Protokół Nr 1/11
PROTOKÓŁ NR 1/11
z posiedzenia wyjazdowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej
w Dąbrowie Białostockiej
z dnia 10 stycznia 2011 roku
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji Rewizyjnej — lista obecności w załączeniu. Posiedzenie otworzył i poprowadził Przewodniczący Komisji Truchanowicz Ryszard.
Tematem posiedzenia była analiza proponowanych podwyżek cen wody i ścieków proponowanych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dąbrowie Białostockiej.
Przewodniczący Komisji Truchanowicz Ryszard zwrócił się do Pani Prezes PGKiM o nakreślenie wizji podwyżki.
Pani Prezes Celina Rudzińska: proponowana podwyżka na wodzie jest nieznaczna. Wskaźnik wzrostu przyjęto na poziomie minimalnym kosztów, które wpływają na cenę (wyliczono na podstawie ilości sprzedanej wody w roku poprzednim). Gorzej przedstawia się sytuacja ze wzrostem ceny na ściekach. Celem ustalenia takiej ceny było wyważenie, na ile wzrost ceny ścieków byłby akceptowany, aby przedsiębiorstwo w zakresie kanalizacji nie ponosiło strat.
Radny Budnik: co przedkłada się na zmniejszenie dostarczanych ścieków?
Prezes: zmniejszyła się ilość ścieków przemysłowych.
Radny Budnik: dlaczego większą podwyżkę przewidziano na ściekach bytowych, a nie na przemysłowych.
Prezes: wynika to z przeliczenia faktycznych kosztów poniesionych na oczyszczanie ścieków bytowych. Koszty zostały przełożone na ładunek ścieków oczyszczonych. Największym dostawcą ścieków przemysłowych jest zakład mleczarski, który posiada swoje własne ujęcie wody a do przedsiębiorstwa dostarcza tylko ścieki. Ścieki przemysłowe stanowią 40 % całości.
Radny Bezzubik: o ile spada ilość ścieków w porównaniu do lat poprzednich?
Prezes: ok. 20 tys. m3. W poprzednich latach były mniejsze.
Radny Bezzubik: czy było analizowane, jak jest tego przyczyna?
Prezes: taki wnioski wyciągnięto na podstawie obserwacji ilości dostarczanych ścieków do oczyszczalni.
Radny Budnik: czy są jeszcze inni dostawcy ścieków przemysłowych oprócz zakładu mleczarskiego?
Prezes: dostawcami są zakłady mięsna, lecz posiadają one swoje podczyszczalnie i są one niewspółmierne do ścieków mleczarskich.
Przewodniczący posiedzenia: na ile podwyżka może być elastyczna, czy może zostać zweryfikowana?
Prezes: zgodnie z obowiązującą ustawą Przedsiębiorstwo przedkłada Burmistrzowi taryfy celem stwierdzenia poprawności. Burmistrz na prawo i obowiązek sprawdzenia wykonania kalkulacji. Podwyżka ceny wody nie jest bulwersująca. Większy może być problem z zaakceptowaniem wyższej ceny ścieków, której podwyżka jest znaczna nawet ze względu na podwyżkę energii.
Radny Budnik: dostawców energii jest wielu i każdy z nich ustala swoje stawki. Podwyżkę przewiduje się w granicach 5 — 7 %.
Prezes: przyjęto podwyżkę energii o 5 %.
Radny Budnik: czy Rada Nadzorcza Przedsiębiorstwa dyskutowała na temat podwyżek? Czy zgłaszane były wnioski o obniżenie stawek?
Prezes: Rada Nadzorcza nie zatwierdza stawek, jednak analizowała kalkulacje taryf. Zgłaszane przez nich sugestie były brane pod uwagę i wspólnie poszukiwano możliwości obniżenia ceny i zminimalizowania kosztów by nie generować strat. Znacznym kosztem jest amortyzacja, która jest rozliczana.
Radny Budnik: rok 2009 został zamknięty zyskiem 29 tys. zł., a jak będzie za 2010 r. zysk czy strata?
Prezes: jeszcze nie było zamknięcia roku obrachunkowego 2010, ale szacuje się że będzie zysk. Rok obrachunkowy nie pokrywa się z rokiem obrotowym (kalendarzowym).
Radny Budnik: czy wszyscy mieszkańcy są podłączeni do sieci wodociągowej, czy są tacy którzy tego nie mają?
Prezes: jeżeli są takie osoby to stanowią one pojedyncze przypadki. Zdarzają się też przypadki, gdy za niepłacenie rachunków istnieje groźba odłączenia dopływu wody.
