Statut Szkoły Podstawowej w Różnystoku

Załącznik Nr 1 do Uchwały Rady

Pedagogicznej

dnia 10 września 1999 r.

STATUT

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RÓŻANYMSTOKU

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Statut dotyczy publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, zwanej dalej „szkołą”.

2. Szkoła z klasami I – VI mieści się w budynku w Różanymstoku.

3. Szkoła jest gminną jednostką organizacyjną, prowadzoną w formie jednostki budżetowej.

4. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Dąbrowa Białostocka, sprawująca nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Podlaski Kurator Oświaty.

§ 2

Szkoła prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą obejmującą klasy I-VI.

§ 3

1. Statut jest najwyższym prawem na terenie szkoły i wszystkie przepisy prawa wewnątrzszkolnego muszą być z nim zgodne.

2. Dokonywanie zmian w statucie następuje poprzez nowelizację statutu uchwałą rady pedagogicznej szkoły.

3. Powyższe zmiany przesyłane są do organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Rozdział II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 4

1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w:

1) Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póź. zm.), zwanej dalej „ustawąoraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

2) Konwencji Praw Dziecka.

3) Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ.

4) Deklaracji Praw Dziecka ONZ.

2. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez:

1) Realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych obowiązkowych przedmiotów.

2) Wyrabianie umiejętności rozumnego wykorzystania wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem.

3. Umożliwia absolwentom szkoły kontynuowanie kształcenia w gimnazjum.

1. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do posiadanych warunków i wieku uczniów poprzez:

1) Ścisłą współpracę z rodzicami.

2) Realizację celów wychowawczych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych.

3) Kształtowanie postaw społecznie oczekiwanych.

4) Przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.

2. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.

3. Umożliwia uczniom wszechstronny rozwój intelektualny i fizyczny.

4. Kształtuje poczucie odpowiedzialności i miłości Ojczyzny poprzez:

1) Włączenie młodzieży w organizację imprez i okolicznościowych uroczystości.

2) Wyrabianie szacunku dla symboli narodowych.

3) Wdrażanie nawyku u uczniów posługiwania się poprawnym językiem ojczystym na terenie szkoły i poza nią.

5. Kształtuje poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturalnego poprzez:

1) Ścisły kontakt z placówkami upowszechniania kultury.

2) Spotkania z twórcami kultury i sztuki.

3) Obchody świąt i rocznic.

6. Udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez kontakt wychowawców klasowych z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

7. Umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania dla uczniów bardzo zdolnych oraz uczniów wymagających szczególnej troski.

8. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne.

9. Umożliwia pogłębianie wiedzy religijnej zgodnie z życzeniami rodziców oraz zwalnianie z zajęć w czasie świąt religijnych i rekolekcji.

§ 5

1. Zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych są następujące :

1) Z chwilą wejścia na teren szkoły oraz na zajęcia organizowane przez szkołę wszyscy uczniowie znajdują się pod opieką nauczycieli prowadzących zajęcia.

2) Pracownicy , o których jest mowa w pkt. 1), są zobowiązani do:

a/ przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na każdych prowadzonych przez siebie zajęciach, uczniowie nie mogą pozostać bez opieki,

b/ pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg harmonogramu dyżurów opracowanego przez dyrektora szkoły,

c/ wprowadzania uczniów do sal lekcyjnych i pracowni przedmiotowych oraz przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach.

3) Na zajęciach o zwiększonym ryzyku wypadku ( wychowanie fizyczne, technika, przyroda) nauczyciel przedmiotu zapoznaje uczniów z regulaminem pracowni na początku roku szkolnego oraz z zasadami bhp.

4) W sali gimnastycznej i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, zdyscyplinowanie uczniów oraz asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach.

2. Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli szkoły są następujące:

1) Każdy nauczyciel organizujący zajęcia z uczniami poza szkołą zgłasza wyjście dyrektorowi szkoły i odnotowuje je w dzienniku lekcyjnym w rubryce – wycieczki.

2) Jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 15 uczniami przy wyjeździe autobusem lub pociągiem.

3) Jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 30 uczniami jeżeli grupa nie korzysta ze środków lokomocji.

4) Na udział uczniów w wycieczce organizowanej poza terenem gminy nauczyciel musi uzyskać zgodę rodzica dziecka lub prawnego opiekuna.

5) Wszystkie wycieczki zamiejscowe wymagają wypełnienia „Karty wycieczki i przygotowanie regulaminu”.

6) Nie wolno organizować wycieczek podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.

3. Zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich na terenie szkoły.

1) Nauczyciele pełnią dyżury wg wywieszonego grafiku.

2) Dyżury pełnione są od godz. 7.30 do zakończenia zajęć lekcyjnych.

3) Dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom na korytarzach, w sanitariatach, szatniach, na placu szkolnym.

4) W razie nieobecności nauczyciela dyżurującego w wyznaczonym dniu dyrektor szkoły wyznacza innego nauczyciela do pełnienia dyżuru.

5) W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego nauczyciel, który jest jego świadkiem zawiadamia pielęgniarkę z ośrodka zdrowia, a następnie dyrektora szkoły.

6) Dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe oraz rodziców (prawnych opiekunów), a w razie jego nieobecności czynność tą wykonuje nauczyciel dyżurny.

§ 6

1. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi realizującymi obowiązek szkolny w szkole poprzez:

1) Tworzenie warunków do integracji uczniów niepełnosprawnych w społeczności szkolnej.

2) Tworzenie właściwych warunków nauki tym uczniom w zależności od ich stanu.

3) Organizowanie indywidualnego nauczania, zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy - na podstawie orzeczenia poradni psychologiczni-pedagogicznej lub badań lekarskich.

4) Ścisłą współpracę ze specjalistycznymi przychodniami celem stworzenia, w miarę możliwości finansowych, optymalnych warunków nauki ucznia z zaburzeniami bądź uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu lub wzroku.

5) Ścisłą współpracę nauczycieli z rodzicami w celu tworzenia właściwych warunków do nauki w domu.

6) Analizowanie postępów ucznia w nauce w celu określenia i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie pozytywnych wyników.

7) Obniżanie progu wymagań programowych z niektórych przedmiotów zgodnie z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

§ 7

1. W zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:

1) W wyeliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniowi zapewniona zostanie pomoc w ramach wyrównywania wiedzy oraz indywidualna pomoc nauczycieli.

2) W rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka (wywiad środowiskowy) , rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami), udzielanie porad i wskazówek.

3) Uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych porady i pomocy udzielać będzie wychowawca poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami (prawnymi opiekunami), innymi nauczycielami, kolegami z grupy.

4) W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych oraz współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę (Policja, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny).

Rozdział III

ORGANY SZKOŁY

§ 8

1. Organami szkoły są:

1) Dyrektor szkoły.

2) Rada Pedagogiczna.

3) Rada Rodziców.

4) Samorząd Uczniowski.

