Statut Szkoły Podstawowej w Zwierzyńcu Wielkim
Załącznik
do uchwały Rady Pedagogicznej
z dnia 20 sierpnia 1999 r., znowelizowany 12 lutego 2007r.
Statut Szkoły Podstawowej
w Zwierzyńcu Wielkim
Uchwała Rady Pedagogicznej w Szkole Podstawowej w Zwierzyńcu Wielkim z dnia 20 sierpnia 1999 roku
Mając na uwadze doniosłe znaczenie oświaty w Rzeczypospolitej Polskiej stanowiącej wspólne dobro całego społeczeństwa i dobro dzieci oraz na podstawie art. 50 ust 2 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 r. nr 95, poz. 425, z 1992r. nr 26, poz. 113, nr 54, poz. 254, z 1993 r. nr 127, poz. 585, z 1994r. nr 1, poz. 3, nr 53, poz. 215, z 1995 r. nr 101, poz. 504) ustala co następuje:
1. Statut Szkoły Podstawowej w Zwierzyńcu Wielkim stanowiący załącznik do powyższej uchwały.
2. Zobowiązuje się Radę Pedagogiczną do zapoznania ze statutem całej społeczności szkolnej.
3. Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Rozdziały Statutu:
I. Podstawowe informacje o szkole.
II. Cele i zadania szkoły.
III. Organy szkoły i ich kompetencje.
IV. Organizacja szkoły.
V. Pracownicy szkoły i ich zadania.
VI. Uczniowie szkoły.
VII. Wewnątrzszkolny System Oceniania.
VIII. Postanowienia końcowe.
Postanowienia ogólne:
Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Zwierzyńcu Wielkim,
2) organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku,
3) organie prowadzącym szkołę – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Dąbrowie Białostockiej,
4) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty) Dz.U. nr95, poz. 425 i Dz. U nr26, poz. 113 z 1992 r.) z.p.z.oraz zarządzenie MEN z dn. 15.02. 1999r. (Dz. U. nr 14, poz. 131),
5) nauczycielach – należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych Szkoły Podstawowej w Zwierzyńcu Wielkim,
6) rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów uczniów szkoły,
7) uczniach – należy przez to rozumieć dzieci i młodzież uczęszczającą do szkoły.
Rozdział I
Podstawowe informacje o szkole.
§ 1.
1) Szkoła nosi nazwę „Szkoła Podstawowa w Zwierzyńcu Wielkim”.
2) Siedzibą szkoły jest budynek w Zwierzyńcu Wielkim nr 17.
3) Organem prowadzącym szkołę jest Urząd Miejski w Dąbrowie Białostockiej.
4) Organem nadzorującym szkołę jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
5) Szkoła jest jednostką budżetową.
6) Szkoła zapewnia naukę języka angielskiego i rosyjskiego od klasy IV.
7) Cykl kształcenia uczniów szkole trwa 6 lat.
8) Szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, przedstawicieli rodziców i uczniów.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 2.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2. Umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie stosownie do warunków szkoły i wiedzy uczniów,
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
5. Realizuje Program Wychowawczy Szkoły (załącznik nr 1 do statutu), oraz Program Profilaktyki Szkoły (załącznik nr 2 do statutu),
6. Przestrzega zasad Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
§ 3
Cele i zadania wymienione w § 2 szkoła realizuje poprzez:
1. Organizowanie uroczystości szkolnych i odpowiednio wystroju sal lekcyjnych i korytarzy szkolnych.
2. Organizowanie wycieczek do muzeów, izb i miejsc pamięci narodowej.
3. Umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości religijnej poprzez naukę religii lub etyki.
4. Organizowanie zajęć dydaktyczno wyrównawczych uczniom, u których występują opóźnienia w opanowaniu materiału programowego na wskutek trudności w uczeniu się lub długotrwałej absencji (liczba uczniów w zespole
4 - 8).
5. Organizowanie zajęć dydaktycznych przez nauczyciela przedmiotu.
6. Różnicowanie wymogów dydaktyczno - wychowawczych w zależności od cech psychicznych i możliwości ucznia.
7. Prowadzenie orientacji zawodowej.
8. Rozpoznawanie potrzeb i prowadzenie profilaktyki w zakresie niedostosowania społecznego.
9. Prowadzenie zajęć nadobowiązkowych.
10.Zapewnienie udziału uczniów w kołach zainteresowań.
11.Udział uczniów w otwartych zajęciach organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe.
12.Umożliwienie uczniom udziału w zajęciach organizowanych przez pracowników Dąbrowskiego Ośrodka Kultury.
§ 4.
Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów potrzeb z uwzględnieniem obowiązujących w szkole przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności w zakresie:
1) sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych poprzez:
a) sprawdzenie przez nauczyciela przed każdymi zajęciami czy warunki w jakich mają odbyć się zajęcia, nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia i życia uczniów,
b) bezwzględne przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów regulaminów pracowni.
2) Sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę poprzez:
a) zapewnienie wykwalifikowanych kierowników wycieczek,
b) zorganizowanie przez kierownika wycieczki przeszkolenie uczestników każdej wycieczki w zakresie BHP,
c) bezwzględnego przestrzegania powstrzymywania się przed wychodzeniem z grupą w czasie burzy, śnieżycy, gołoledzi,
d) organizowanie pogadanek przed przerwami, feriami i w czasie lekcji wychowawczych na temat: „Bezpieczny wypoczynek”.
3) Organizowanie dyżurów nauczycielskich w szkole:
a) grafik dyżurów nauczycielskich w szkole opracowuje dyrektor szkoły,
b) dyżur rozpoczyna się o godz 8,15 przed lekcjami i kończy wraz z wyjściem uczniów ze szkoły lub przejęciem dyżuru przez innego nauczyciela,
c) podczas trwania przerw śródlekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel dyżurny,
d) w czasie zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych dyżur pełni nauczyciel prowadzący zajęcia.
4) Sprawowanie indywidualnej opieki nad niektórymi uczniami:
a) rozpoznawanie potrzeb uczniów,
b) zapewnienie ciągłej opieki przez wychowawcę klasy,
c) rozpoznawanie warunków materialnych i zdrowotnych wychowanków i udzielanie pomocy w tym zakresie,
d) uwzględnianie stopnia i rodzaju stopnia zaburzeń ucznia podczas organizacji mu miejsca pracy w szkole.
5) Uczniom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki poprzez:
a) częste kontakty wychowawcze z domem rodzinnym,
b) organizowanie pomocy wychowawczej i materialnej.
§ 5.
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. W celu osiągnięcia skuteczności oddziaływań wychowawczych jeden wychowawca prowadzi swój oddział w kl. I-III, drugi w kl. IV-VI.
