Statut Szkoły Podstawowej w Kamiennej Nowej

Uchwała Rady Pedagogicznej

Szkoły Podstawowej w Kamiennej Nowej

Nr 5/2007 z dnia 26 września 2007 r.

(tekst jednolity)

PODSTAWA PRAWNA.

1. Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ dnia 20 września 1989 r. ( Dz. U. 1991/ 120/526, 527, 2000/2/11).

2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wraz z późniejszymi zmianami ( Dz. U. 1996/67/329, 106/496, Dz. U. 1997/28/153, 141/943, Dz. U. 1998/117/759, 162/1126, Dz. U. 2000/12/126, 19/239, 48/550, 104/1104, 120/1268, 122/1320, 2001/111/1194, 144/1615, 2002/41/362, 113/984, 141/1185, 200/1683, 2003/6/65, 128/1176, 137/1304).

3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - „ Karta Nauczyciela „wraz z późniejszymi zmianami ( Dz. U. 1997/56/357, 1998/106/668, 162/1118, 2000/12/136, 19/239, 22/291, 122/1323, 2001/111/1194, 128/1404, 144/1615, 154/1795, 2002/4/32, 113/984, 2003/118/1112, 137/1304, 2004/179/1845).

4. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy wraz z późniejszymi zmianami ( Dz. U. 1998/21/94, 106/668, 113/717, 1999/99/1152, 2000/19/239, 43/489, 107/1127, 120/1268, 2001/11/84, 28/301, 52/538, 99/1075, 111/1194, 123/1354, 128/1405, 154/1805, 2002/74/676, 123/1354, 135/1146, 199/1673, 200/1679).

5. Rozporządzenie MEN i S z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. 2003/23/193).

6. Rozporządzenie MEN i S z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ( Dz. U. 2002/15/142, 137/ 1155).

7. Rozporządzenie MEN i S z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. 2004/ 199 / 2046).

8. Rozporządzenie MEN i S z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego ( Dz. U. 2002/46/432, 2003/104/965, 141/1362).

9. Rozporządzenie MEN i S z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. 2004/26/232).

10. Rozporządzenia MEN i S z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11 poz.114).

11. Rozporządzenie MEN i S z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkól (Dz. U. 2001/61/624, 2002/10/96, 2003/146/1416, 2004/66/606).

12.Rozporządzenie MEN i S z dnia 3 sierpnia 2000 r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. 2000/70/825, 2002/82/744).

Uchwala się, co następuje:

1.Statut Szkoły Podstawowej w Kamiennej Nowej stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

2.Zobowiązuje się dyrektora szkoły do zapoznania całej społeczności szkolnej ze statutem szkoły.

3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący

Rady Pedagogicznej

Załącznik Nr 1 do Uchwały

Rady Pedagogicznej

dnia 5 października 2004 r.

STATUT

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KAMIENNEJ NOWEJ

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:

1. Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową w Kamiennej Nowej

2. Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Dąbrowa Białostocka

3. Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Podlaskiego Kuratora Oświaty

4. Nauczycielu – należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole

5. Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów szkoły

6. Uczniach – należy przez to rozumieć dzieci i młodzież uczęszczającą do szkoły

§ 2

Szkoła prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą obejmującą klasy 0 -VI.

Cykl kształcenia trwa 6 lat.

§ 3

1. Statut jest najwyższym prawem na terenie szkoły i wszystkie przepisy prawa wewnątrzszkolnego muszą być z nim zgodne.

2. Dokonywanie zmian w statucie następuje poprzez nowelizację statutu uchwałą rady pedagogicznej szkoły.

3. Powyższe zmiany przesyłane są do organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Rozdział II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 4

1.Szkoła realizuje cele i zadania określone w:

1) Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. Nr 67/96, poz. 329 z późniejszymi zmianami) zwanej dalej „ustawąoraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

2) Konwencji Praw Dziecka.

3) Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ.

4) Deklaracji Praw Dziecka ONZ.

2.Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez:

1) Realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych obowiązkowych przedmiotów.

2) Wyrabianie umiejętności rozumnego wykorzystania wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem.

3.Umożliwia absolwentom szkoły kontynuowanie kształcenia w gimnazjum.

4.Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do posiadanych warunków i wieku uczniów poprzez:

1) Ścisłą współpracę z rodzicami.

2) Realizację celów wychowawczych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych.

3) Kształtowanie postaw społecznie oczekiwanych.

4) Przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.

5.Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.

6.Umożliwia uczniom wszechstronny rozwój intelektualny i fizyczny.

7.Kształtuje poczucie odpowiedzialności i miłości Ojczyzny poprzez:

1) Włączenie młodzieży w organizację imprez i okolicznościowych uroczystości.

