Protokół Nr 5/11
PROTOKÓŁ 5/11
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej
z dnia 18 października 2011 roku
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji Rewizyjnej – lista obecności w załączeniu.
W posiedzeniu udział wzięła Pani Kierownik MOPS Poważa Agnieszka.
Posiedzenie otworzył i poprowadził Truchanowicz Ryszard – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Poinformował, że tematyką posiedzenia jest sytuacja MOPS pod względem potrzeb, problemów i kierunków ich rozwiązania.
Pani Kierownik: obecny MOPS nie jest już taki jak był kiedyś. W swoim zakresie, który znacznie się poszerzył zajmuje się dłużnikami alimentacyjnymi i prowadzeniem z tego tytułu egzekucji komorniczej. Ośrodek realizuje również projekty systemowe – aktywizacja społeczeństwa. Ze środków z budżetu państwa uzupełniono stanowiska pracy o sprzęt komputerowy, niszczarki. Kadra w MOPS jest pełna.
Radny Budnik: czy zmieniało się zatrudnienie w MOPS?
Pani Kierownik: w 2004 r. przybyły dwie osoby, które pracują w świadczeniach rodzinnych. Jednak, gdy rozpoczyna się okres świadczeniowy to jest dużo klientów. Mops współpracuje z sądami i prokuraturą w zakresie poszukiwania dłużników. Ze strony świadczeń większych problemów nie ma. Skrócony został czas otrzymywania pomocy.
Radny Budnik: jakie warunki trzeba spełnić, żeby otrzymać zasiłek stały?
Pani Kierownik: musi być to osoba niepełnosprawna i osoby w wieku poprodukcyjnym. Sytuacja podopiecznych znacznie się polepszyła.
Radny Budnik: w jaki sposób weryfikowane są wnioski. Czy istnieje możliwość ukrycia dochodów przy składaniu wniosku. Jakie kroki ośrodek podejmuje?
Pani Kierownik: nie ma możliwości dogłębnego sprawdzenia. Przeprowadza się wywiad środowiskowy. Współpracujemy także z PUP w Sokółce w celu weryfikacji osób składających wniosek o świadczenie.
Radny Budnik: czy kontroluje się i weryfikuje oświadczenia?
Pani Kierownik: w pomocy społecznej nie ma tego dużo. Na razie wnioski są tylko przyjmowane i rejestrowane. 30% z nich zostanie dogłębnie sprawdzonych.
Radny Budnik: jaka konsekwencja w zatajeniu danych?
Pani Kierownik: kieruje się do prokuratora wniosek o próbę wyłudzenia świadczeń. Nie ma innej drogi, chyba że ktoś naprawdę się pomylił. Prowadzone jest odzyskiwanie środków, jakie poniosła gmina na pokrycie kosztów pogrzebu lub osobę przebywającą w domu pomocy społecznej.
Radny Budnik: czy zdarzają się inne próby wyłudzenia świadczeń?
Pani Kierownik: np. chowanie sprzętów domowych, gdy przychodzi pracownik MOPS na wywiad.
Przewodniczący posiedzenia: w przypadku rolników jako dochód wlicza się ilość hektarów.
Pani Kierownik: przyznawana jest pomoc zarówno finansowa jak i rzeczowa w postaci opału lub jedzenia. Jednak cały system prawny jest niespójny i posiada luki.
Radny Budnik: pomoc dla pogorzelców. Brak otoczki takiej pomocy, nie prowadzi się żadnej akcji społecznej.
Pani Kierownik: rodzina otrzymuje pomoc pieniężną i zasiłki celowe. Zapewniamy również lokal zastępczy. Organizowane są zbiórki, ale ośrodek nie prowadzi tego na zewnątrz, ale można to zmienić.
Następnie komisja przeanalizowała rozmieszczenie i czytelność informacji publicznej znajdującej się w Urzędzie. Wspólnie wywnioskowano aby stworzyć punkt informacji.
Więcej spraw do rozpatrzenia nie zgłoszono, Przewodniczący posiedzenia zakończył obrady.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Ryszard Truchanowicz
Protokół sporządziła
Marcińczyk Anna
Metryka strony