3. Zmiana wychowawczy klasy może nastąpić na wniosek Klasowej Rady Rodziców i uczniów po pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
4. Sprawy sporne rozstrzyga dyrektor szkoły w porozumieniu z przewodniczącym Rady Rodziców.
Rozdział III
Organy szkoły.
§ 6
Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły,
2. Rada Pedagogiczna,
3. Rada Rodziców,
4. Samorząd Uczniowski
§ 7
Dyrektor szkoły w ramach swoich kompetencji realizuje postanowienia ustawy a w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole i prowadzi kontrolę pracy pracowników obsługi,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne
4) sprawuje kontrolę realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji,
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanymi przez Radę Rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich wykorzystanie,
7) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
8) układa tygodniowy rozkład zajęć
9) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
10)wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
11)przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
12)występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
13)wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 8
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
2) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
6) uchwalanie Statutu Szkoły po zasięgnięciu opinii przedstawicieli rodziców i uczniów,
7) występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora,
8) opiniowanie propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych,
9) opiniowanie projektu planu finansowego szkoły,
10)opiniowanie propozycji dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do odznaczeń, nagród i wyróżnień.
§ 9
Rada pedagogiczna zasięga opinii przedstawicieli rodziców i uczniów przy:
1) opracowaniu Statutu Szkoły,
2) zatwierdzaniu planu pracy szkoły,
3) podejmowaniu uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych w szkole,
4) opiniowaniu planu finansowego szkoły,
§10
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej ½ jej członków.
§ 11
1. W skład rad rodziców wchodzą: po jednym przedstawicielu rad klasowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów.
2. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności: wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady; szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa, oraz przedstawicieli rad klasowych, do rady rodziców szkoły.
4. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
5. Do kompetencji rady rodziców należy:
a) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: programu wychowawczego, programu profilaktyki, opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
6. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
7. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.
§12
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym i powszechnym.
3. Samorząd przedstawia radzie pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów,
4. Organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
5. Uchwalenie regulaminu działania Samorządu Uczniowskiego.
§ 13
Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
§ 14
Koordynatorem działań organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:
1) zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,
2) umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
3) zapewnienie bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach,
§ 15
1. Spory pomiędzy organami szkoły (z wyjątkiem dyrektora szkoły) rozstrzyga dyrektor szkoły.
2. Spory pomiędzy dyrektorem szkoły a innymi organami szkoły rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący szkołę albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 16
1. Rodzice i nauczyciele współpracują w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
5) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
3. Szkoła zapoznaje rodziców z zadaniami, zamierzeniami poprzez:
1) indywidualny kontakt nauczyciela z rodzicami,
2) odwiedzanie domów rodzinnych przez nauczycieli,
3) stałe spotkania z rodzicami organizowane raz na kwartał,
4) dyrektor przyjmuje rodziców w sprawach skarg i wniosków w czasie godzin swego urzędowania,
5) powiadomienie pisemne rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych,
Rozdział IV
Organizacja szkoły
§ 17
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich, określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców może potraktować dzień wypadający między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy, a także piątek, wypadający bezpośrednio po dniu świątecznym ustawowo wolnym od pracy, jako dzień wolny od pracy, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających na te dni w wybraną sobotę.
W wyjątkowych sytuacjach, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów i pracowników szkoły (np. awaria co zimą) dyrektor szkoły może wnioskować do Kuratora Oświaty o zgodę na udzielenie dni wolnych od zajęć dydaktyczno- wychowawczych i zrealizowanie zaległych zajęć w wybranym terminie.
§ 18
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym, określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 19
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, który w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. W szkole tworzy się oddziały na zasadach określonych przepisami w sprawie ramowych planów nauczania.
3. Szkoła organizuje oddział przedszkolny realizujący program edukacji elementarnej.
§ 20
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel uwzględniając zasady higieny pracy umysłowej ucznia, stwarzając uczniowi możliwości przygotowania się do zajęć.
§ 21
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 8.30
4. Trzecia przerwa międzylekcyjna trwa 20 minut a pozostałe po 10 minut.
§ 22
Na zajęcia z techniki i wychowania fizycznego oddziały dzielone są na grupy z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.
§ 23
1. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, koła zainteresowań oraz inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach międzyklasowych
2. Czas trwania zajęć wymienionych w ust. 1 ustala się zgodnie z § 21 ust. 2.
3. Zajęcia, o których mowa w ust. 2 organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
4. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły, nie może być niższa niż 10 uczniów.
5. Liczba uczniów na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych wynosi 4 - 8 osób.
§ 24
Szkoła przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli.
§ 25
1. Szkoła udostępnia uczniom w okresie zimowym gorący napój.
2. Odpłatność za korzystanie z napoju ustala dyrektor w porozumieniu z MOPS w Dąbrowie Białostockiej.
§ 26
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych, popularyzowaniu wiedzy (dydaktycznej) pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
1) Gromadzone i opracowywane zbiorów.
2) Korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę.
3) Prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów w grupach lub oddziałach.
4) Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
§ 27
Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1. Udostępnianie zbiorów uczniom i nauczycielom.
2. Udzielanie informacji katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych, tekstowych, informacji o nowościach wydawniczych.
3. Realizowanie lekcji przysposobienia czytelniczego i informacyjnego.
4. Przeprowadzanie z uczniami rozmów o książkach, badanie zainteresowań czytelniczych.
5. Informowanie uczniów o czytelnictwie indywidualnym, klasowym poprzez sporządzanie wykazów czytelnictwa (na gazetce).
6. Inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego i jego szkolenie.
7. Informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenie rady pedagogicznej.
8. Prowadzenie różnorodnych form wizualnej informacji i propagandy książek i czasopism.
9. Gromadzenie, ewidencja, opracowanie i konserwacja zbiorów.
§ 28
1. Dla uczniów (w szczególności klas I-III), którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na dojazd do domu lub czas pracy rodziców, szkoła organizuje opiekę.
§ 29
Realizacja celów statutowych odbywa się w:
1. 7 pomieszczeniach do nauki,
2. sali gimnastycznej,
3. boisku szkolnym,
4. bibliotece,
5. pomieszczeniach kancelaryjnych gospodarczych,
6. pracowni technicznej,
7. pracowni komputerowej.
Rozdział V
Pracownicy szkoły i ich zadania
§ 30.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
2. Liczbę zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników określa projekt organizacyjny.
3. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
4. Nauczycielom przyznaje się ochronę przysługującą funkcjonariuszom publicznym.
§ 31
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zadania nauczycieli:
1) odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2) odpowiadają za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
3) dbają o pomoce naukowe i sprzęt szkolny,
4) wspierają rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,
5) udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych
6) sprawiedliwie oceniają uczniów
7) doskonalą umiejętności dydaktyczne i podnoszą poziom wiedzy merytorycznej.
