Założenia kierunkowe na 2005 rok.
U C H W A Ł A Nr XVII/108/04
Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej
z dnia 26 października 2004 roku
w sprawie uchwalenia założeń kierunkowych polityki społeczno - gospodarczej
na 2005 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 zm. Dz. U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz.558, Nr113 poz. 984, Nr 214 poz. 1806 zm. DZ. U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568 z 2004 Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203) Rada Miejska uchwala co następuje:
§ 1. Przyjmuje się do realizacji założenia polityki społeczno - gospodarczej gminy i miasta jako dokument stanowiący podstawę do opracowania projektu budżetu gminy i miasta na 2005 rok zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały zleca się Burmistrzowi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Antoni Hrynkiewicz
Załącznik Nr 1
do Uchwały Rady Miejskiej
Nr XVII/108/04
z dnia 26 października 2004 r.
Założenia kierunkowe
polityki społeczno - gospodarczej Gminy i Miasta Dąbrowa Białostocka
na 2005 rok .
Założenia kierunkowe polityki społeczno - gospodarczej gminy obejmują zadania priorytetowe na 2005 rok i wskazują ustalone w oparciu o przewidywania, szacunki i prognozy w zakresie dochodów budżetowych.
Zadania priorytetowe na 2005 rok to:
- Modernizacja oczyszczalni ścieków
- budowa hali sportowej, rozwój sportu i turystyki,
- uregulowanie gospodarki śmieciami, wzmożone działanie w zakresie ochrony środowiska a w szczególności budowa wodociągów wiejskich i modernizacja kotłowni c.o. w Szkołach Podstawowych,
- budowa, modernizacja i ulepszanie dróg,
- spłata zaciągniętych pożyczek na inwestycje gminne,
- przeciwdziałanie alkoholizmowi poprzez zainteresowanie młodzieży sportem,
- promocja gminy w celu tworzenia nowych miejsc pracy.
Założenia opracowane zostały w oparciu o prawa regulujące funkcjonowanie samorządu terytorialnego, zasady komunalnej gospodarki finansowej oraz w oparciu o Plan Rozwoju Lokalnego.
Założenia, o których wyżej mowa stanowią dokument do opracowania projektu budżetu gminy i miasta na 2005 rok.
Przy ustalaniu polityki budżetowej w zakresie gromadzenia dochodów budżetowych przyjęto następujące stawki podatków i opłat lokalnych oraz podatku rolnego i leśnego:
- w podatkach i opłatach lokalnych - wzrost o 3,5 %
- do naliczenia podatku rolnego przyjęto cenę 1q żyta w wysokości - 35,70
- do naliczenia podatku leśnego przyjęto średnią cenę drzewa
w wysokości – 111,50 zł za 1 m 3
Przy ustalaniu polityki budżetowej w zakresie wydatków budżetowych przyjęto następujące wskaźniki wzrostu:
- usługi pozostałe - wzrost o 3,0 %
- ceny inwestycyjne - wzrost o 4,0 %
- świadczenia na rzecz osób fizycznych - wzrost o 3,0 %
- wynagrodzenie w sferze budżetowej (samorządowej ) - wzrost o 4,0 %
- wynagrodzenie pracowników oświaty nie będących nauczycielami i nauczycieli
- wzrost o 3,0 %
Szacunek dochodów budżetowych pozwala przyjąć do realizacji w 2005 roku wydatki budżetowe według poniższego wyszczególnienia działowego:
Rolnictwo
- budowa wodociągów wiejskich - 14,0 km
- finansowanie składki na rzecz izb rolniczych
- finansowanie składek do organizacji do których należy gmina
- przygotowanie projektów i dokumentacji związanych z inwestycjami
wodociągowymi
Transport
- asfaltowanie dróg powiatowych - 0,5 km
- współfinansowanie z Powiatem budowy mostu w Kamiennej Starej
- asfaltowanie dróg gminnych - 1,5 km
- ulepszenie dróg w mieście - 0,9 km
- budowa i ulepszenie dróg żwirowych gminnych - 2,0 km
- bieżące utrzymanie dróg żwirowych - ok. 50 km
- budowa chodników w mieście - 300 m2
- budowa chodników wspólnie z Wojewódzką Dyrekcją Dróg - 1400 m2
- przygotowanie projektów i dokumentacji związanych z inwestycjami drogowymi
- wykup działek pod budowę drogi gminnej
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
- kontynuacja modernizacji oczyszczalni ścieków
- spłata pożyczkek z NFOŚ i GW i WFOŚiGW
- likwidacja dzikich wysypisk
- zakończenie inwestycji – modernizacja systemu grzewczego w Różanymstoku
- zakończenie inwestycji – modernizacja systemu grzewczego w SP Nierośno, Suchodolina i w Zwierzyńcu Wielkim
- wydatki związane z przygotowaniem planu zagospodarowania przestrzennego
- przygotowanie projektów i dokumentacji związanych z inwestycjami kanalizacyjnymi
Ochrona przeciwpożarowa
Utrzymanie jednostek ochotniczych straży pożarnych prowadzących działalność polegającą na ochronie życia , zdrowia i mienia przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem. W tym celu utrzymywanych będzie 7 samochodów bojowych, 2 samochody marki „Żuk”, 4 samochody marki „Star”, 1 „Mercedes Benz. LAF” oraz zatrudnionych będzie 6 kierowców na 2,66 etatu. Na terenie gminy funkcjonuje 13 jednostek OSP zrzeszających 239 czynnych strażaków.