§ 9

1. Szkołą kieruje dyrektor, który reprezentuje ją na zewnątrz. Tryb i zasady powoływania i odwoływania dyrektora określają przepisy art. 36, 36a i 38 ustawy, wymagania jakim powinni odpowiadać kandydaci na stanowisko dyrektora określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w przedszkolach oraz poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U. Nr 89, poz. 826 z późn. zm.).

2. Zadania dyrektora szkoły.

1) Sprawowanie nadzoru wewnątrzszkolnego wobec nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły.

2) Kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków między pracownikami.

3) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny pracy nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami.

4) Sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

5) Realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji.

6) Nadzorowanie prawidłowości dokumentacji szkolnej.

7) Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe ich wykorzystanie.

8) Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły.

9) Dysponowanie środkami finansowymi pozabudżetowymi.

10) Współpraca z radą pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim oraz organizacjami i instytucjami środowiskowymi.

11) Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły.

12) Występowanie do władz z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.

13) Wykonywanie zadań administracji publicznej poprzez wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie ustawy.

14) Podawanie do publicznej wiadomości informacji o zestawie programów nauczania i szkolnym zestawie podręczników, które mają obowiązywać w szkole od początku roku szkolnego do dnia 31 marca. ( W roku 2007 dyrektor podaje te wiadomości do 31 maja).

15) Organizowanie kiermaszu podręczników używanych w szkole w czerwcu.

16) Porozumiewanie się z radą rodziców i określanie jednolitego stroju dla uczniów, którego noszenie jest obowiązkowe przez uczniów na terenie szkoły od 1 września 2007 roku. Określanie sytuacji, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

3. Dyrektor szkoły ma także prawo:

1) Wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły.

2) Zatrudniania i zwalniania (zgodnie z odpowiednimi przepisami) pracowników szkoły.

3) Decydowania o wewnętrznej pracy szkoły i o jej bieżącym funkcjonowaniu.

4) Wypożyczaniu za odpłatnością (po uzyskaniu zgody organu prowadzącego) pomieszczeń szkoły, po uprzednim podpisaniu umowy z zainteresowanym.

5) Powierzania dodatkowych obowiązków wszystkim pracownikom.

6) Powierzania obowiązków innemu nauczycielowi szkoły wyznaczonemu przez organ prowadzący.

4. Dyrektor szkoły odpowiada za:

1) Poziom uzyskanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad uczniami.

2) Zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami ustawy, przepisami wykonawczymi i statutem szkoły.

3) Bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku szkoły i podczas zajęć organizowanych przez szkołę oraz stan sanitarny i stan ochrony p. poż. budynków.

4) Celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność szkoły.

5) Zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej, uczniowskiej oraz za bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.

§ 10

1. Dyrektor szkoły może być odwołany na podstawie art. 38 Ustawy o systemie oświaty z

z dnia 7 września 1991 r.

1) Na własną prośbę – za 3 miesięcznym wypowiedzeniem.

2) Z inicjatywy organu prowadzącego w przypadku negatywnej oceny wynikającej z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów szkoły – bez wypowiedzenia.

3) Z inicjatywy organu prowadzącego nadzór pedagogiczny w przypadku negatywnej oceny pracy - bez wypowiedzenia.

4) W przypadkach szczególnie uzasadnionych, w czasie roku szkolnego – bez wypowiedzenia.

5) Za nieprawidłowe dysponowanie przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz gospodarowanie mieniem – bez wypowiedzenia.

6) Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły – bez wypowiedzenia

§ 11

1. W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

4. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

5. W zebraniach rady pedagogicznej mogą też brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1)Zatwierdzanie planów pracy szkoły.

2) Zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.

3) Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole.

4) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.

5) Przygotowanie projektu statutu szkoły i ewentualnych jego zmian.

6) Podejmowanie uchwał w sprawie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników, po zasięgnięciu opinii komitetu rodzicielskiego do dnia 31 marca. Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez 3 lata szkolne. W tym czasie zmiany w zestawie mogą być wprowadzone w uzasadnionych przypadkach przez radę pedagogiczną, na wniosek nauczyciela lub komitetu rodzicielskiego, wyłącznie z początkiem roku szkolnego. ( W roku 2007 rada pedagogiczna podejmuje uchwałę do 31 maja).

7. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) Organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

2) Projekt planu finansowego szkoły.

3) Wnioski dyrektora szkoły w sprawie przyznawania nauczycielom odznaczeń,

nagród i innych wyróżnień.

4) Propozycje dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i

zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć

dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

8. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 6, niezgodnych przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.

9. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora, lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

10. W przypadku określonym w pkt. 9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

11. Tryb zwoływania, zasady działania i inne kwestie związane z funkcjonowaniem rady pedagogicznej ustala regulamin działania rady pedagogicznej ustalony i zatwierdzony przez radę pedagogiczną.

12. Rada pedagogiczna jest zobowiązana zasięgnąć opinii rodziców i uczniów w sprawach:

1) Projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

2) Organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

3) Rocznego planu środków specjalnych.

13. Nauczyciele wchodzący w skład rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 12

1. W szkole działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców (prawnych opiekunów) uczniów – po jednym przedstawicielu rodziców z każdego oddziału, wybranym w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.

2. Komitet rodzicielski uchwala szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rady rodziców szkoły (do dnia 23 czerwca 2007 r.).

3. Wybory do rady rodziców przeprowadza się do dnia 30 września.

4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który określa między innymi zasady tworzenia tego organu oraz sposoby gromadzenia funduszy i wewnętrzną kontrolę nad nimi.

5 Rada rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

6 Kompetencje rady rodziców:

1) Występowanie do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

2) Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły oraz programu profilaktyki. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programów wychowawczego i profilaktyki, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

3) Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.

4) Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.

5) Rada rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa wzór jednolitego stroju obowiązującego ucznia na terenie szkoły.

§ 13

1. W szkole działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „samorządem”.

2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Wszyscy uczniowie szkoły należą do samorządu, a uczniowie poszczególnych klas do samorządu klasowego.

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentacjami uczniów.

4. Do zadań samorządu należy:

1) Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.

2) Kształtowania umiejętności grupowego współdziałania, stworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i dyscypliny.

3) Organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych.

4) Przedstawiania władzom szkoły opinii i potrzeb uczniów, spełniania wobec tego rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej.

5) Współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki oraz współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych różnych form pozalekcyjnych.

6) Dbanie o mienie szkolne.

7) Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w nauce.

8) Rozstrzyganie sporów między uczniami (sąd koleżeński), zapobieganie konfliktom między nauczycielami i uczniami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszania go przez opiekuna samorządu dyrektorowi szkoły lub radzie pedagogicznej.

9) Dbanie – w całokształcie swojej działalności – o dobre imię i honor szkoły.

5. Samorząd uczniowski jest uprawniony do:

1) Przedstawiania radzie pedagogicznej wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów.

2) Przedstawiania propozycji do programu wychowawczego szkoły wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów.

3) Wyrażania opinii dotyczących problemów młodzieży.