§ 32
1. Nauczyciele kształcenia zintegrowanego tworzą zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobu realizacji programów nauczania a także uzgodnienie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego,
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni, uzupełniania jej wyposażenia,
4. Formy pracy zespołu ustala przewodniczący po konsultacji z pozostałymi członkami zespołu.
§ 33
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) rozpoznanie potrzeb wychowanków,
2) zapewnienie ciągłej opieki w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
3) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia i proces jego uczenia się,
4) prowadzenie działalności profilaktycznej,
5) rozpoznawanie warunków materialnych i zdrowotnych wychowanków i udzielanie pomocy warunków tym zakresie,
6) Wyrabianie dbałości warunków wspólne dobro, ład, porządek w szkole,
7) Rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym, a także między wychowankami a społecznością szkoły.
8) Ustalanie treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
9) Włączanie rodziców w sprawy życia klasy,
10) Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie i koordynacja ich działań wychowawczych dydaktycznych,
11) Prowadzenie dokumentacji.
§ 34
Wychowawca w swojej pracy korzysta z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych poprzez:
1. udział w konferencjach przedmiotowo – metodycznych,
2. indywidualne kontakty z nauczycielem doradcą,
3. współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Dąbrowie Białostockiej.
§ 35
Nauczyciele stażyści i kontraktowi korzystają z pomocy opiekuna - członka Rady Pedagogicznej.
§ 36
Nauczyciela opiekuna powołuje dyrektor szkoły na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
§ 37
1. Do zadań pracowników obsługi należy utrzymanie ładu, porządku i czystości w budynkach szkolnych oraz ich otoczeniu.
2. Szczegółowy wykaz zadań określa dyrektor szkoły w zakresach czynności poszczególnych pracowników.
Rozdział VI
Uczniowie szkoły.
§ 38
1. Do szkoły uczęszczają w zasadzie uczniowie od 6lat, ale nie wcześniej niż od 5 roku życia, do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
3. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
4. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami obowiązek szkolny może być odroczony, decyzję podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
§39
Uczeń szkoły ma prawo do
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
7) pomocy w przypadku trudności w nauce,
8) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
10) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
11)zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi
wymaganiami,
12) jasno określonego Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
13) powtórzenia i ugruntowania wiedzy,
14)przedstawiania problemów, uzyskiwania wyjaśnień, odpowiedzi, pomocy,
§ 40
3. Uczeń ma obowiązek:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
2) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły; w przypadku stwierdzenia niewielkich uchybień w zachowaniu, wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem, jeśli niewłaściwe zachowanie utrzymuje się nadal lub jest rażące, wobec ucznia stosuje się odpowiednie procedury,
3) dbania o mienie szkoły; w przypadku udowodnienia uczniowi czynu zniszczenia, dewastacji mienia, rodzice ucznia (prawni opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność materialną,
4) odpowiadać za własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój,
5) przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły,
6) uzupełniania braków wynikających z nieobecności w szkole,
7) dostarczenia usprawiedliwienia nieobecności w wyznaczonym terminie,
8) godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz,
9) szanowania przekonań, poglądów i godności drugiego człowieka,
10) reagowania na zło i krzywdę zauważoną w szkole i poza nią,
11) odrzucania negatywnych wzorców zachowań, używek i narkotyków,
12) dbać o swój wygląd- ubranie musi być czyste i schludne; nie dopuszcza się:
· noszenia zbyt krótkich bluzek i spódnic,
· noszenia strojów z odkrytymi plecami i dużym dekoltem,
· używania makijażu,
a). Uczeń jest zobowiązany do noszenia jednolitego stroju na terenie szkoły od dnia 1 września 2007r.
b). Podczas obchodów uroczystości państwowych uczniowie są zobowiązani do noszenia stroju galowego (biała bluzka, ciemne spodnie lub spódnice).
c). Podczas dyskotek szkolnych uczeń ma prawo do noszenia stroju innego, niż mundurek, z zastrzeżeniem pkt. 12.
d). W przypadku nie przestrzegania nakazu noszenia jednolitego stroju uczniowskiego po dwukrotnym napomnieniu przez wychowawcę, wychowawca zawiadamia rodziców o zaistniałej sytuacji i prosi o pisemne jej wyjaśnienie.
13) zabrania się przynoszenia do szkoły telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych; w wyjątkowych sytuacjach za pisemną zgodą rodziców (opiekunów prawnych) dozwolone jest używanie telefonu komórkowego przez ucznia w danym dniu; jednak zabrania się:
· używania go w czasie trwania lekcji (telefon musi być na ten czas wyłączony),
· przetrzymywania telefonu w kieszeni na lekcji w-f,
14) w przypadku kradzieży telefonu szkoła nie ponosi odpowiedzialności,
15).w przypadku zauważenia, że uczeń korzysta w szkole z telefonu komórkowego bez zgody rodziców lub w sytuacjach określonych w p. 13., nauczyciel konfiskuje telefon, a po jego odbiór zgłaszają się rodzice (prawni opiekunowie),
16) pełnienia dyżurów na korytarzu szkolnym w wyznaczonym terminie.
§ 41
Wobec uczniów wyróżniających się szkoła stosuje następujące nagrody:
1) wyróżniania na apelu wobec społeczności szkolnej,
2) nagrody książkowe,
3) dyplom uznania,
4) list pochwalny do rodziców,
§ 42
Wobec uczniów, którzy nie stosują się do postanowień zawartych w statucie i regulaminów szkolnych mogą być stosowane następujące kary:
1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) nagana wychowawcy wobec klasy,
3) nagana ustna na apelu wobec społeczności szkolnej,
4) nagana pisemna skierowana do rodziców,
5) przeniesienie do innej szkoły odbywa się na wniosek dyrektora skierowany do Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku w przypadku systematycznego i rażącego naruszania postanowień statutu.
§ 43
Przed wymierzeniem kary uczeń powinien być wysłuchany.
§ 44
.
Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły do Kuratora Oświaty w Białymstoku za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie do 7 dni od otrzymania kary.
§ 45
Prawo do odwoływania wymierzonemu w § 48 przysługuje również rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia.
§ 46
Dyrektor szkoły może zawiesić wykonywanie kary nałożonej na ucznia, jeżeli uzyska poręczenie Samorządu Uczniowskiego.
§ 47
Wobec uczniów sprawiających trudności stosuje się odpowiednie procedury
Rozdział VII
Wewnątrzszkolny System Oceniania
§ 48
Podstawa prawna
Szkolny System Oceniania określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Szkoły Podstawowej w Zwierzyńcu Wielkim. Jest to system otwarty, uwzględniający 6-letni cykl nauki, z procedurami właściwymi dla obu etapów edukacyjnych.