Radny Budnik: czy zdarzają się przypadki kradzieży wody, np. gdy nie mają umowy z przedsiębiorstwem a korzystają z wody?
Prezes: znana jest tylko jedna taka sytuacja. Nie wpływa ona znacząco na problem. Dużym problemem jest kradzież wody z hydrantów.
Przewodniczący posiedzenia: hydranty są pozamykane, trzeba mieć do nich specjalny klucz.
Prezes: są to coraz rzadsze przypadki kradzieży wody. Sankcje w takim przypadku są bardzo duże, przestępstwo ścigane jest z urzędu. Zbyt duże ryzyko dla śmiałków.
Przewodniczący posiedzenia: jaka jest różnica pomiędzy wydobyciem a sprzedażą wody?
Prezes: nie udało się zmniejszyć strat w wydobyciu wody w porównaniu do roku poprzedniego. Część tej wody zużywana jest na potrzeby technologiczne. Wykryto kilka nieszczelności w instalacji wodociągowej. Stara infrastruktura jest kosztowna.
Radny Bezzubik: czy nie należałoby przebudować starej instalacji wodociągowej?
Prezes: podczas usuwania awarii wymieniane są stare rury i urządzenia. Prowadzona jest wymiana wodomierzy u odbiorców.
Przewodniczący posiedzenia: czy modernizacja ujęć wody może wpłynąć na obniżenie strat na wodzie? Czy przy okazji tej modernizacji nie przeprowadzić remontu instalacji wodociągowej?
Prezes: duża ilość wody ucieka w czasie płukań instalacji. Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w sieci sprzyja mniejszej awaryjności. Przy skokach ciśnienia jest zaburzony przepływ w sieci.
Radny Bezzubik: jeżeli będzie zwiększone ciśnienie to wpłynie to na niekorzyść dla starej instalacji.
Prezes: ciśnienie musi być optymalne.
Radny Bezzubik: aby zwiększyć ciśnienie w punktach wyżej położonych, to musi być większe w punktach niżej położonych.
Prezes: ciśnienie powinno wynosić 5 atmosfer. Są zamontowane w punktach najbardziej newralgicznych urządzenia, które redukują ciśnienie. Taki montaż jednak nie jest ujęty w planach modernizacji.
Przewodniczący posiedzenia: po wymianie pomp ciśnienie wyrównało się.
Radny Budnik: czy wzrośnie zatrudnienie w związku z planowanymi nowymi inwestycjami?
Prezes: zatrudnienie nie wzrośnie.
Radny Budnik: czy Pani Prezes orientuje się, jak kształtują się ceny wody w sąsiednich gminach?
Prezes: na to pytanie odpowiedź zostanie przygotowana.
Radny Bezzubik: ile zysku przyniesie dla Przedsiębiorstwa tegoroczna podwyżka cen wody i ścieków?
Prezes: pozyskane środki pokryją koszty, które są niezależne od przedsiębiorstwa. Wzrost płac pracowników wynika z regulaminu. Wzrost najniższego średniego wynagrodzenia powoduje automatycznie wzrost najniższego wynagrodzenia w Przedsiębiorstwie o taki sam %.
Radny Bezzubik: większe pieniądze dla przedsiębiorstwa będą z podwyżki cen ścieków. Poza tym, taka opłata powinna być ujęta przy podatku, który płacą mieszkańcy. Proponuje utrzymanie ceny wody na poziomie z roku 2010, a podwyższenie tylko ceny ścieków.
Przewodniczący posiedzenia: Radzie powinno zależeć na tym, aby przedsiębiorstwo nie miało strat, z drugiej strony mieszkańcy będą mieli pretensje do Rady o podwyżkę. Należy poszukać możliwości obniżenia ceny wody.
Prezes: pozostawienie ceny na takim samym poziomie będzie podejrzane. Pewne manewry są nieuniknione.
Radny Budnik: na jakiej podstawie przyjmowany jest regulamin wynagrodzeń w przedsiębiorstwie?
Prezes: regulamin wynagrodzeń ustala pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi.
Radny Budnik: forma przyjętej podwyżki w Przedsiębiorstwie jest sprawiedliwa.
Prezes: jeżeli chodzi o wynagrodzenia, to istnieje jeszcze premia uznaniowa, którą można regulować wielkość wynagrodzenia.
Przewodniczący posiedzenia na zakończenie spotkania zwrócił się do Pani Prezes o ponowne przeanalizowanie przedstawionych kalkulacji i poszukanie możliwości zmniejszenia podwyżek.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Ryszard Truchanowicz
Protokółowała
Marcińczyk Anna
Metryka strony