4) Udział w formowaniu przepisów wewnątrzszkolnych, regulujących życie społeczności uczniowskiej.

5) Wydawania gazetek, prowadzenia kroniki itp.

6) Udział przedstawicieli - z głosem doradczym – w posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych.

7) Wnioskowania do dyrektora szkoły w sprawie powoływania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej.

8) Dysponowania, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz środkami wypracowanymi przez młodzież.

§ 14

1. Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów szkoły.

2. Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:

1) Zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.

2) Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.

3) Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach.

4) Organizuje spotkania przedstawicieli szkoły.

3. W przypadku tworzenia się sytuacji konfliktowych między organami szkoły lub wewnątrz jej, dyrektor szkoły zobowiązany jest do:

1) Zbadania przyczyny konfliktu.

2) Wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomienia o niej przewodniczących organów będących stronami.

4. Spory między dyrektorem szkoły a innymi organami szkoły rozstrzyga, w zależności

od przedmiotu sporu, organ prowadzący szkołę albo organ sprawujący nadzór

pedagogiczny.

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 15

1. Do realizacji celów i zadań statutowych szkoła posiada następujące pomieszczenia:

1) Sale lekcyjne.

2) Bibliotekę z czytelnią.

3) Salę gimnastyczną.

§ 16

1.W szkole rok szkolny jest organizowany zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz. 432 z późn. zm).

2. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły, może wyrazić zgodę na udzielenie dnia wolnego od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przypadającego w dni, które nie są ustawowo wolne od pracy, po uprzednim odpracowaniu w wybraną sobotę, za zgodą Podlaskiego Kuratora Oświaty.

§ 17

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin, przedmiotów obowiązkowych i nadobowiązkowych, kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

3. Arkusz tworzy się z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.

4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

5. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym – kl. IV-VI oraz zintegrowanym – kl. I-III.

6. Jednostka lekcyjna trwa 45 minut. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której określa inny czas trwania zajęć lekcyjnych.

7. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

8. Przerwy międzylekcyjne trwają po 10 minut, przerwa długa trwa 20 minut.

9. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

10. W przypadku oddziału liczącego 24 i mniej uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 9 można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

11. Zajęcia wychowania fizycznego w kl. IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

12. W przypadku oddziału liczącego 26 i mniej uczniów podziału na grupy na zajęciach o których mowa w ust. 11 można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

13. Zajęcia nadobowiązkowe mogą być organizowane w ramach środków posiadanych przez szkołę.

14. Liczba członków kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być mniejsza niż 11 uczniów.

15. Na zajęciach z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnych w grupie może być do 12 uczniów.

§ 18

1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów wyższych szkół kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia miedzy dyrektorem szkoły a daną placówką.

§ 19

1. Biblioteka szkolna znajduje się w budynku szkoły .

2. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, dostosowaniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy oraz rodzice (prawni opiekunowie) uczniów.

4. Prawa i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki.

5. Biblioteka jest czynna według harmonogramu ustalonego przez nauczyciela bibliotekarza i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.

§ 20

1. Realizacja celów i zadań biblioteki dokonuje się poprzez:

1) Gromadzenie zbiorów:

a/ księgozbioru podręcznego, lektur oraz literatury dla dzieci i młodzieży,

b/ czasopism przedmiotowo-metodycznych, literatury z zakresu pedagogiki i

psychologii dla nauczycieli,

c/ pomocy audiowizualnych.

2) Opracowanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3) Udostępnianie zbiorów czytelnikom.

4) Organizację warsztatu czytelniczego.

5) Pracę pedagogiczną przy stosowaniu różnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa.

6) Realizację ścieżki edukacyjnej: edukacja czytelnicza i medialna.

7) Współpracę z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim oraz innymi instytucjami.

§ 21

1. Organizacja pracy biblioteki.

1) Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego.

2) Czas trwania pracy nauczyciela bibliotekarza określają odrębne przepisy.

3) Systematycznie dokonuje się selekcji księgozbioru, wycofuje egzemplarze nieaktualne i nieprzydatne w pracy szkoły oraz zaczytane.

4) Czasopisma społeczno-kulturalne oraz prasa codzienna przechowywane są przez rok, czasopisma metodyczne przez 5 lat.

5) Inwentaryzację księgozbioru przeprowadza się na wniosek dyrektora szkoły co najmniej raz na 5 lat (wówczas okres udostępniania księgozbioru jest skrócony).

6) Dyrektor szkoły sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą nauczyciela bibliotekarza, zapewnia odpowiednie wyposażenie pomieszczenia warunkujące pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia.

7) Wydatki biblioteczne obejmują zakup nowych pozycji, ich konserwację, zakup mebli, druków bibliotecznych oraz pomocy dydaktycznych.

8) Roczny plan wydatków proponuje nauczyciel bibliotekarz i przedkłada do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły i radzie pedagogicznej.

9) Wydatki na potrzeby pracy biblioteki zapewnia dyrektor z budżetu szkoły.

10) Biblioteka może prowadzić własną działalność gospodarczą w celu uzyskania dodatkowych środków na wzbogacenie księgozbioru.

11) W bibliotece działa aktyw biblioteczny złożony z uczniów poszczególnych oddziałów. Działa on według ustalonego regulaminu.

Rozdział V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 22

1. W szkole zatrudnia się pracowników pedagogicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania pracowników szkoły regulują odrębne przepisy.

§ 23

1. Pracownicy pedagogiczni szkoły to: dyrektor szkoły, nauczyciele, nauczyciel bibliotekarz.

§ 24

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:

1) Wybór programu nauczania oraz podręcznika uwzględniającego możliwości uczniów.

2) Przedstawienie wybranego programu nauczania i podręcznika radzie pedagogicznej.

3) Sporządzanie rozkładu materiału z przedmiotu, którego uczy w danej klasie w postaci planu wynikowego na bieżący semestr i przedstawienie go do wglądu dyrektorowi szkoły.

4) Sprawdzanie na początku każdej lekcji obecności uczniów i odnotowanie nieobecności.

5) Rzetelne i systematyczne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki.

6) Prawidłowa realizacja programu nauczania i dążenie do osiągania w tym zakresie jak najlepszych wyników.

7) Tworzenie warunków aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia, uczenia się i działania, kształtowanie umiejętności dobrego organizowania pracy indywidualnej i grupowej.

8) Indywidualizacja nauczania w pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce.

9) Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i prospołecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny, środowiska, kraju.

10) Upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej.

11) Ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia, organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno-resocjalizacyjnej.

12) Systematyczna współpraca z domem rodzinnym (prawnych opiekunów) uczniów.

13) Ocenianie uczniów zgodnie z kryteriami przyjętymi w szkole.

14) Poznanie osobowości, warunków życia i stanu zdrowia uczniów, stymulowanie ich rozwoju psychofizycznego, pozytywnych cech charakteru.

15) Udzielanie uczniom konsultacji indywidualnych i zbiorowych oraz pomocy w przygotowaniu się do egzaminów, konkursów przedmiotowych itp.