2) Wyrabianie szacunku dla symboli narodowych.

3) Wdrażanie nawyku u uczniów posługiwania się poprawnym językiem ojczystym na terenie szkoły i poza nią.

8.Kształtuje poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturalnego poprzez:

1) Ścisły kontakt z placówkami upowszechniania kultury.

2) Spotkania z twórcami kultury i sztuki.

3) Obchody świąt i rocznic.

9.Udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez kontakt wychowawców klasowych z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

10.Umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania dla uczniów bardzo zdolnych oraz uczniów wymagających szczególnej troski.

11.Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne.

12.Umożliwia pogłębianie wiedzy religijnej zgodnie z życzeniami rodziców oraz zwalnianie z zajęć w czasie świąt religijnych i rekolekcji.

§ 5

1.Zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych są następujące :

1) Z chwilą wejścia na teren szkoły oraz na zajęcia organizowane przez szkołę wszyscy uczniowie znajdują się pod opieką nauczycieli prowadzących zajęcia.

2) Pracownicy, o których jest mowa w pkt. 1), są zobowiązani do:

a/ przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na każdych prowadzonych przez siebie zajęciach, uczniowie nie mogą pozostać bez opieki,

b/ pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg harmonogramu dyżurów opracowanego przez dyrektora szkoły,

c/ wprowadzania uczniów do sal lekcyjnych i pracowni przedmiotowych oraz przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach.

3) Na zajęciach o zwiększonym ryzyku wypadku ( wychowanie fizyczne, technika, przyroda) nauczyciel przedmiotu zapoznaje uczniów z regulaminem pracowni na początku roku szkolnego oraz z zasadami bhp.

4) W sali gimnastycznej i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, zdyscyplinowanie uczniów oraz asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach.

2.Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli szkoły są następujące:

1) Każdy nauczyciel organizujący zajęcia z uczniami poza szkołą zgłasza wyjście dyrektorowi szkoły i odnotowuje je w dzienniku lekcyjnym w rubryce – wycieczki.

2) Jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 15 uczniami przy wyjeździe autobusem lub pociągiem.

3) Jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 30 uczniami, jeżeli grupa nie wyjeżdża poza wieś i nie korzysta ze środków lokomocji.

4) Jeden opiekun na 10 uczniów, jeśli grupa wyjeżdża poza wieś i korzysta z publicznych środków lokomocji

5) Grupa rowerowa wraz z opiekunem nie może przekraczać 15 osób.

6) Na udział uczniów w wycieczce organizowanej poza terenem gminy nauczyciel musi uzyskać zgodę rodzica dziecka lub prawnego opiekuna.

7) Wszystkie wycieczki zamiejscowe wymagają wypełnienia „Karty wycieczki i przygotowanie regulaminu”.

8) Nie wolno organizować wycieczek podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.

3.Zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich na terenie szkoły.

1) Nauczyciele pełnią dyżury wg wywieszonego grafiku.

2) Dyżury pełnione są od godz. 800 do zakończenia zajęć lekcyjnych.

3) Dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom na korytarzach, w sanitariatach, szatniach, na placu szkolnym.

4) W razie nieobecności nauczyciela dyżurującego w wyznaczonym dniu dyrektor szkoły wyznacza innego nauczyciela do pełnienia dyżuru.

5) W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego nauczyciel, który jest jego świadkiem zawiadamia dyrektora szkoły.

6) Dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe oraz rodziców (prawnych opiekunów), a w razie jego nieobecności czynność tą wykonuje nauczyciel dyżurny.

§ 6

1.Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi realizującymi obowiązek szkolny w szkole poprzez:

1) Tworzenie warunków do integracji uczniów niepełnosprawnych w społeczności szkolnej.

2) Tworzenie właściwych warunków nauki tym uczniom w zależności od ich stanu.

3) Organizowanie indywidualnego nauczania, zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy - na podstawie orzeczenia poradni psychologiczni-pedagogicznej lub badań lekarskich.

4) Ścisłą współpracę ze specjalistycznymi przychodniami celem stworzenia, w miarę możliwości finansowych, optymalnych warunków nauki ucznia z zaburzeniami bądź uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu lub wzroku.

5) Ścisłą współpracę nauczycieli z rodzicami w celu tworzenia właściwych warunków do nauki w domu.

6) Analizowanie postępów ucznia w nauce w celu określenia i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie pozytywnych wyników.

7) Obniżanie progu wymagań programowych z niektórych przedmiotów zgodnie z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

§ 7

1.W zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:

1) W wyeliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniowi zapewniona zostanie pomoc w ramach wyrównywania wiedzy oraz indywidualna pomoc nauczycieli.