Oświata i wychowanie
Prowadzenie następujących jednostek oświatowych:
- 2 gimnazja z 48,69 etatami nauczycieli, 10,5 etatami obsługi i 642 uczniami
- 5 szkół podstawowych z 93,77 etatami nauczycieli, 49 etatami obsługi i 935 uczniami
- 2 przedszkola z 5,77 nauczycielami 7,6 etatami obsługi i 68 dziećmi
Dofinansowanie w formie dotacji szkół prowadzonych przez Stowarzyszenie „Edukator” w Łomży, Stowarzyszenie „Nasza Szkoła” w Harasimowiczach, Stowarzyszenie „Placówka” w Bagnach.
W ramach posiadanych środków częściowe dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych.
Kontynuacja budowy hali sportowej w Dąbrowie Białostockiej.
Kultura i sztuka
Prowadzenie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Miejsko - Gminnej Biblioteki Publicznej i 6 Filii Bibliotecznych.
Jednostki te mają za zadanie rozwijanie kultury w mieście i na wsi, szerzenie czytelnictwa i szeroko pojętą współpracę z twórcami ludowymi.
Pomoc społeczna
Zaspokajanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz skuteczność świadczonej pomocy, a w szczególności:
Zadania własne:
- zasiłki okresowe- w 2005 r. minimalna wysokość zasiłku okresowego w przypadku osoby samotnie gospodarującej – 30% różnicy między kryterium dochodowym a dochodem tej osoby, w przypadku rodziny – 20% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej rodziny. Na pokrycie minimalnej wysokości zasiłku okresowego Gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa, z własnych środków może pokryć wydatki na zasiłki okresowe odpowiednio do 50% różnicy między kryterium a dochodem świadczeniobiorców.
- Zasiłki celowe i celowe specjalne.
- Prowadzenie dożywiania dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole.
- Wnoszenie opłat za pobyt mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w Domu Pomocy Społecznej, a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca Domu (70% swojego dochodu), rodzinę.
- Prowadzenie usług opiekuńczych dla osób, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione.
Zadania zlecone:
- zasiłki stałe,
- opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby korzystające z zasiłków stałych ( zgodnie z przepisami ustawy),
- prowadzenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- świadczenia rodzinne ( zasiłki rodzinne i dodatki do zasiłków rodzinnych),
- opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalno- rentowe dla osób korzystających ze świadczeń pielęgnacyjnych ( zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 roku, Dz. U. z 2003 roku nr 228, poz. 2255 z póź. zmian.),
- realizacja rządowego programu „Posiłek dla potrzebujących”- przyjęto w dniu 07.09.2004. ( udział środków własnych i dotacji budżetowej po 50% kosztów realizacji zadania),
- prowadzenie poradnictwa specjalistycznego
Zatrudnionych będzie 18 osób na 11,5 etatu zadań zleconych i 5,5 etatu zadań własnych.
Kultura fizyczna i sport
Rozwój kultury fizycznej i sportu w szkole.
Wspieranie finansowe Stowarzyszeń prowadzących działalność propagującą rozwój sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Wydatki związane z utrzymaniem stadionu miejskiego.
Likwidacja bezrobocia
Organizacja robót publicznych i interwencyjnych.
Promocja gminy w celu tworzenia nowych miejsc pracy.
Pomoc podatkowa dla podmiotów tworzących nowe miejsca pracy .
Przeciwdziałanie alkoholizmowi
W ramach realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i rozwiązywania problemów Alkoholowych prowadzone będą następujące formy przeciwdziałania alkoholizmowi:
- prowadzenie świetlic dziennego pobytu dzieci z rodzin patologicznych,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i
młodzieży,
- wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych - służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychospołecznej i prawnej, a zwłaszcza przed przemocą w rodzinie.
- tworzenie dzieciom i młodzieży warunków do trzeźwego i zdrowego stylu życia
Administracja rządowa i samorządowa
W celu realizacji wymienionych zadań w niniejszych założeniach zatrudnionych będzie:
- 25 pracowników administracji samorządowej,
- 4 pracowników administracji państwowej,
-5 pracowników pełniących obsługę administracyjno - ekonomiczną placówek oświatowo- wychowawczych
- 18 pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- 7 pracowników Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury,
- 5 pracowników pełniących obsługę bibliotek.
Z tego działu opłacana jest prowizja dla 52 sołtysów.
Utrzymywany jest budynek administracyjny, który wymaga remontu. Wskazana jest dalsza wymiana stolarki okiennej, remont dachu, modernizacja kotłowni c.o. Planuje się wykonanie sieci komputerowej w celu efektywniejszego przepływu informacji między referatami i zmniejszenia kosztów połączeń internetowych.
Metryka strony