System zgodny jest z Rozporządzeniem MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, ustawą o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 8 września 2006r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Jest skonsultowany z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, zaopiniowany przez Radę Rodziców i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w dniu 12.02.2007 r.
§ 49
Założenia ogólne
1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy - semestry:
a. Okres pierwszy - rozpoczyna się 1 września lub w pierwszy dzień roboczy po tej dacie, a kończy się w ostatni piątek przed feriami zimowymi
b. Okres drugi - rozpoczyna się w pierwszym dniu po feriach zimowych, a kończy w czerwcu zgodnie z zarządzeniem ministra.
2. Każdy okres kończy się posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, na którym przedstawia się osiągnięcia uczniów oraz analizuje się przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci.
3. Na tydzień przed klasyfikacją nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas informują ucznia w formie ustnej o przewidywanych dla niego stopniach na koniec danego semestru. O przewidywanym dla ucznia rocznym stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia i jego rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
4. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Ostateczne wyniki nauczania zatwierdza Rada Pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym.
5. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
6. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
7. Tryb przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego określony jest w Rozporządzeniu MEN z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
8. Począwszy od kl. IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego. Uczeń, który nie spełnił tych warunków powtarza tę samą klasę.
9. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, jeśli w tej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
10.Uczeń, któremu w naszej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy VI nie kończy szkoły.
11.Ustalona przez nauczyciela końcoworoczna ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
12.Na prośbę ucznia nauczyciel powinien umożliwić mu poprawienie oceny poprzez dodatkowe sprawdzenie wiadomości do ostatniego tygodnia przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej - zakres sprawdzanych wiadomości ustala nauczyciel.
13.W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć edukacyjnych ‑przysposobienie do życia w rodzinie, nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klas V-VI przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych, środkach dydaktycznych.
14.Na udział w zajęciach uczniów zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie.
15.W przypadku udziału uczniów w zajęciach fakt ten odnotowuje się na świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne wpisem ‑uczestniczył/a/.
§ 50
Określenie zasad szkolnego systemu oceniania.
1. Uczeń jest oceniany za:
a. umiejętności /praktyczne, komunikacyjne/,
b. wiadomości,
c. przyrost wiedzy,
d. wkład pracy,
e. zaangażowanie,
f. własną twórczość,
g. pasje.
2. Formy oceniania:
a. na podstawie odpowiedzi ustnych /recytacje, opowiadania, dyskusje/,
b. na podstawie wypowiedzi pisemnych /testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, konkursy/,
c. umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości /projekty, doświadczenia, obserwacje, rysunki itp./,
d. dokumentacji /zeszyty, zeszyty ćwiczeń/,
e. wykonanej pracy /prace plastyczne, pomoce naukowe, prace społeczne/.
3. Notowanie i informowanie o postępach ucznia:
a. Zeszyty przedmiotowe,
b. Dzienniki,
c. Zeszyty uwag,
d. Zawiadomienia pisemne.
4. Kontakty nauczyciela z rodzicami:
a. spotkania śródsemesralne i po każdym semestrze,
b. indywidualne kontakty nauczycieli z rodzicami,
c. rozmowy telefoniczne,
d. informacje o ocenie niedostatecznej zgodnie z zapisami w regulaminie.
5. Częstotliwość oceniania z poszczególnych przedmiotów określą nauczyciele w swoich przedmiotowych systemach oceniania
6. Ewaluacja.
Ewaluacji dokonuje się po pierwszym semestrze /ewaluacja wstępna/, po zakończeniu roku szkolnego i po trzech latach. Po przeprowadzeniu ewaluacji opracowuje się wnioski i przedstawi je na posiedzeniu Rady Pedagogicznej z udziałem Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. Następnie przeprowadzi się zmiany w szkolnym systemie oceniania i zapozna się z nimi rodziców, uczniów i nauczycieli. Zmiany będą wprowadzane do SSO.
§ 51
Ocenianie semestralne i końcoworoczne
1. W klasach I-III przyjmuje się opisową ocenę semestralną i końcoworoczną. Oceny klasyfikacyjne oraz semestralne, począwszy od klasy IV ustala się w stopniach według następującej skali:
celujący - 6
bardzo dobry - 5
dobry - 4
dostateczny - 3
dopuszczający - 2
niedostateczny - 1
2. Oceny semestralne i roczne powinny być wyrażone pełnym stopniem podanej skali, bez stosowania plusów i minusów.
3. Oceny cząstkowe są na bieżąco zapisywane w dzienniku lekcyjnym w skali od 1 do 6.
4. W arkuszach ocen powinny się znajdować:
a) w klasach I-III- opisowe oceny roczne,
b) w klasach IV- VI- oceny śródroczne i roczne (stosuje się pełny zapis: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny).
4. Na koniec roku szkolnego uczniowie mogą otrzymać nagrody książkowe za:
wzorowe zachowanie i średnią ocen powyżej 4,75,
szczególne zaangażowanie w życie szkoły,
stuprocentową frekwencję na zajęciach szkolnych;
inne osiągnięcia uzasadnione przez wychowawcę.
§ 52
Kryteria wymagań na poszczególne stopnie w klasyfikacji semestralnej końcoworocznej
1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który: samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do zaistniałych problemów wynikających z programu na ucznia w danej klasie, osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia, które mogą wykraczać poza program nauczania przedmiotu w danej klasie.
2. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który: opanował w pełni zakres wiedzy i posiadł umiejętności przewidziane programem nauczania przedmiotu w danej klasie, potrafi sprawnie posługiwać się zdobytymi wiadomościami, a zdobytą wiedzę umie zastosować do rozwiązywania zadań i problemów w nowej sytuacji na poziomie danej klasy.
3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który: nie w pełni opanował wiadomości określonych i przewidzianych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je w stopniu wykraczającym poza minimum programowe, potrafi w stopniu poprawnym zastosować wiadomości, rozwiązać i wykonać samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne na poziomie danej klasy.
4. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który: zdobył wiadomości i umiejętności na poziomie minimum programowego określonego dla danego przedmiotu i danej klasy, potrafi wykonać proste zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który: ma braki i problemy w opanowaniu podstaw programowych z poszczególnych przedmiotów na poziomie danej klasy, ale braki te nie przekreślają możliwości pozyskania przez ucznia podstawowej wiedzy, potrafi rozwiązać i wykonać zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkiej trudności.
6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który: nie zdobył wiadomości i umiejętności przewidzianych w minimum programowym z poszczególnych przedmiotów i na poziomie danej klasy, jego braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać i wykonać zadania o niewielkim stopniu trudności.
7. Nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie w/w wymaganiom. Podstawą do obniżenia wymagań jest pisemna opinia poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej. Informacja o obniżeniu wymagań edukacyjnych powinna być zapisana w dzienniku lekcyjnym przez wychowawcę do wiadomości nauczycieli uczących przedmiotów, co do których stwierdzono konieczność obniżenia wymagań.
8. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
9. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na postawie tego orzeczenia.
10. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki. Decyzję o zwolnieniu ucznia z tych zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w nich wydanej przez lekarza rodzinnego na czas określony w tej opinii.
11. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” / ”zwolniona”.
12. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
13. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne ( z języka rosyjskiego lub języka angielskiego) lub religię do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
§ 53
Ocenianie bieżące /wystawianie ocen cząstkowych/.
1. Szczegółowe wymagania z danego przedmiotu na poszczególne stopnie ustalone są przez każdego nauczyciela i wynikają one z realizowanego programu nauczania. Kopie wymagań złożone są u dyrektora.
2. O kryteriach wymagań uczniowie i rodzice informowani są na początku roku szkolnego.
3. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów tworzą przedmiotowe kryteria oceniania, które zawierają:
a. wykaz kompetencji ucznia podlegający sprawdzeniu,
b. wyszczególnienie i opis elementów składowych oceny
semestralnej, rocznej np. za:
· sprawdziany,
· zadania domowe i klasowe,
· wytwory praktyczne - doświadczenia, rysunki, projekty,
· osiągnięcia w konkursach, zawodach,
· postawę wobec przedmiotu,
c. określenie formy sprawdzianów- pisemny, ustny,
d. plan ilości, częstotliwości, terminów sprawdzianów,
e. zakres materiału każdego jednorazowego sprawdzianu,
f. określenie zasad informowania uczniów o terminach, formach sprawdzania i oceniania wiadomości i umiejętności.
4. Technika oceniania to indywidualny zapis nauczyciela dotyczący sposobu
oceniania pracy ucznia na lekcji i w domu. W technice oceniania uwzględnia się:
a. prace klasowe:
- należy ustalić ilość prac klasowych w semestrze i podać do wiadomości ucznia,
- zapowiadać je z tygodniowym wyprzedzeniem,
- prace klasowe powinny być poprzedzone powtórzeniem,
- po pracy klasowej powinno być omówienie wyników i poprawa,
- przed przystąpieniem do pracy klasowej nauczyciel powinien zapoznać ucznia z kluczem oceniania, który nie może ulec zmianie po sprawdzeniu pracy,
- czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela maks. 2 tygodnie,
- uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej odpowiedzią ustną lub pisemnie w czasie pozalekcyjnym. Termin poprawy nie powinien przekraczać 2 tygodni,
- uczniowie nieobecni są zobowiązani do zaliczenia pracy na zasadach jak uczniowie poprawiający ocenę,
- uczeń ma prawo do wglądu w pracę i zapoznania się z błędami a także wyjaśnienia ich przez nauczyciela,
- prace klasowe przechowuje nauczyciel przez rok kalendarzowy,
- przeprowadzając prace klasowe zachowuje się następujące zasady: uczeń może mieć najwyżej dwie prace klasowe w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jedna dziennie,
- dopuszcza się możliwość przesunięcia terminu sprawdzianu na prośbę uczniów (najwyżej o tydzień), ale odbywają się one wówczas nawet wtedy, gdy ilość prac pisemnych przekracza dwie tygodniowo.
W pracach pisemnych (prace klasowe, testy) ustala się % przelicznik punktów na poszczególne oceny:
Punkty (%) |
Stopień |
95%-100% |
Celujący |
85%-94% |
Bardzo dobry |
70%-84% |
Dobry |
50%-69% |
Dostateczny |
30%-49% |
Dopuszczający |
0%-29% |
Niedostateczny |
b. sprawdziany krótkie - tzw. kartkówki:
- powinny obejmować materiał nie więcej niż z trzech lekcji,
- czas pisania nie powinien przekraczać 20 min.
c. odpowiedzi ustne-
- jasność i precyzja wypowiedzi,
- stopień wyczerpania tematu,
- umiejętność argumentowania, uzasadniania, wnioskowania lub podejmowania prób w tym zakresie,
- swoboda w operowaniu wiedzą przedmiotową,
- wykorzystanie wiedzy zdobytej wcześniej, na innych przedmiotach lub w toku samodzielnej lektury.
Dłuższe wypowiedzi powinny być oceniane stopniem, krótkie w innej formie określonej przez nauczyciela w PSO - ( dopuszcza się stosowanie znaków + odnotowywanych poza dziennikiem lekcyjnym za uzyskanie wymaganej przez PSO ilości plusów - uczeń uzyskuje ocenę bdb do dziennika lekcyjnego.)
d. prace domowe
-nauczyciel sprawdza ilościowe i losowo jakościowe wykonanie pracy domowej,
- na ferie i święta nauczyciele nie zadają pracy domowej.
e. inne prace ucznia
- uczeń może być również oceniony za aktywność na lekcji, pracę w grupach, rozwiązywanie zadań i problemów, ćwiczenia laboratoryjne i posługiwanie się sprzętem, przygotowanie referatów itp.
Prace te mogą być oceniane stopniem, w formie zaliczenia lub w innej formie określonej w WSO.
5.Uczeń powinien być oceniany systematycznie, najmniej 3 oceny w semestrze. Ocenianie powinno być planowe i rytmiczne.
6. Elementem oceny ucznia jest samoocena.
7. Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
§ 54
Postanowienia końcowe dotyczące oceniania w II etapie kształcenia.
1. Uczeń, który powraca do szkoły po dłuższej nieobecności, ustala z nauczycielem termin uzupełnienia braków - nie dłuższy niż dwa tygodnie.
2. Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji w ciągu semestru:
a. po trzy razy z j. polskiego, matematyki, j. angielskiego, i rosyjskiego oraz z przyrody,
b. po dwa razy z pozostałych przedmiotów, których tygodniowy wymiar jest mniejszy od trzech.
3. Nie dotyczy to przedmiotu, z którego na daną lekcję była zapowiedziana praca klasowa oraz zadań domowych długoterminowych / czytanie lektury, projekt, referat itp./.
4. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie, nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w bieżącej lekcji. Pracy klasowej nie pisze w danym dniu uczeń, który przyszedł do szkoły po minimum tygodniowej, usprawiedliwionej nieobecności. W przypadku notorycznego i celowego unikania przez ucznia sprawdzianu, nauczyciel ma prawo zlecić uczniowi pisanie pracy w terminie wybranym przez nauczyciela, bez porozumienia z uczniem.
5. Uczeń ma obowiązek zwrócić prace pisemne nauczycielowi w terminie przez niego wyznaczonym.
6. Oceny poziomu wiadomości i umiejętności ucznia, ustalone zgodnie z przyjętymi kryteriami, winny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność.