2) W rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka (wywiad środowiskowy), rozmowa z rodzicami (prawnymi opiekunami), udzielanie porad i wskazówek.

3) Uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych porady i pomocy udzielać będzie wychowawca poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami (prawnymi opiekunami), innymi nauczycielami, innymi nauczycielami, kolegami z grupy.

4) W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych oraz współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę (Policja, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny).

Rozdział III

ORGANY SZKOŁY

§ 8

1.Organami szkoły są:

1. Dyrektor szkoły.

2. Rada pedagogiczna.

3. Rada Rodziców.

4. Samorząd Uczniowski

§ 9

1.Szkołą kieruje dyrektor, który reprezentuje ją na zewnątrz. Tryb i zasady powoływania i odwoływania dyrektora określają przepisy art. 36, 36a i 38 ustawy, wymagania, jakim powinni odpowiadać kandydaci na stanowisko dyrektora określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w przedszkolach oraz poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U. Nr 14, poz. 126 z późn. zm.).

1). Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności dyrektora szkoły:

  • kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - opiekuńczo - wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,

  • sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,

  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

  • przewodniczy Radzie Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały podjęte w ramach jej kompetencji,

  • dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

  • jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników szkoły,

2).Decyduje w szczególności w sprawach:

  • zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników,

  • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,

  • wnioskowania w sprawie odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,

  • zatwierdzenia odbycia stażu przez nauczycieli ubiegających się o stopnie awansu zawodowego,

3). Współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi oraz organem prowadzącym,

4).Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,

5).Na wniosek dyrektora szkoły zaopiniowany pozytywnie przez Radę Pedagogiczną w uzasadnionych przypadkach uczeń objęty obowiązkiem szkolnym może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły,

6).Opracowuje arkusz organizacyjny szkoły,

7)dokonuje oceny pracy nauczycieli,

8).Stwarza warunki umożliwiające nauczycielom zdobycie stopni awansu zawodowego,

9).Ma prawo używania pieczęci osobowej z tytułem dyrektora oraz pieczęci nagłówkowej szkoły,

10).Rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami szkoły.

§ 10

1.W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2.Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.

3.Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

4.Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

5.W zebraniach rady pedagogicznej mogą też brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

6.Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1.Zatwierdzanie planów pracy szkoły.

2.Zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.

3.Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole.

4.Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.

5.Przygotowanie projektu statutu szkoły i ewentualnych jego zmian.

7.Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)Organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

2)Projekt planu finansowego szkoły.

3)Wnioski dyrektora szkoły w sprawie przyznawania nauczycielom odznaczeń,

nagród i innych wyróżnień.

4)Propozycje dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

8.Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 6, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.

9.Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora, lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

10.W przypadku określonym w pkt. 9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

11.Tryb zwoływania, zasady działania i inne kwestie związane z funkcjonowaniem rady pedagogicznej ustala regulamin działania rady pedagogicznej ustalony i zatwierdzony przez radę pedagogiczną.

12.Rada pedagogiczna jest zobowiązana zasięgnąć opinii rodziców i uczniów w sprawach:

1)Projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

2)Organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

3)Rocznego planu środków specjalnych.

13.Nauczyciele wchodzący w skład rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 11

1.W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców (prawnych opiekunów) uczniów.

2.Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który określa między innymi zasady tworzenia tego organu i nie może być sprzeczny ze statutem szkoły, określa sposób gromadzenia funduszy i wewnętrzną kontrolę nad nimi.

3.Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki.

4.Opiniuje szkolny zestaw programów nauczania i szkolny plan nauczania, oraz szkolny zestaw podręczników. który będzie obowiązywał przez następne 3 lata szkolne ( dotyczy to klas pierwszych i czwartych szkól podstawowych w roku 2007/ 08 z pewnymi dopuszczonymi przez ustawę wyjątkami np. podręcznik nie spełnia wymagań podstawy programowej) dotychczasowe

5.Występowanie do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

6.Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenie lub wychowanie szkoły.

7.Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł

8.Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:

1)Uzyskania od dyrektora szkoły i wychowawcy klasy informacji o zadaniach szkoły oraz zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w klasie podczas zebrań ogólnych i klasowych.

2)Zapoznania się z przepisami dotyczącymi zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz sposobu i zasad przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnego i poprawkowego oraz sprawdzianu po ukończeniu kształcenia w szkole.

3)W każdym czasie mogą uzyskać ustną oraz sporządzoną na piśmie rzetelną informację na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.

9.W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze będą organizowane stałe spotkania z rodzicami (prawnymi opiekunami) – nie rzadziej jak 3 razy w roku szkolnym.