16) Informowanie uczniów o obowiązujących zasadach oceniania.

17) Prowadzenie klasy-pracowni lub pracowni przedmiotowej, przejawianie troski o powierzony sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i materiały niezbędne do nauczania przedmiotu oraz realizacji innych zajęć wychowawczych i opiekuńczych, troska o wystrój i estetykę klasy.

18) Współpraca z wychowawcami klas oraz organizacjami działającymi na terenie szkoły (młodzieżowymi).

19) Dbałość o estetykę podręczników, zeszytów i innych przyborów szkolnych używanych przez ucznia.

20) Prowadzenie zajęć profilaktyczno-resocjalizacyjnych z uczniami zagrożonymi lub niedostosowanymi społecznie.

21) Aktywny udział w pracach rady pedagogicznej.

22) Prowadzenie ustalonej odrębnymi przepisami dokumentacji pracy związanej z realizacją zadań dydaktyczno-wychowawczych lub wychowawczo-opiekuńczych.

23) Doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez:

a/ udział w konferencjach metodycznych, zespołach samokształceniowych i

innych formach samokształcenia,

b/ podejmowanie i kontynuowanie studiów zaocznych, kształcenia podyplomo-

wego, udział w różnych formach dokształcania organizowanych przez zakłady

doskonalenia nauczycieli.

24) Prowadzenie (zleconego przez dyrektora szkoły) wychowawstwa klasy oraz zajęć z uczniami zakwalifikowanymi do kształcenia specjalnego, a realizującymi obowiązek szkolny w szkole.

25) Prowadzenie dokumentacji dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

26) Pełnienie obowiązków podczas dyżurów w szkole według harmonogramu dyżurów.

27) Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora szkoły a wynikających z organizacji pracy szkoły.

28) Informowanie ustne ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej o przewidywanej ocenie okresowej (rocznej), a w przypadku oceny niedostatecznej – informowanie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej lub ustnej na miesiąc przed końcem semestru (roku).

§ 25

1. Uprawnienia nauczycieli:

1) Decyduje o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.

2) Jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół, decyduje o treści programowej koła lub zespołu.

3) Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów, zgodnie z kryteriami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania opracowanym na podstawie obowiązujących przepisów w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

4) Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.

5) Czynnie uczestniczy w opiniowaniu spraw istotnych dla życia szkoły.

§ 26

1. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły, organem prowadzącym szkołę organem sprawującym nadzór pedagogiczny za:

1) Poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu i warunków w jakich działa.

2) Stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.

§ 27

1. Nauczyciel szkoły odpowiada służbowo przed władzami szkoły, cywilnie lub karnie za:

1) Tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych.

2) Nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub w wypadku pożaru.

3) Zniszczenie lub stratę elementów majątku lub wyposażenia szkolnego przydzielonego mu przez dyrektora szkoły, a wynikłego z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielowi kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.

3. Nauczyciele mianowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których jest mowa w art. 6 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).

§ 28

1. Nauczyciele danego przedmiotu lub bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe (przedmiotowo-zadaniowe).

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest by wychowawca opiekował się oddziałem przez cały okres nauczania tj. w klasach I-III (z wyłączeniem przyczyn obiektywnych) oraz w klasach IV-VI.

3. Dyrektor szkoły może zmienić nauczyciela wychowawcę w przypadku:

1) Przeniesienia nauczyciela.

2) Długotrwałej nieobecności.

3) Braku efektów pracy wychowawczej.

4) Jeżeli na ogólnym zebraniu rodziców zostanie zgłoszony wniosek o zmianę nauczyciela wychowawcy i opowie się za nim 50 % + 1 obecnych na zebraniu rodziców(lub przynajmniej 2/3 uczniów) po upływie przynajmniej 3 miesięcy nauki.

§ 29

1. Do zadań wychowawcy należy tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie, a w szczególności:

1) Troska o właściwy stosunek ucznia do nauki i osiąganie przez niego jak najlepszych wyników w nauce.

2) Czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem i rozkładem pracy zadawanej im do wykonania w domu.

3) Utrzymanie stałego kontaktu z nauczycielami powierzonej klasy w celu ustalenia jednolitych sposobów udzielania im pomocy w nauce.

4) Interesowanie się postępami uczniów w nauce, zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy napotykają trudności, analizowanie problemów wspólnie z zespołem klasowym.

5) Dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn absencji, udzielanie pomocy uczniom, którzy opuścili zajęcia szkolne.

6) Organizowanie czytelnictwa uczniów, pobudzanie ich współdziałania z nauczycielem bibliotekarzem, organizowanie współzawodnictwa czytelniczego.

7) Zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach pozalekcyjnych, interesowanie się udziałem uczniów w różnych formach zajęć.

8) Kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadzie życzliwości i współdziałania, wytwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich więzów koleżeństwa i przyjaźni.

9) Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej

10) Wyrabianie u uczniów współodpowiedzialności za ład, porządek, estetykę, czystość na terenie szkoły, organizowanie różnych form samoobsługi.

11) Utrzymywanie stałego kontaktu z opiekunami organizacji uczniowskich, interesowanie się udziałem uczniów w pracy tych organizacji.

12) Wywieranie wpływu na zachowanie uczniów w szkole, poza nią. Badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów Podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami).

13) Udzielanie szczegółowej pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych i wychowawczych.

14) Interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się w tej sprawie z pielęgniarką opiekującą się szkołą, lekarzem, rodzicami (prawnymi opiekunami).

15) Wdrażanie do dbania o higienę i stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bhp w szkole i poza nią.

16) Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawie postępów w nauce i zachowania uczniów, indywidualne rozmowy z rodzicami, w tym odwiedzanie uczniów w domach w celu zapoznania się z ich warunkami domowymi.

17) Omawianie problemów wychowawczych na zebraniach rodzicielskich odbywających się co najmniej raz na półrocze.

18) Wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy i innych czynności dotyczących klasy zgodnie z zarządzeniami władz szkolnych, poleceniami dyrektora szkoły, uchwałami rady pedagogicznej oraz:

a/ prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen klasy,

b/ pisanie opinii o uczniach do innych szkół, poradni psychologiczno -pedagogi-

cznej, sądu itp.,

c/ wypisywanie świadectw promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły.

19) Opracowywanie tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy w ścisłym powiązaniu z całokształtem pracy szkoły.

20) Zapoznawanie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

21) Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej wspólnie z radą pedagogiczną, samorządem jak również powołanymi do tego celu instytucjami i organizacjami w postaci:

a/ bezpłatnych lub zniżkowych posiłków,

b/ pomoc finansową przy zakupie podręczników,

c/ pomoc przy pozyskiwaniu odzieży.

22) Wybranie i zorganizowanie pracy samorządu klasowego.

23) Tworzenie tradycji w zespole klasowym i wykorzystywanie ich walorów opiekuńczo-wychowawczych.