§ 55
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego.
1. Jeżeli uczeń uzyskał końcoworoczną ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3. Egzaminu poprawkowego nie mogą zdawać uczniowie klas szóstych.
4. Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a dokładną datę ustala dyrektor szkoły. On też powołuje komisje do przeprowadzenia tego egzaminu.
5. W skład komisji wchodzą:
· dyrektor szkoły jako przewodniczący
· nauczyciel prowadzący dane zajęcia jako egzaminujący
· nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia jako członek komisji.
6. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z egzaminowania i wtedy na jego miejsce dyrektor powołuje innego nauczyciela takich samych zajęć edukacyjnych. Może to być nauczyciel z innej szkoły za zgodą jego dyrektora.
7. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, który powinien zawierać: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik i ocenę, którą komisja ustaliła. Powinny być także załączone pisemne prace i zwięzła informacja o jego ustnych odpowiedziach.
8. Gdyby zdarzyło się tak, że uczeń z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w wyznaczony ponownie przez dyrektora czasie.
9. Uczeń , który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
§ 56
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.
1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej /semestralnej/ stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
2. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
4. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę rodziców (opiekunów prawnych) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami,
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel właściwego przedmiotu w obecności innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
8. Egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne.
9. W egzaminie mogą uczestniczyć - w charakterze obserwatorów - rodzice dziecka.
10.W celu przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
a. Dyrektor lub nauczyciel pełniący funkcję kierowniczą w szkole jako
przewodniczący,
b. Egzaminatorzy - nauczyciele przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania odpowiedniej klasy.
11. Pytania (ćwiczenia) egzaminacyjne ustala egzaminator. Stopień trudności pytań (ćwiczeń) powinien być różny i odpowiadać kryteriom ocen.
12. Na podstawie przeprowadzanego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminator ustala stopień według skali ocen.
13. Od oceny niedostatecznej ustalonej według w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, który powołuje komisję egzaminacyjną działającą w składzie i na zasadach określonych powyżej.
14. Tryb przeprowadzania egzaminu , a w szczególności liczbę przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia, ustala przewodniczący komisji w uzgodnieniu z rodzicami dziecka.
15. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić. Na tydzień przed terminem wystawienia ocen nauczyciel jest zobowiązany w formie informacji ustnej poinformować uczniów, a za ich pośrednictwem rodziców / prawnych opiekunów / o przewidywanych ocenach okresowych / rocznych. Ocena ostateczna może różnić się od oceny prognozowanej nie więcej niż o jeden stopień. Na prośbę ucznia nauczyciel powinien umożliwić mu poprawienie oceny poprzez dodatkowe sprawdzenie wiadomości do ostatniego tygodnia przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej - zakres sprawdzanych wiadomości ustala nauczyciel.
§ 57
1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu po klasie szóstej. Ustalona po raz trzeci końcoworoczna ocena naganna z zachowania uniemożliwia ukończenie szkoły.
§ 58
OCENIANIE W I ETAPIE KSZTAŁCENIA
I. Cele oceniania:
1. Cel główny:
- zapewnienie każdemu dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości, wiedzy i umiejętności.
2. Cele szczegółowe:
- rozwijanie motywacji do aktywnego udziału w zajęciach
- zdobywanie umiejętności czytania, pisania, liczenia umożliwiających samodzielne uczenie się
- kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, dzieł literackich, plastycznych i muzycznych
- kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę
- nabywanie umiejętności organizowania sobie pracy i współdziałania w grupie
- zapobieganie niepowodzeniom szkolnym
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych w nauce
i zachowaniu
II. Poziom opanowania wiadomości i umiejętności uczniów w ciągu semestru ocenia się wg sześciostopniowej skali ocen (1-6) i zapisuje w dzienniku lekcyjnym. Oceniania dokonuje się za pomocą następujących narzędzi:
- odpowiedzi ustne
- prace pisemne
- sprawdziany
- obserwacja i ocenianie ucznia, która dotyczy
· przygotowania do zajęć
· aktywności na zajęciach
· pracy w grupie
· wykonywania zadań ponad program
III. Funkcje oceny opisowej.
1. Ocena opisowa powinna spełniać następujące funkcje:
Ø diagnostyczną – dającą odpowiedź na pytanie, jak daleko jest uczeń względem wymagań stawianych przez nauczyciela;
Ø informacyjną – przekazującą informację, co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć i jaki był jego wkład pracy;
Ø korekcyjną – odpowiadającą na pytanie nad czym uczeń musi jeszcze popracować, co poprawić, zmienić udoskonalić;
Ø motywacyjną – zachęcającą dziecko do samorozwoju, dalszego wysiłku, dającą wiary we własne siły i nadzieje na osiągnięcie sukcesu;
Ø rozwojową – odnoszącą się zarówno do uczniów jak i nauczycieli, koncentrującą się na dziecku, ale również aktywizującą nauczyciela mobilizując go do zmian i dalszego rozwoju.
2. Stosowanie ocen opisowych.
- semestralna
- roczna
Semestralna ocena opisowa jest wynikiem półrocznej obserwacji dziecka. Powinna zawierać zalecenia, wskazówki dla ucznia dotyczące zarówno postępów w edukacji jak i w rozwoju społeczno-emocjonalnym. Ocenę należy kierować do dziecka (realizując zasadę podmiotowego traktowania) i do rodziców.
Roczna ocena opisowa podkreśla zmiany w rozwoju dziecka, wynikające ze stosowania wskazówek zawartych w ocenie semestralnej. Powinna mieć charakter diagnostyczno-informacyjny, tak aby rodzic po przeczytaniu tej oceny mógł jak najlepiej wspomagać dziecko w dalszym rozwoju.
IV. Zasady przeprowadzania sprawdzianów i testów.
Sprawdzenie osiągnięć ucznia powinno być poprzedzone wcześniejszym ustaleniem wymagań z którymi należy zapoznać ucznia.
1. Sprawdziany mogą mieć formę testu lub zadań problemowych
2. Testy zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem
3. O uzyskanych wynikach testu należy poinformować w terminie 1 tygodnia
4. Poprawy testu można dokonać dobrowolnie w ciągu 2 tygodni od rozdania wyników i tylko raz
5. Poprawione sprawdziany zostają w szkole do wglądu uczniom, rodzicom, prawnym opiekunom
Po sprawdzeniu oraz wystawieniu oceny za test następuje omówienie i poprawa sprawdzianu podczas zajęć. Uczniowie biorą swoje sprawdziany i pokazują je rodzicom w domu. Na znak wglądu do testu rodzic składa podpis pod oceną swojego dziecka. Na następne zajęcia edukacyjne uczeń zobowiązany jest odnieść test wraz z podpisem rodzica i oddać go nauczycielowi.