10.Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

11. Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określi wzór jednolitego stroju dla uczniów, którego noszone będzie obowiązywało od 3 IX 2007 r.

§ 12

1.W szkole działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „samorządem”.

2.Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Wszyscy uczniowie szkoły należą do samorządu, a uczniowie poszczególnych klas do samorządu klasowego.

3.Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentacjami uczniów.

4.Do zadań samorządu należy:

1)Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.

2)Kształtowania umiejętności grupowego współdziałania, stworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i dyscypliny.

3)Organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych.

4)Przedstawiania władzom szkoły opinii i potrzeb uczniów, spełniania wobec tego rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej.

5)Współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki oraz współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych różnych form pozalekcyjnych.

6)Dbanie o mienie szkolne.

7)Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w nauce.

8)Rozstrzyganie sporów między uczniami (sąd koleżeński), zapobieganie konfliktom między nauczycielami i uczniami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszania go przez opiekuna samorządu dyrektorowi szkoły lub radzie pedagogicznej.

9)Dbanie – w całokształcie swojej działalności – o dobre imię i honor szkoły.

5.Samorząd uczniowski jest uprawniony do:

1)Przedstawiania radzie pedagogicznej wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów.

2)Przedstawiania propozycji do programu wychowawczego szkoły wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów.

3)Wyrażania opinii dotyczących problemów młodzieży.

4)Udział w formowaniu przepisów wewnątrzszkolnych, regulujących życie społeczności uczniowskiej.

5)Wydawania gazetek, prowadzenia kroniki itp.

6)Udział przedstawicieli - z głosem doradczym – w posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych.

7)Wnioskowania do dyrektora szkoły w sprawie powoływania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej.

8)Dysponowania, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz środkami wypracowanymi przez młodzież.

§ 13

1.Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów szkoły.

2.Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:

1)Zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.

2)Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.

3)Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach.

4)Organizuje spotkania przedstawicieli szkoły.

3.W przypadku tworzenia się sytuacji konfliktowych między organami szkoły lub wewnątrz jej, dyrektor szkoły zobowiązany jest do:

1)Zbadania przyczyny konfliktu.

2)Wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomienia o niej przewodniczących organów będących stronami.

4.Spory między dyrektorem szkoły a innymi organami szkoły rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący szkołę albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 14

1.Do realizacji celów i zadań statutowych szkoła posiada następujące pomieszczenia:

1)Sale lekcyjne.

2)Bibliotekę z czytelnią.

3)Salę gimnastyczną.

4)Pracownię komputerową

§ 15

1.W szkole rok szkolny jest organizowany zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).

2.Dyrektor szkoły w szczególnie uzasadnionych przypadkach po uprzednim odpracowaniu zajęć w sobotę oraz za zgodą Kuratora Oświaty może udzielić dnia wolnego od zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

3. W w/w dniu dyrektor szkoły zapewnia dojazd uczniów do szkoły.

4.Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.

§ 16

1.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

2.W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin, przedmiotów obowiązkowych i nadobowiązkowych, kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

3.Arkusz tworzy się z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania

4.Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

5.Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym – kl. IV-VI oraz zintegrowanym – kl. I-III.

6.Jednostka lekcyjna trwa 45 minut. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której określa inny czas trwania zajęć lekcyjnych.

7.Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

8.Przerwy międzylekcyjne trwają po 10 minut, przerwa długa trwa 20 minut.

9.Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

10.W przypadku oddziału liczącego 24 i mniej uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 9 można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

11.Zajęcia wychowania fizycznego w kl. IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

12.W przypadku oddziału liczącego 26 i mniej uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 11 można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

13.Zajęcia nadobowiązkowe mogą być organizowane w ramach środków posiadanych przez szkołę.

14.Liczba członków kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być mniejsza niż 10 uczniów.

15.Liczba uczniów na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych wynosi 4 – 8 osób

16.Na zajęciach z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnych w grupie może być do 12 uczniów.

§ 17

1.W szkole udostępnia się uczniom drugie śniadanie (gorący napój + bułeczka),

2.Odpłatnośc za korzystanie z dożywiania ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy maja trudna sytuacje materialną

§ 18

1.Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów wyższych szkół kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia miedzy dyrektorem szkoły a daną placówką.

§ 19

1.Biblioteka szkolna znajduje się w budynku szkoły.

2.Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, dostosowaniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

3.Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy oraz rodzice (prawni opiekunowie) uczniów.

4.Prawa i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki.

5.Biblioteka jest czynna według harmonogramu ustalonego przez nauczyciela bibliotekarza i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.