24) Opracowanie wspólnie z klasą planu korzystania z instytucji upowszechniania kultury (kino, teatr, muzea itp.), planu organizowania imprez klasowych i udziału klasy oraz poszczególnych uczniów w imprezach ogólnoszkolnych.

25) Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

2. Wychowawca ma prawo do:

1) Współdecydowania z samorządem klasy, rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub okres dłuższy.

2) Uzyskania pomocy merytorycznej lub psychologiczno-pedagogiocznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły i instytucji wspomagających szkołę.

3. Wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:

1) Osiąganie celów wychowania w swojej klasie.

2) Integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców (prawnych opiekunów) wokół programu wychowawczego klasy i szkoły.

3) Poziom opieki i pomocy indywidualnej swoim wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.

4) Prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.

§ 30

1. Nauczyciel wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z porady merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły, zespołu wychowawczego, poszczególnych nauczycieli i doradców metodycznych.

2. Nauczycielom stażystom i kontraktowym dyrektor przydziela opiekuna stażu, a wszystkim nauczycielom odbywającym staż zapewnia jego prawidłową realizację.

§ 31

1. Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują:

1) W zakresie pracy pedagogicznej:

a/ udostępnianie zbiorów,

b/ udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych,

rzeczowych i tekstowych,

c/ informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach,

d/ inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego i jego szkolenie,

e/ prowadzenie różnych form informacji o książkach,

f/ przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników infor-

macji w formie pracy indywidualnej z czytelnikiem, zajęć grupowych i w miarę możliwości wycieczek do bibliotek pozaszkolnych,

g/ udzielanie pomocy nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom młodzieżowym i kołom zainteresowań w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece i przeprowadzenie imprez

czytelniczych.

2) W zakresie pracy organizacyjnej:

a/ gromadzenie i ewidencję zbiorów,

b/ konserwację i selekcję zbiorów,

c/ opracowanie biblioteczne zbiorów,

d/ organizację warsztatu informacyjnego,

e/ organizację udostępniania zbiorów.

3) W zakresie współpracy z rodzicami i instytucjami wychowania równoległego:

a/ poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowanie rodziców o czytelnictwie uczniów,

b/ organizowanie w miarę potrzeb i możliwości wycieczek do bibliotek różnych sieci i ośrodków informacji,

c/ uzyskiwanie i upowszechnianie materiałów informacyjnych i reklamowych oraz zachęcanie uczniów do udziału w imprezach czytelniczych.

§ 32

1. Pracownikami obsługi szkoły są:

1) Sprzątaczki.

2) Woźny.

2. Do obowiązków osób wymienionych w pkt. 1 należy:

1) Sprzątaczki – odpowiadają za czystość w wydzielonym rejonie szkoły.

2) Woźny – odpowiada za czystość w wydzielonym rejonie szkoły, na terenie otoczenia szkoły, wykonuje drobne naprawy i konserwacje na terenie szkoły.

Rozdział VI

UCZNIOWIE SZKOŁY I RODZICE

§ 33

1. Do klasy pierwszej szkoły przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym ukończą 7 lat i nie odroczono im rozpoczęcia spełnienia obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy, a także dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy, oraz z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.

1a. Dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły przyjmowane są do szkoły na wniosek

rodziców (prawnych opiekunów) za zgodą dyrektora.

§ 34

1. Uczeń ma prawo do:

1) Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej – ilość godzin lekcyjnych w jednym dniu nie może przekraczać siedmiu.

2) Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności.

3) Przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień.

4) Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

5) Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeżeli nie narusza tym dobra

innych osób:

a/ szkoła organizuje lekcje religii,

b/ religia nie jest przedmiotem obowiązkowym,

c/ uczniom nie uczęszczającym na religię szkoła na ten czas zapewnia opiekę.

6) Rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów:

a/ ma prawo należeć do dowolnego koła zainteresowań działającego na terenie

szkoły,

b/ reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach.

7) Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru bibliotecznego podczas zajęć pozalekcyjnych pod nadzorem uprawnionego nauczyciela.

8) Znajomości szczegółowych zasad oceniania swoich osiągnięć poznawczych i psychomotorycznych.

9) Znajomości zasad przeprowadzania egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

10) Znajomości szczegółowych zasad, zakresów i kryteriów oceniania zachowania.

11) Ogólnych kryteriów oceniania zawartych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

12) Znajomości szczegółowych wymagań programowych z poszczególnych przedmiotów.

13) Znajomości metod i narzędzi sprawdzania i oceniania, sposobów ich dokumentowania zawartych w WSO.

14) Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.

15) Bieżącej informacji o swoich ocenach z poszczególnych przedmiotów.

16) Być ocenianym z przedmiotu wyłącznie za wiadomości i umiejętności, oceny postawy ucznia dokonuje się w ocenie zachowania.

17) Znać przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem termin pisemnego sprawdzianu wiadomości z partii materiału nauczania obejmującego ponad trzy lekcje – taki sprawdzian może być tylko jeden w ciągu dnia i najwyżej trzy w ciągu tygodnia.

18) Opiniowanie projektu oceny za zachowanie swoich kolegów.

19) Powtórzenia i ugruntowania wiedzy przed zapowiedzianą pracą kontrolną.

20) Zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w toku lekcji.

21) Wykorzystania na wypoczynek przerw międzylekcyjnych, na okres świąt kalendarzowych i ferii być zwolnionym z prac domowych.

22) Wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

23) Organizowania zajęć kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych za wiedzą dyrektora szkoły.

24) Korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.

25) Zmieniania szkoły w trakcie roku szkolnego.

26) Korzystania z doraźnej pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

27) Dyskrecji w sprawach osobistych (stosunki rodzinne, korespondencja, uczucia).

28) Korzystania z różnych form opieki socjalnej, którymi dysponuje szkoła i komitet rodzicielski.

29) Wygłaszania na zebraniach lub w rozmowach z nauczycielami własnego zdania lub opinii na temat życia szkolnego, bez ponoszenia przykrych konsekwencji.

30) Odwoływanie się od decyzji nauczyciela do wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły.

31) Złożenie do dyrektora szkoły wniosku o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego w przypadku, gdy według ucznia ocena okresowa lub roczna nie odzwierciedla jego wiedzy.

2. Uczeń ma obowiązek:

1) Systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych oraz

niezakłócania ich przebiegu.

2) Systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych (kartkówka i odpytywanie z trzech ostatnich lekcji nie wymaga uprzedzenia uczniów).

3) Systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogacaniem swojej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki.

4) Okazywać szacunek nauczycielom, innym pracownikom szkoły oraz pozostałym

uczniom.

5) Przestrzegać zasad kulturalnego współżycia.

6) Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia

obowiązków ucznia.

7) Przybywać punktualnie na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.

8) Szanować i chronić mienie szkolne.

9) Dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły.

10) Podporządkować się poleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, nauczycieli

oraz władz samorządu.

11) Godnie reprezentować szkołę na zewnątrz.

12) Przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności, wandalizmu.