V. Informowanie rodziców o postępach w nauce uczniów
- zebrania śródsemestralne;
- zebrania semestralne;
- rozmowy indywidualne z zainteresowanymi rodzicami, okazywanie ocen cząstkowych wystawianych w dzienniku lekcyjnym;
§ 59
OCENIANIE ZACHOWANIA W I ETAPIE KSZTAŁCENIA
1. W klasach I-III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest oceną opisową.
2. Ustala się następującą skalę ocen z zachowania:
· zadawalające
· poprawne
· pracuj nad sobą
W ocenie z zachowania pod uwagę bierze się: kulturę osobistą, zaangażowanie, kontakty z rówieśnikami, stosunek do obowiązków szkolnych oraz samoocenę. O ocenie ucznia decyduje przede wszystkim wychowawca klasy w porozumieniu z innymi nauczycielami oraz pracownikami szkoły.
§ 60
KRYTERIA I SPOSÓB OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW
W KLASACH IV - VI
Kryteria oceny z zachowania.
Ocena z zachowania określa przede wszystkim funkcjonowanie ucznia w naszym środowisku szkolnym z uwzględnieniem podstawowych norm etycznych oraz zasad współżycia społecznego.
Ocena zachowania ucznia wyraża opinie szkoły o :
- stosunku ucznia do obowiązków szkolnych;
- kulturze osobistej ucznia;
- udziale ucznia w życiu klasy, szkoły i środowiska;
- postawach ucznia wobec nauczycieli, kolegów, innych osób.
Zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje postawę twórczą, inicjuje różnorodne działania, pełni funkcje w szkole, klasie ,
- aktywnie uczestniczy w życie szkoły, klasy, bierze udział w konkursach i zawodach sportowych;
- jest obowiązkowy, pilny;
- wykonuje prace na rzecz szkoły, klasy, środowiska;
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia ;
- nie ma wpisów o negatywnym zachowaniu w klasowym zeszycie uwag;
- ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione , nie ma spóźnień.
Zachowanie bardzo dobre otrzymuje uczeń, który :
- jest systematyczny i pracowity;
- jest koleżeński , służy pomocą innym;
- wyróżnia się kulturą osobistą;
- wykonuje prace na rzecz klasy;
- dopuszcza się kilka pojedynczych uwag w klasowym zeszycie uwag( negatywne zachowania nie powtarzają się)
- ma wszystkie nieobecności i spóźnienia ma usprawiedliwione.
Zachowanie dobre otrzymuje uczeń , który :
- jest zdyscyplinowany na lekcjach, przerwach , podczas imprez klasowych ,szkolnych i pozaszkolnych;
- okazuje szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
- dba o estetykę miejsca pracy, przybory, podręczniki szkolne;
- zmienia obuwie, jego strój jest czysty , schludny, nie wyzywający;
- dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów;
- uczestniczy w imprezach i pracach społecznych na terenie klasy, szkoły, środowiska;
- stosuje się do uwag i poleceń nauczycieli;
- dopuszcza się kilka negatywnych uwag w klasowym zeszycie uwag ( negatywne zachowania mogą się powtarzać)
- ma wszystkie nieobecności usprawiedliwione , dopuszcza się kilka nieusprawiedliwionych spóźnień;
Zachowanie poprawne otrzymuje uczeń , który :
- jest koleżeński , stara się być kulturalny i pozytywnie reagować na prośby i polecenia nauczycieli;
- na ogół dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów;
- szanuje mienie szkolne i kolegów;
- w ciągu roku szkolnego dopuszcza się powtarzające się nieusprawiedliwione spóźnienia i 3 godziny nieobecności nieusprawiedliwionych ;
- stwarza niewielkie problemy wychowawcze, ale podjęte przez nauczyciela środki zaradcze przynoszą efekty.
Zachowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń , który :
- sprawia trudności wychowawcze , a podejmowane wobec niego środki zaradcze nie przynoszą rezultatów;
- zachowuje się arogancko wobec nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
- jest konfliktowy i wpływa ujemnie na zespół klasowy;
- wykazuje znaczne braki w kulturze osobistej;
- nie dba o własny wygląd, nie nosi obuwia zamiennego, jego strój jest nieestetyczny;
- niszczy mienie szkoły i kolegów;
- kłamie, postępuje nieuczciwie
- niesystematycznie realizuje obowiązek szkolny ( 8 godz. nieobecności nieusprawiedliwionych i częste spóźnienia);
Zachowanie naganne otrzymuje uczeń , który :
- stosuje przemoc wobec innych;
- jest agresywny i wulgarny;
- dokonuje wybryków chuligańskich w szkole i poza nią;
- ulega nałogom;
- niesystematycznie realizuje obowiązek szkolny ( powyżej 8 godz. nieobecności nieusprawiedliwionych ).
Wprowadza się 6 stopniową skalę ocen z zachowania :
Zachowanie wzorowe skrót literowy – wz.
Zachowanie bardzo dobre skrót literowy- bdb.
Zachowanie dobre skrót literowy- db.
Zachowanie poprawne skrót literowy- pop.
Zachowanie nieodpowiednie skrót literowy- ndp.
Zachowanie naganne skrót literowy –ng.
Uczeń ma prawo odwołania się od oceny na podst. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych par.3 pkt.6 - 6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
§ 61
1. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, jeśli w tej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
2. Uczeń, któremu w naszej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy VI nie kończy szkoły.
§62
Warunki i sposoby przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
1. Rodzice /prawni opiekunowie/ informowani są o ocenach cząstkowych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz o zachowaniu ucznia
a. w trakcie bezpośrednich rozmów z nauczycielami podczas „dni otwartych”, terminy tych spotkań ustalane są dwa razy w roku szkolnym,
b. w czasie zebrań z rodzicami,
c. przez wpisy w zeszytach przedmiotowych.
2. Informacja o ocenach śródrocznych z poszczególnych przedmiotów i o ocenie z zachowania przekazywane są rodzicom w formie pisemnej na obowiązkowych zebraniach rodziców.
3. Przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca jest zobowiązany osobiście poinformować uczniów klas IV – VI i ich rodziców /prawnych opiekunów/ o przewidywanych dla nich ocenach niedostatecznych, a w klasach I – III o niezadowalającym poziomie osiągnięć edukacyjnych, na jeden miesiąc przed terminem klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej. Wychowawca dokumentuje przeprowadzoną rozmowę w dzienniku lekcyjnym, a rodzice /prawni opiekunowie/ potwierdzają tę informację złożeniem podpisu. W sytuacji, gdy rodzice nie zgłoszą się w wyznaczonym terminie do nauczyciela wychowawcy, informacja przekazywana jest listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Brak kontaktu rodziców z wychowawcą w ciągu 2 tygodni od dnia wysłania informacji jest równoznaczny z akceptacją planowanej oceny.
