Regulamin Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej


REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ W DĄBROWIE BIAŁOSTOCKIEJ
I. Postanowienia ogólne

§ 1. Niniejszy Regulamin określa tryb działania Rady, sposób obradowania na Sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

§ 2. 1. Rada działa na Sesjach przy pomocy komisji i Burmistrza.

2. Komisje działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swej działalności.

II. Sesje Rady

§ 3. 1. Rada Miejska obraduje na Sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5) opinie – zawierające oświadczenie wiedzy oraz oceny.

3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 4. 1. Rada odbywa Sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania swych zadań jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są Sesje umieszczone w planach pracy Rady oraz nie przewidziane w planie pracy a zwołane przez Przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w § 8.

3. Plan pracy przygotowuje Przewodniczący Rady przy współudziale przewodniczących stałych Komisji i przedstawia go Radzie Miejskiej do zaakceptowania.

4. Rada może w ciągu roku dokonać zmian i uzupełnień w rocznym planie pracy.

§ 5. Rada Miejska może odbywać Sesje nadzwyczajne zwoływane bez względu na plan pracy Rady na wniosek Burmistrza lub 1/4 ustawowego składu Rady, w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

§ 6. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z Radami innych samorządów terytorialnych, w szczególności rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wspólna sesja jest prawomocna gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa Radnych z każdej Rady.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przez przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów Rad biorących udział we wspólnej sesji.

III. Przygotowanie sesji

§ 7. 1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady podając porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia Sesji, przy współpracy z Wiceprzewodniczącymi.

2. Na wniosek Burmistrza Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej Sesji projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem Sesji.

§ 8. 1. O terminie Sesji zwyczajnej Rady zawiadamia się jej członków pisemnie co najmniej na 7 dni przed terminem sesji.

2. O terminie Sesji poświęconej uchwaleniu budżetu, planów społeczno - gospodarczych oraz rozpatrzenia sprawozdań z ich wykonania zawiadamia się członków Rady co najmniej na 14 dni przed terminem sesji.

3. W zawiadomieniu o Sesji podaje się miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

4. Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. Na pisemny wniosek Radnego zawiadomienie wraz z projektami uchwał może być dostarczone drogą elektroniczną z wykorzystaniem Internetu na wskazany przez Radnego adres poczty elektronicznej. Uznaje się, że materiały przesłane drogą elektroniczną są dostarczone z dniem, w którym wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, że Radny mógł zapoznać się z ich treścią

6. Zawiadomienie o Sesji powinno być podane do publicznej wiadomości. Zawiadomienie o miejscu, terminie oraz problematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców na trzy dni przed Sesją w sposób przyjęty zwyczajowo.

7. W razie niedotrzymania terminu o którym mowa w ust. 1 i 2 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu Sesji i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie Sesji może być zgłoszony przez Radnego lub Komisję tylko na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.

§ 9. Przed każdą Sesją Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na Sesję.

§ 10. Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie Miejskiej wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu Sesji.

IV. Obrady

§ 11. 1. Sesje Rady Miejskiej są jawne.

2. Jawność Sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

§ 12. Jeżeli przedmiotem Sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową zgodnie z treścią ustawy o ochronie informacji niejawnych, jawność Sesji lub jej części zostaje wyłączona i Rada Miejska obraduje przy drzwiach zamkniętych przy czym osoby zaproszone do udziału w Sesji w myśl § 9 niniejszego Regulaminu mogą być obecne na Sesji.

§ 13. 1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego obrad Rady Miejskiej bądź Radnych można postanowić o przerwaniu Sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim lub kolejnych posiedzeniach tej samej Sesji.

2. O przerwaniu Sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie Miejskiej właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.

3. Posiedzenie nie powinno trwać dłużej niż 8 godzin . Po tym czasie każdy może zgłosić wniosek o przerwanie posiedzenia i przeniesienia dalszego ciągu sesji na inny termin.

§ 14. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka obrady Przewodniczący Rady Miejskiej. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

§ 15. 1. Otwarcie Sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły "otwieram Sesję Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej"

2. Po otwarciu Sesji Przewodniczący stwierdza quorum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 16. 1. Z wnioskiem, o uzupełnienie lub zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić Radny lub Burmistrz po stwierdzeniu prawomocności obrad.

2. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad w przypadkach o których mowa w ust. 1 bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 17. Porządek obrad zwyczajnej Sesji obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie przez Radę Miejską protokołu z poprzedniej Sesji, który winien być udostępniony Radnym do osobistego zapoznania się przed terminem obrad i nie musi być odczytywany w toku Sesji,

2) sprawozdanie Burmistrza o pracach organu wykonawczego przynajmniej raz na kwartał zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) interpelacje Radnych,

5) zapytania i wolne wnioski oraz informacje,

6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich Sesjach.

§ 18. 1. Interpelacje i wnioski składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle.