13) Szanować przekonania, poglądy i godność osobistą drugiego człowieka.

14) Przestrzegać zasad higieny osobistej.

15) Uzupełniać braki wynikające z nieobecności na lekcjach.

16) Dbać o zdrowie własne i rówieśników.

17) Nie używać tytoniu, alkoholu i narkotyków.

18) Ubierać się czysto i schludnie.

19) Dbać o estetyczną fryzurę.

20) Nosić jednolity strój obowiązujący w szkole: dziewczęta – sukienkę dżinsową granatową z długim rękawem, rozpinaną z przodu z tarczą czerwoną z napisem: SP Różanystok, chłopcy: koszulę dżinsową granatową z długim rękawem, rozpinaną z przodu z tarczą czerwoną z napisem: SP Różanystok.

21) W razie nie noszenia obowiązującego stroju przez ucznia przewiduje się następujące kary: obniżenie oceny zachowania o jedną w stosunku do ostatniej w klasyfikacji półrocznej lub rocznej, jeśli uczeń więcej niż pięć razy w ciągu semestru nie nosił obowiązującego stroju. Wychowawca klasy informuje o tym rodziców.

22) Uczeń jest zwolniony z obowiązku noszenia jednolitego stroju w czasie: świąt szkolnych i państwowych (wówczas obowiązuje strój odświętny: dziewczęta – biała bluzka i czarna lub granatowa spódnica, chłopcy – biała koszula i czarne lub granatowe spodnie), obchodów dnia samorządności i dnia dziecka w szkole, wycieczek szkolnych oraz choinki szkolnej i zabawy andrzejkowej.

23) Nie przynosić telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych do szkoły.

24) Usprawiedliwiać do końca danego miesiąca nieobecności na zajęciach edukacyjnych na piśmie przez rodziców.

§ 35

1. Kryteria i tryb wystawiania ocen za wiadomości i za zachowanie ustala rada pedagogiczna na podstawie rozporządzenia właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

2. Uczeń może być nagradzany za wyróżniające wyniki w nauce, dobre lokaty w konkursach i olimpiadach, osiągnięcia sportowe i aktywną pracę społeczną na rzecz szkoły i środowiska w następujących formach:

1) Pochwała wychowawcy wobec klasy.

2) Wyróżnienie przez dyrektora szkoły na apelu.

3) Przyznanie dyplomu.

4) Przyznanie nagrody rzeczowej (książki itp.).

5) Świadectwo z wyróżnieniem za średnią ocen powyżej 4,75 oraz wzorowe zachowanie.

6) Wystosowanie przez dyrektora szkoły listu gratulacyjnego do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia kończącego szkołę, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 i wzorowe zachowanie.

7) Przyznanie dyplomu „Wzorowego ucznia” uczniowi kończącemu szkołę, który uzyskał średnią ocen co najmniej 5,00 oraz wzorowe zachowanie i 80 % ze sprawdzianu.

8) Wyeksponowanie zdjęcia absolwenta za średnią ocen 4,75 w gablotce.

§ 36

1. Za nieprzestrzeganie przez ucznia statutu szkoły i regulaminu samorządu przewiduje się następujące kary:

1) Uwaga wychowawcy klasy wpisana do dziennika.

2) Upomnienie wychowawcy klasy.

3) Nagana wychowawcy klasy.

4) Upomnienie dyrektora szkoły.

5) Nagana dyrektora szkoły.

6) Obniżenie oceny z zachowania o jedną w stosunku do ostatniej w klasyfikacji półrocznej lub rocznej.

7) Wykluczenie ucznia z imprez ogólnoszkolnych i wycieczek.

2. Stosowanie kar:

1) Podstawową karą jest wpisanie uwagi do dziennika.

2) O ile nie zachodzi wyraźna potrzeba, wychowawca informuje rodziców o zachowaniu ucznia podczas wywiadówek wynikających z planu pracy szkoły.

3) W wypadku powtarzających się niewłaściwych zachowań (łamanie zasad określonych w statucie szkoły) uczeń otrzymuje upomnienie wychowawcy klasy.

4) O ile zachowanie ucznia nie ulegnie poprawie, otrzymuje on naganę wychowawcy klasy.

5) W wypadku szczególnie niewłaściwego zachowania się ucznia, zostaje on ukarany upomnieniem dyrektora szkoły.

6) Bójki w szkole, wymuszenia, kradzieże, agresja słowna w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły i uczniów karane są naganą dyrektora szkoły z pominięciem wyżej ustalonych zasad.

7) Otrzymanie nagany dyrektora szkoły powoduje obniżenie oceny z zachowania o jedną w stosunku do ostatniej w klasyfikacji półrocznej lub rocznej.

8) W wypadkach szczególnych, o ile zachowanie ucznia stanowi zagrożenie dla niego samego lub kolegów może on zostać wykluczony z imprez ogólnoszkolnych i wycieczek.

9) O wszystkich karach, począwszy od upomnienia wychowawcy klasy, zostają powiadomieni rodzice.

10) Upomnienia i nagany dyrektora udzielane są bez obecności osób trzecich a następnie wpisywane do dziennika.

11) Upomnienia i nagany wychowawcy klasy udzielane są na forum klasy.

3. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.

4. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez nauczyciela do dyrektora szkoły w ciągu 7 dni od daty wymierzenia kary.

5. Dyrektor szkoły może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia jeżeli uzyska on poręczenie samorządu albo nauczyciela wychowawcy.

6. Uczeń ma prawo wniesienie odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły do Kuratorium Oświaty w Białymstoku w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.

7. Prawo do odwołania przysługuje również rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia.

8. Kara nałożona na ucznia ulega zatarciu po okresie 1 roku szkolnego.

§ 37

1. Uczeń, nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać

egzamin klasyfikacyjny.

2. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Prośbę należy złożyć w terminie dwóch dni roboczych od wystawienia ocen semestralnych (końcoworocznych).

3. Egzamin przeprowadza się w ciągu trzech dni roboczych od dnia złożenia podania przez ucznia lub rodzica (pranego opiekuna) ucznia.

4. Egzamin obejmuje wyłącznie zrealizowane treści kształcenia z danego semestru.

5. Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej z użyciem narzędzia sprawdzającego znanego uczniowi lub dodatkowo w formie ustnej lub praktycznej, jeżeli wymaga tego specyfika przedmiotu. Uczeń może korzystać podczas egzaminu z wyposażenia przygotowanego przez komisję. Ze sztuki, muzyki, plastyki, wychowania fizycznego przeprowadza się wyłącznie sprawdziany praktyczne.

6. Czas trwania egzaminu wynosi od 45 do 90 minut i jest zależny od specyfiki zajęć edukacyjnych. Czas trwania egzaminu ustala przewodniczący komisji.

7. Narzędzie sprawdzające konstruuje nauczyciel danego przedmiotu, a zatwierdza przewodniczący komisji.

8. Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor na mocy decyzji.

9. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor lub osoba delegowana przez dyrektora – przewodniczący komisji,

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – egzaminator,

3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – członek komisji.

