profilaktyczne uchwalone wspólnie z radą rodziców i przyjęte uchwałą do realizacji w roku szkolnym 2013/2014 zawierające treści dotyczące przemocy i agresji,
- nauczyciele wychowawcy na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy i wychowaniu do życia w rodzinie realizują systematycznie tematy związane z przemocą i agresją,
- wychowawcy i pedagog poruszają kwestie przemocy i agresji na spotkaniach z rodzicami i uczniami w szkole oraz z kuratorem sądowym,
- akcja informacyjna - na gazetce samorządu uczniowskiego umieszczenie plakatu „Stop przemocy w rodzinie”,
- przygotowanie i zaprezentowanie przez koło teatralne spektaklu profilaktyczny pt. „Odlot”,
- udział nauczycieli w szkoleniach „Przemoc w rodzinie”, „Polityka bezpieczeństwa w placówkach oświatowych
- wykaz tematyczny zrealizowanych zajęć: Jestem panem swoich pazurów – jak radzę z agresją?, Jak reagować na przemoc, gdzie szukać pomocy., Pogadanka nt. Agresja słowna i fizyczna, Co to jest przemoc, rodzaje przemocy, gdzie szukać pomocy, Sytuacje stresujące, jak sobie z nimi radzić?, Rozwiązywanie konfliktów, gdzie szukać pomocy jeśli jestem ofiarą agresji?, Komunikacja, przyczyny zachowań agresywnych, Co to jest agresja?, Jak reagować na przemoc. Gdzie mogę znaleźć pomoc?, Gdzie szukać pomocy?, Stop przemocy!, Radzenie sobie z własną i cudzą agresją, Jak przeciwdziałać przemocy, Niełatwo być rodzicem, czyli jak się dogadać, Wyrażanie złości, Co to jest przemoc?
Zespół Szkół w Dąbrowie Białostockiej:
- zajęcia dla młodzieży w zakresie radzenia sobie ze stresem, trudnymi emocjami, rozwiązywania konfliktów (zajęciami objęto 150 uczniów),
- opracowano i wdrożono szkolny program profilaktyki „Szkoła bez przemocy”,
- przeprowadzono akcję informacyjną (plakaty, kodeks szkoły bez przemocy),
- zapoznano pracowników Szkoły z procedurą ,,Niebieskiej karty”,
- pracownicy Szkoły uczestniczyli w szkoleniu z zakresu przemocy w rodzinie.
W ramach zadań statutowych Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Dąbrowie Białostockiej przeprowadziła n/w działania profilaktyczne:
- zajęcia integracyjne „Tworzenie bezpiecznego klimatu i atmosfery do prawidłowego rozwoju w szkole i w domu” mające na celu integrację wewnątrz klas w relacji uczeń-uczeń, budowanie atmosfery bezpieczeństwa i pozytywnych relacji, dbanie o to, aby nikt z uczniów nie czuł się odizolowany z grona kolegów,
- spotkania, prelekcje, zajęcia warsztatowe: „Pomóc dziecku w rozwoju”, „Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym”, „Wspieranie rozwoju dziecka młodszego’ „Przekroczyć próg szkoły”, „Rodzina i szkoła miejsce wzrastania małego dziecka,
- indywidualne konsultacje, porady, instruktaż - promowanie postawy tolerancji i akceptacji, utrwalanie zasad i norm dobrego kontaktu i komunikacji, zwracanie uwagi na kulturę języka,
- niwelowanie zachowań agresywnych, przemocy wśród dzieci – Trening Zastępowania Agresji - trening umiejętności prospołecznych, trening kontroli złości i trening wnioskowania moralnego, nadawanie pozytywnego znaczenia emocjom i uczuciom, postawom i przekonaniom,
- zajęcia warsztatowe „Przemoc w rodzinie” - pozytywne relacje w rodzinie, sposoby komunikacji, rozwiązywanie konfliktów w rodzinie, rozpoznawanie środowiska wychowawczego, warunków życia i nauki uczniów, rozpoznawanie przyczyn zachowań agresywnych,
- indywidualne konsultacje, porady, instruktaż - pomoc ofiarom przemocy, informacja o instytucjach wspierających, sposoby rozwiązywania konfliktów, wdrażanie do rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy, kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych, pozytywne relacje w rodzinie, sposoby komunikacji, uwrażliwienie na agresję słowną, przemoc w formie zaniedbania.
Kierownik MOPS
Agnieszka Poważa
Metryka strony