4. W klasach I – III dokument informujący rodziców /prawnych opiekunów/ o nieosiągnięciu przez ucznia wymagań koniecznych i propozycji niepromowania zawiera uzasadnienie nauczyciela, zgodę /lub jej brak/ rodzica /prawnego opiekuna/ na niepromowanie dziecka potwierdzoną podpisem.
5. Na dwa tygodnie przed śródroczną i roczną radą klasyfikacyjną nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany do przedstawienia uczniom propozycji ocen z przedmiotu oraz sposobu ich poprawienia na stopień wyższy.
Procedury przekazywania informacji o wynikach sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej
1. Informacja o wynikach sprawdzianu przekazywana jest w ciągu 1 tygodnia po otrzymaniu wyników z OKE.
2. Informację o wyniku sprawdzianu przekazują wychowawca klasy VI.
3. Wychowawca przekazuje informację o wyniku sprawdzianu indywidualnie każdemu uczniowi.
4. Bezpośrednio po otrzymaniu wyników z OKE uczeń jest informowany ustnie o uzyskanej liczbie punktów.
5. Uczeń otrzymuje informacje pisemną uwzględniającą liczbę punktów uzyskanych za poszczególne umiejętności oraz liczbę punktów możliwych do uzyskania.
6. Rodzice uzyskują informację pisemną przekazaną uczniom /na zebraniach we wrześniu i w styczniu rodzice informowani są o sposobie przekazania wyników sprawdzianu/.
7. Nauczyciele języka polskiego, matematyki, przyrody i historii dokonują interpretacji wyniku punktowego za poszczególne umiejętności przyporządkowując przedziałom punktowym stopień opanowania danej umiejętności /bardzo dobrze, dobrze, zadawalająco, niezadowalająco/.
8. Wychowawca przekazuje rodzicom informacje o czynnościach składających się na badane umiejętności.
1. Na życzenie rodzica /prawnego opiekuna/ na indywidualnym spotkaniu wychowawca wyjaśnia ewentualne wątpliwości i daje wskazówki do dalszej pracy.
Warunki promowania
1. Warunkiem promowania ucznia klas I- III jest spełnienie wymagań edukacyjnych w stopniu koniecznym.
2. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego.
3. Uczeń klasy I – III, który nie osiągnął wymagań koniecznych powinien powtórzyć klasę.
4. Ucznia klasy I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami /prawnymi opiekunami/.
5. Począwszy od klasy IV, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.
6. Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych w wyjątkowych przypadkach:
· rozpad rodziny,
· poważna choroba ucznia, jego rodziców lub rodzeństwa,
· śmierć najbliższego członka rodziny /rodzice, rodzeństwo/.
7. Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
8. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu co najmniej wojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem są zwolnieni ze sprawdzianu. Dyrektor komisji okręgowej stwierdza uprawnienie do zwolnienia. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
§65
Warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
1. Uczeń lub jego rodzice /prawni opiekunowie/ mogą odwołać się od proponowanej rocznej oceny z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych składając pisemny wniosek z uzasadnieniem do nauczyciela prowadzącego te zajęcia, najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, jeśli spełnione są następujące warunki:
a. na uzyskaną ocenę mogły mieć wpływ:
· rozpad rodziny,
· poważna choroba ucznia lub najbliższego członka rodziny,
· śmierć najbliższego członka rodziny /rodzice, rodzeństwo/,
b. ocenę śródroczną uczeń miał co najmniej taką, jak proponowana roczna
2. Jeśli uczeń spełnia te warunki, to:
· nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w porozumieniu z uczniem, jego rodzicami /prawnymi opiekunami/ i wychowawcą klasy wyznacza termin, formę i zakres wymagań w celu poprawy oceny,
· poprawa musi się odbyć przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
· pozytywny wynik poprawy powoduje, że nauczyciel podwyższa proponowaną ocenę,
· gdy uczeń nie sprosta wymaganiom ustalonym w celu poprawy oceny, ocena z danych zajęć edukacyjnych pozostaje bez zmian, a uczeń traci możliwość składania dalszych zastrzeżeń.
3. W przypadku, gdy uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z proponowaną roczną oceną klasyfikacyjną zachowania, mogą złożyć pisemny wniosek z uzasadnieniem do wychowawcy klasy, najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, jeśli uczeń spełnia następujące warunki:
. na uzyskaną ocenę mogły mieć wpływ:
· rozpad rodziny,
· poważna choroba ucznia lub najbliższego członka rodziny,
· śmierć najbliższego członka rodziny /rodzice, rodzeństwo/;
a. nie popełnił czynu karalnego w rozumieniu „Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich” z dn. 26.10.1982r.
b. otrzymał ocenę śródroczną zachowania co najmniej taką, jak proponowana roczna.
4. Jeśli uczeń spełnia te warunki, to:
· wychowawca klasy przedstawia odwołanie ucznia na klasyfikacyjnym posiedzeniu rady pedagogicznej, uzasadnia zaproponowaną przez siebie ocenę klasyfikacyjną zachowania oraz poddaje ją pod dyskusję,
· rada pedagogiczna zwykłą większością głosów decyduje o ostatecznej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania ucznia.
§66
Warunki i tryb poprawiania ocen ustalonych niezgodnie
z przepisami prawa
1. Uczeń lub jego rodzice /prawni opiekunowie/ mogą, w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a. w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych
b. w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania
c. termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami /prawnymi opiekunami/
3. W skład komisji wchodzą:
a. w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
· dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji,
· nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
· dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne
b. w przypadku ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
· dyrektor szkoły– jak przewodniczący komisji,
· wychowawca klasy,
· wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
· przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
· przedstawiciel Komitetu Rodzicielskiego.
4. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na prośbę własną lub innych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
5. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej wcześniej.
6. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
7. Z prac komisji sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
a. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
· skład komisji,
· termin sprawdzianu,
· zadania (pytania) sprawdzające,
· wynik sprawdziany oraz ustaloną ocenę,
b. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
· skład komisji,
· termin posiedzenia komisji,
· wynik głosowania,
· ustaloną ocenę zachowani wraz z uzasadnieniem.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, w wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
9. Przepisy ust. 1 – 8 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§67
Modyfikowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
Wewnątrzszkolny system oceniania może podlegać modyfikacjom, których dokonuje Rada Pedagogiczna.
WSO zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 02.09.2004r.
Zmodyfikowany i zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 12.02.2007r.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 51
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 52
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 53
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
Zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 12.02.2007r, znowelizowany dn. 14.09.2007r.
Metryka strony