2. Odpowiedzi na interpelacje udziela Przewodniczący Rady, przewodniczący merytorycznych Komisji, Burmistrz lub jego Zastępca bądź wyznaczony przez Burmistrza pracownik Urzędu.

3. Adresat interpelacji (zapytania) powinien udzielić odpowiedzi bezpośrednio w czasie sesji lub jeżeli przedmiot interpelacji (zapytania) wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź jest udzielana na najbliższej sesji lub pisemnie na wniosek Radnego w ciągu 21 dni od daty jej złożenia.

4. Interpelacje mogą być składane również na piśmie na ręce Przewodniczącego Rady w czasie Sesji lub między Sesjami. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również wciągu 21 dni.

5. Referat Organizacyjny prowadzi ewidencję zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem.

§ 19. 1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach Przewodniczący może dokonać za zgodą Rady Miejskiej zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie nie będącej Radnym.

§ 20. 1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym i prawidłowym ich przebiegiem, zwłaszcza nad zwięzłością wypowiedzi Radnych oraz innych osób uczestniczących w Sesji.

2. Przewodniczący może czynić Radnym uwagi, dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę "do rzeczy".

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie Radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze Sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na Sesję i publiczności.

§ 21. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek lub naruszają powagę Sesji.

§ 22. Przewodniczący może udzielać głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

1) stwierdzenia quorum,

2) zmiany porządku obrad,

3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

6) odesłania projektu uchwały do Komisji,

7) przeliczenie głosów,

8) w sprawie przestrzegania regulaminu obrad,

9) zarządzenia przerwy.

§ 23. 1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady; jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej Sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona Radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.

§ 24. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy Sesję słowami "zamykam Sesję Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej".

2. Czas od otwarcia Sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania Sesji.

§ 25. 1. Po ogłoszeniu zamknięcia Sesji przez przewodniczącego Rada Miejska jest związana uchwałami podjętymi na tej Sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej w tym samym trybie.

3. Postawienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

§ 26. 1. Pracownik Urzędu z każdej Sesji Rady Miejskiej sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Przebieg Sesji może być nagrywany na nośnik elektroniczny, który przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu przez Radę.

§ 27. 1. Protokół z Sesji Rady Miejskiej powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania Sesji, godzinę jej rozpoczęcia zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej Sesji,

5) porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treści wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, oraz odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) wskazania wniesienia przez Radnego zdania odrębnego do treści uchwały (votum separatum),

8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymuję się",

9) podpis przewodniczącego i protokolanta.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności Radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

3. Kopie uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu 7 dni od zakończenia sesji Burmistrzowi.

4. Protokół wykłada się do wglądu w siedzibie Rady przed następną sesją, najpóźniej na siedem dni przed sesją, na której ma on być przyjęty.

5. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami jednak nie później niż na najbliższej sesji

6. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje Przewodniczący Rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

7. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione może przedłożyć je po Sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

8. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi Sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego

V. Uchwały

§ 28. Sprawy rozpatrywane na Sesjach Rada rozstrzyga podejmując uchwały, a także deklaracje, oświadczenia i apele, które są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym odnotowanych w protokole Sesji.

§ 29. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że inny sposób przewidują przepisy ustaw.

§ 30. 1. Uchwały Rady Miejskiej powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł oraz kolejny numer,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

2. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu Miejskiego i przedkładane Radzie.

3. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe Komisje Rady na posiedzeniach. Negatywne opinie do projektów uchwał muszą być sformułowane na piśmie oraz zawierać szczegółowe uzasadnienie.

§ 31. Uchwały Rady Miejskiej podpisuje przewodniczący obrad.

§ 32. 1. Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami Sesji.

2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji lub do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 33. Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały Rady Miejskiej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

§ 34. Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej, na zasadach określonych w § 33, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały Rady i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.

VI. TRYB GŁOSOWANIA

§ 35. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie Radni.

§ 36. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymujące się" sumując je, porównując z listą Radnych obecnych na Sesji, nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczania głosów przewodniczący może wyznaczać Radnych lub inne osoby obsługujące przebieg Sesji.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 37. 1. Głosowanie tajne stosuje się w szczególności w sprawie wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady.

2. Głosowanie tajne stosuje się także w innych przypadkach gdy wymaga tego ustawa.

3. W głosowaniu tajnym, radni głosują za pomocą kart oznaczonych pieczęcią Rady Miejskiej, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie Przewodniczącym Komisji.

4. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytuje kolejno Radnych z listy obecności i wręcza karty do głosowania .

5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.

6. W przypadku równej liczby głosów, głosowanie powtarza się /do skutku/.

7. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na Sesji.

8. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad Sesji.

§ 38. 1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 39. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy "przeciw".

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów.