10. Wyniki i efekty pracy ucznia sprawdzają członkowie komisji zgodnie z kluczem (schematem) poprawnych odpowiedzi.

11. Komisja na podstawie przeprowadzonego egzaminu wystawia uczniowi ocenę.

12. Na dokumentację egzaminu składa się:

1) protokół zawierający informację o przedmiocie, dane ucznia, formę egzaminu, dane osobowe członków komisji, termin egzaminu, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję wraz z jej uzasadnieniem,

2) oryginał narzędzia sprawdzającego (pisemną pracę ucznia).

13. Dokumentacja egzaminu jest dołączana do arkusza ocen ucznia.

14. Uczeń, który z udokumentowanych i uzasadnionych przyczyn losowych, zgłoszonych w ciągu 24 godzin, nie mógł w wymaganym terminie przystąpić do egzaminu może przystąpić do niego w najbliższym możliwym terminie określonym przez przewodniczącego komisji.

15. Dyrektor zobowiązany jest do stworzenia warunków organizacyjnych do przeprowadzenia egzaminu (informacja, wyposażenie, sala) oraz atmosfery korzystnej dla ucznia.

16. Rada pedagogiczna zatwierdza wyniki egzaminu klasyfikacyjnego.

17. Uczeń lub rodzice mogą zgłosić w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

18. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję, która:

1) przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i

ustnej, oraz ustala ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych

2) ustala roczną oceną klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania większością

głosów.

Rozdział VII

ZASADY OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW

§ 38

1. Ocenianiu podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne ucznia

2) zachowanie ucznia

2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego oraz norm etycznych.

§ 39

Wprowadzenie w szkole wewnątrzszkolego systemu oceniania ma na celu:

1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.

2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.

3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.

4. Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

5. Umożliwia nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

6. Wdrażanie do systematycznej pracy.

§ 40

1. Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. wewnątrzszkolne ocenianie uczniów jest dokumentowane w dziennikach lekcyjnych, arkuszach ocen i innych dokumentach określonych w Statucie szkoły.

2. W dziennikach lekcyjnych wpisuje się oceny i zaliczenia uzyskane przez uczniów z poszczególnych zajęć edukacyjnych, oceny zachowania, wyniki sprawdzianu lub egzaminu poprawkowego przed okręgową komisją egzaminacyjną.

3. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest Uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen. W arkuszu ocen zamieszcza się również adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły i jego odpisów oraz duplikatu, zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki, sporządzenia odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. W przypadku przejścia ucznia do innej przesyła się do tej szkoły odpis arkusza ocen.

4. Szkoła zakłada po ukończeniu każdego roku księgę arkuszy ocen.

§ 41

Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

a) I semestr – od 1 września do ostatniego dnia nauki przed feriami zimowymi.

b) II semestr – od pierwszego dnia ferii zimowych do końca roku szkolnego.

§ 42

Każdy semestr w klasach IV – VI kończy się oceną w stopniu:

- stopień celujący - 6

- stopień bardzo dobry - 5

- stopień dobry - 4

- stopień dostateczny - 3

- stopień dopuszczający - 2

- stopień niedostateczny - 1

W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.

§ 43

Ocena semestralna uwzględnia oceny cząstkowe, których powinno być co najmniej dwa razy tyle ile jest tygodniowo godzin danego przedmiotu plus jeden, wystawione uczniom za:

1. Udział w rozmaitych formach sprawdzianów wiedzy i umiejętności:

a) odpowiedzi ustne,

b) testy,

c) pisemne prace kontrolne,

d) prezentacje.

2. Różne formy pracy domowej.

3. Samodzielność ucznia w wykonywaniu zadań edukacyjnych (przeprowadzanie obserwacji, prostych doświadczeń, sporządzenie rysunków, schematów, wykresów modeli. Wykorzystanie różnych źródeł wiedzy).

4. Udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach, przeglądach.

5. Aktywność ucznia na lekcji.

§ 44

Kryteria ocen:

1. Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

a) często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,

b) przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności,

c) nie posiada zeszytu, nie przynosi podręcznika i pomocy dydaktycznych,

d) nie chce korzystać z zaproponowanych form pomocy.

2. Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

a) systematycznie uczęszcza na zajęcia,

b) prowadzi zeszyt przedmiotowy, posiada podręcznik i inne pomoce dydaktyczne,

c) przy pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności,

d) potrafi skutecznie porozumieć się w różnych sytuacjach.

3. Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

a) potrafi wykorzystać wiadomości określone w podstawie programowej w konkretnych sytuacjach,

b) samodzielnie wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności,

c) spełnia wymagania a), b), c) na ocenę dopuszczającą.

4. Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

a) samodzielnie wykonuje zadania o średnim stopniu trudności,

b) prezentuje własny punkt widzenia,

c) poprawnie posługuje się językiem ojczystym,

d) spełnia wymagania a) na ocenę dostateczną.

5. Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

a) samodzielnie wykonuje zadania o dużym stopniu trudności,

b) proponuje własne sposoby rozwiązania zadań,

c) poszukuje, porządkuje oraz wykorzystuje informacje z różnych źródeł,

d) rozwija własne zainteresowania przedmiotem,

e) potrafi efektywnie pracować w zespole,

f) jest laureatem konkursów, zawodów, olimpiad, przeglądów na etapie ponadszkolnym.

6. Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

a) spełnia wymagania a), b), c), d), e) na ocenę bardzo dobrą,

b) jest laureatem konkursów, zawodów, olimpiad, przeglądów na etapie wojewódzkim,

c) bardzo sprawnie operuje posiadaną wiedzą,

d) potrafi publicznie prezentować efekty swojej pracy.

§ 46

O przewidywanej ocenie niedostatecznej nauczyciele są zobowiązani do powiadomienia ustnego lub pisemnego ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na jeden miesiąc przed końcem semestru lub przed końcem roku szkolnego. Poprawa oceny niedostatecznej następuje z inicjatywy ucznia w terminie do dwóch tygodni przed rada klasyfikacyjną. O formie poprawy decyduje nauczyciel danego przedmiotu (sprawdzian pisemny i odpowiedź ustna).

§ 47

Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Zasady przeprowadzania egzaminów poprawkowych reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r.

§ 48

Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia w danym roku szkolnym zostały ocenione pozytywnie.

§ 49

Ucznia klasy I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami.

§ 50

1. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują ucznia oraz rodziców o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródroczych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania,

2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców o kryteriach oceniania zachowania, o warunkach uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 51

Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów:

1. Formy:

a) pisemna,

b) ustna,

c) praktyczna.

2. Częstotliwość:

a) na bieżąco zgodnie z planem nauczania,

b) po zakończeniu działu,

c) po zakończeniu semestru.

3. Narzędzia:

a) testy,

b) sprawdziany,

c) prace pisemne,

d) prezentacje,

e) karty pracy (kartkówki).

§ 52

Zasady przeprowadzania prac pisemnych, sprawdzianów pisemnych (testów).