3. Jeżeli głosowanie w sposób określony w ust. 2 nie przyniesie rozstrzygnięcia, zarządza się ponowne głosowanie nad dwoma kandydaturami lub wnioskami, które uzyskały największą liczbę głosów.

§ 40. 1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą uzyskanych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

§ 41. 1. Głosowanie imienne jest formą głosowania jawnego.

2. Głosowanie imienne Rada przeprowadza w oparciu o zgłoszony i przyjęty wniosek radnego.

3. Głosowanie jawne imienne odbywa się w następujący sposób. Przewodniczący obrad wyczytuje kolejno nazwiska Radnych, którzy odpowiadają jak głosują "za", "przeciw", "wstrzymuję się".

4. Na oddzielnej liście przy nazwisku Radnego zaznacza się oddany przez niego głos "za", "przeciw", "wstrzymuję się".

5. Przewodniczący obrad niezwłocznie po przeprowadzeniu głosowania odczytuje kolejno głosy oddane przez poszczególnych Radnych i zbiorczy wynik głosowania.

6. Sposób i wyniki głosowania odnotowuje się w protokole z Sesji załączając listę z wynikami głosowania imiennego.

VII. KOMISJE RADY

§ 42. 1. Do pomocy w wykonywaniu swych zadań Rada powołuje stałe i doraźne Komisje.

2. Komisje podlegają wyłącznie Radzie.

3. Posiedzenia komisji są jawne. Informacja o terminie, miejscu posiedzenia Komisji podana jest do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronie Urzędu.

§ 43. Komisje Rady Miejskiej podejmują i realizują wszystkie przedsięwzięcia objęte właściwością Rady, które służą wykonywaniu jej zadań, a nadto wykonują zadania zlecone przez Radę.

§ 44. 1. Komisje Rady Miejskiej mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Przewodniczącym wspólnego posiedzenia Komisji jest przewodniczący jednej z Komisji odbywających wspólne posiedzenie, wyłoniony w wyniku uzgodnienia między przewodniczącymi tychże Komisji. W przypadku braku uzgodnienia – przewodniczącego posiedzenia wspólnego Komisji wskazuje Przewodniczący Rady Miejskiej.

3. Stanowiska na wspólnych posiedzeniach Komisji zapadają w obecności quorum każdej z nich.

4. Z posiedzeń Komisji Rady sporządza się protokół zawierający kolejny numer posiedzenia Komisji danej kadencji, porządek posiedzenia, przyjęte rozstrzygnięcia, głosy w dyskusji, listę obecności oraz dane protokolanta.

5. Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia.

§ 45. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi Komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi, działającymi na obszarze Gminy.

§ 46. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych na piśmie Radzie lub Burmistrzowi.

§ 47. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu Komisji.

§ 48. 1. Komisje odbywają swe posiedzenia zgodnie z rocznym planem działania zatwierdzonym przez Radę.

2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać jej posiedzenie na wniosek co najmniej połowy członków Komisji lub Przewodniczącego Rady lub Burmistrza. Posiedzenie musi odbyć się w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

3. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji inne osoby, których obecność może być uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy. zaproszone osoby mają prawo zabrania głosu na posiedzeniu Komisji.

4. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, Komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, działają w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Miejskiej, a w przypadku nie ustalenia tych zasad stosuje się odpowiednie przepisy niniejszego Regulaminu.

5. Do posiedzeń Komisji stosuje się odpowiednie zapisy dotyczące obrad Rady.

§ 49. 1. Przewodniczący stałych Komisji co najmniej raz do roku przedstawiają na Sesji Rady sprawozdanie z działalności Komisji.

2. Postanowienie ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych Komisji i zespołów powoływanych przez Radę.

§ 50. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

VIII. RADNI

§ 51. 1. Radni winni uczestniczyć czynnie w Sesjach Rady Miejskiej, pracach Komisji i organów do których zostali wybrani lub desygnowani.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:

1) informowanie wyborców o stanie Gminy,

2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady Miejskiej,

3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady Miejskiej,

4) informowanie mieszkańców o swej działalności w Radzie Miejskiej,

5) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.

§ 52. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na Sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbywania się Sesji Rady lub posiedzenia Komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego Komisji.

§ 53. 1. W związku z wykonywaniem mandatu Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z Radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmawia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez Radnego mandatu.

3. W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego Radnego, o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

4. Komisja lub zespół o którym mowa ust. 3 przedkłada swoje ustalenia Radzie.

5. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 2 Rada winna wysłuchać Radnego.

§ 54. Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierających określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.

§ 55. Rada w odrębnej uchwale ustala zasady i wysokość diet przysługujących Radnym.


Metryka strony

Udostępniający: Gmina Dąbrowa Białostocka

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Boćkowska

Wprowadzający: Joanna Boćkowska

Data modyfikacji: 2005-05-17

Opublikował: Justyna Kondracka

Data publikacji: 2004-01-21