1. Prace pisemne i sprawdziany wynikają z planu nauczania.

2. Na tydzień przed pracą pisemną, sprawdzianem uczeń zostaje zapoznany z celami operacyjnymi i wymaganiami dotyczącymi partii materiału objętego sprawdzianem.

3. Zadania do rozwiązania w pracach pisemnych, sprawdzianach mogą być dyktowane ustnie lub być udostępniane w formie pisemnej.

4. Kryteria oceniania są jawne i jednolite.

5. Sprawdzone i ocenione prace pisemne, sprawdziany otrzymują do wglądu uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) na terenie szkoły w obecności nauczyciela.

6. Podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów) prace pisemne, sprawdziany są przechowywane do końca roku szkolnego.

7. Uczeń, który z przyczyn obiektywnych nie mógł pisać pracy pisemnej, sprawdzianu wraz klasą, może napisać ją w innym terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie.

8. Uczeń ma prawo z każdego przedmiotu jeden raz w semestrze poprawić ocenę z pracy pisemnej, sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż 1 tydzień.

§ 53

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki w szczególności bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.

§ 54

Zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności z religii określają odrębne przepisy.

§ 55

Sposoby informowania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach w nauce ich dzieci:

1. Spotkania klasowe śródsemestralne i semestralne, indywidualne i zbiorowe.

2. Karty informacyjne:

a) informacja o frekwencji,

b) informacja o zachowaniu,

c) ewaluacja osiągnięć.

§ 56

Uczeń mający obniżony poziom wymagań na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczną – pedagogiczną, na mocy decyzji rady pedagogicznej może mieć opracowane wymagania dostosowane do jego możliwości. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, podstawą do wystawiania ocen jest zaangażowanie i wysiłek ucznia wkładany w realizację zadań. W zależności od stopnia upośledzenia umysłowego ucznia, otrzymuje on ocenę opisową lub w stopniu w skali obowiązującej w szkole.

§ 57

Uczeń może w ciągu semestru zgłosić swoje nie przygotowanie zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania.

§ 58

Kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady jej ustalania oraz tryb odwoławczy.

1. Uwagi ogólne:

a) wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

b) ocena z zachowania nie może mieć wpływu na stopnie z poszczególnych przedmiotów oraz promocję lub ukończenie szkoły,

c) oceny z przedmiotów nauczania nie mogą decydować o ocenie z zachowania,

d) nauczyciele oraz uczniowie maja prawo wyrażania opinii o ocenie z zachowania,

e) ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę klasy jest ostateczna,

f) decyzję o usprawiedliwieniu nieobecności podejmuje wychowawca klasy w oparciu o zwolnienie lekarskie lub zwolnienie podpisane przez rodzica (prawnego opiekuna) z podaniem przyczyny i terminu nieobecności,

g) ocena z zachowania w szczególności uwzględnia:

- wywiązywanie się z obowiązków ucznia

- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej

- dbałość o honor i tradycje szkoły

- dbałość o piękno mowy ojczystej

- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

- okazywanie szacunku innym osobom.

h) w klasach I – III ocena z zachowania jest oceną opisową,

i) w klasach IV – VI ustala się następujące oceny z zachowania:

- wzorowe

- bardzo dobre

- dobre

- poprawne

- nieodpowiednie

- naganne.

j) przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

k) rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

l) uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy VI nie kończy szkoły.

2. Kryteria ocen z zachowania:

a) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

- we wszystkich sprawach w pełni przestrzega postanowień statutu szkoły,

- nie ma nieusprawiedliwionej absencji,

- wzorowo wykonuje powierzone prace dodatkowe,

- ma nienaganny stosunek do osób starszych,

- przykładnie zachowuje się w różnych sytuacjach,

- chętnie służy pomocą słabszym kolegom,

- potrafi pomóc w sytuacjach niebezpiecznych ostrzec innych przed skutkami

niebezpieczeństwa,

- dba o własną higienę, zdrowie, estetykę i postawę,

- wzorowo wykonuje prace na rzecz klasy i szkoły,

- dba o estetykę otoczenia swojego środowiska,

- w określonej dziedzinie może być pozytywnym wzorem dla innych,

b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:

- przestrzega postanowień statutu szkoły,

- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

- jest koleżeński, z własnej inicjatywy służy pomocą innym,

- chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe,

- bierze aktywny udział w przygotowaniu uroczystości szkolnych,

- okazuje pomoc słabszym,

- wykazuje starania o własną higienę i zdrowie,

- rozumie znaczenie bezpieczeństwa własnego i innych,

- stara się poprawnie zachowywać w różnych sytuacjach,

- dba o estetyczny wygląd klasy, szkoły i jej otoczenia,

c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- przestrzega postanowień Statutu szkoły,

- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

- ma pozytywny stosunek do obowiązków szkolnych,

- ma pozytywny stosunek do kolegów i nauczycieli,

- chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe,

- nie niszczy mienia szkolnego,

- nie używa wulgarnych słów,

- wykazuje starania o własną higienę,

- dostrzega różnice między sytuacją niebezpieczną,

- rozumie potrzebę dobrego zachowania się w różnych sytuacjach,

d) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

- przestrzega postanowień statutu szkoły,

- nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia,

- ma obojętny stosunek do kolegów,

- nie stwarza większych problemów wychowawczych,

- obowiązki szkolne wypełnia w sposób dostateczny,

- niechętnie wykonuje prace dodatkowe,

e) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

- narusza postanowień statutu szkoły,

- opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia,

- nie szanuje nauczycieli i kolegów,

- używa wulgarnych słów,

- nie angażuje się w życie klasy i szkoły,

- stwarza problemy wychowawcze,

f) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

- systematycznie narusza postanowień statutu szkoły,

- ma lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,

- niszczy mienie szkoły,

- wszedł w konflikt z prawem,

- ma więcej niż 10 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.

§ 59

1. Uczeń za pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów) ma prawo odwołać się od ustalonej oceny do dyrektora szkoły na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

2. W przypadku wniesienia odwołania dyrektor szkoły powołuje komisję, która bada zgodność wystawienia oceny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

3. W przypadku stwierdzenia naruszenia zgodności oceny z zachowania z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania komisja ustala nową ocenę.

4. Decyzje komisji są ostateczne.

5. Wszystkie sprawy nie objęte Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania rozstrzyga rada pedagogiczna.

§ 60

Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów skonsultowano z samorządem uczniowskim.

Rozdział VIII

1. Szkoła posiada opracowany program wychowawczy szkoły – załącznik Nr 2 do Statutu szkoły.

Rozdział IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

4. Statut szkoły może być nowelizowany przez radę pedagogiczną.

5. Statut szkoły został zatwierdzony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 10 września 1999 r.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Dąbrowa Białostocka

Wytwarzający/odpowiadający: Leszek Kiejko

Wprowadzający: Leszek Kiejko

Data modyfikacji: 2008-04-30

Opublikował: Piotr Salejko

Data publikacji: 2008-04-30