§ 20

1.Realizacja celów i zadań biblioteki dokonuje się poprzez:

1)Gromadzenie zbiorów:

a/ księgozbioru podręcznego, lektur oraz literatury dla dzieci i młodzieży,

b/ czasopism przedmiotowo-metodycznych, literatury z zakresu pedagogiki i psychologii dla nauczycieli,

c/ pomocy audiowizualnych.

2)Opracowanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3)Udostępnianie zbiorów czytelnikom.

4)Organizację warsztatu czytelniczego.

5)Pracę pedagogiczną przy stosowaniu różnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa.

6)Realizację ścieżki edukacyjnej: edukacja czytelnicza i medialna.

7)Współpracę z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim oraz innymi instytucjami.

§ 21

1.Organizacja pracy biblioteki.

1)Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego.

2)Czas trwania pracy nauczyciela bibliotekarza określają odrębne przepisy.

3)Systematycznie dokonuje się selekcji księgozbioru, wycofuje egzemplarze nieaktualne i nieprzydatne w pracy szkoły oraz zaczytane.

4)Czasopisma społeczno-kulturalne oraz prasa codzienna przechowywane są przez rok, czasopisma metodyczne przez 5 lat.

5)Inwentaryzację księgozbioru przeprowadza się na wniosek dyrektora szkoły, co najmniej raz na 5 lat (wówczas okres udostępniania księgozbioru jest skrócony).

6)Dyrektor szkoły sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą nauczyciela bibliotekarza, zapewnia odpowiednie wyposażenie pomieszczenia warunkujące pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia.

7)Wydatki biblioteczne obejmują zakup nowych pozycji, ich konserwację, zakup mebli, druków bibliotecznych oraz pomocy dydaktycznych.

8)Roczny plan wydatków proponuje nauczyciel bibliotekarz i przedkłada do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły i radzie pedagogicznej.

9)Wydatki na potrzeby pracy biblioteki zapewnia dyrektor z budżetu szkoły.

10)Biblioteka może prowadzić własną działalność gospodarczą w celu uzyskania dodatkowych środków na wzbogacenie księgozbioru.

11)W bibliotece działa aktyw biblioteczny założony z uczniów poszczególnych oddziałów. Działa on według ustalonego regulaminu.

§ 22.

1.Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:

1)Udostępnianie zbiorów uczniom i nauczycielom.

2)Organizacja warsztatu informacyjnego /aktualizowanie księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów, porządkowanie katalogu alfabetycznego/.

3)Udzielanie informacji katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych, tekstowych, informacji o nowościach wydawniczych

4)Przeprowadzanie z uczniami rozmów o książkach- badanie zainteresowań czytelniczych.

5)Realizowanie lekcji przysposobienia czytelniczego i informacyjnego.

6)Inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego i jego szkolenie.

7)Informowanie uczniów o czytelnictwie indywidualnym, klasowym oraz sporządzanie wykazów czytelnictwa (na gazecie).

8)Informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenie rady pedagogicznej (2 razy w ciągu roku).

9)Prowadzenie różnorodnych form wizualnej informacji i propagandy książek i czasopism.

10)Gromadzenie, ewidencja, opracowanie i konserwacja zbiorów.

Rozdział V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 23

1.W szkole zatrudnia się pracowników pedagogicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.

2.Zasady zatrudniania pracowników szkoły regulują odrębne przepisy.

§ 24

1.Pracownicy pedagogiczni szkoły to: dyrektor szkoły, nauczyciele, nauczyciel bibliotekarz.

§ 25

1.Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2.Do zadań nauczyciela należy w szczególności:

1)Wybór programu nauczania uwzględniającego możliwości uczniów.

2)Przedstawienie wybranego programu do zatwierdzenia dyrektorowi.

3)Sporządzanie rozkładu materiału z przedmiotu, którego uczy w danej klasie w postaci planu wynikowego na bieżący semestr i przedstawienie go do wglądu dyrektorowi szkoły.

4)Sprawdzanie na początku każdej lekcji obecności uczniów i odnotowanie nieobecności.

5)Rzetelne i systematyczne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki.

6)Prawidłowa realizacja programu nauczania i dążenie do osiągania w tym zakresie jak najlepszych wyników.

7)Tworzenie warunków aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażania do samodzielnego myślenia, uczenia się i działania, kształtowanie umiejętności dobrego organizowania pracy indywidualnej i grupowej.

8)Indywidualizacja nauczania w pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce.

9)Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i prospołecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny, środowiska, kraju.

10)Upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej.

11)Ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia, organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno-resocjalizacyjnej.

12)Systematyczna współpraca z domem rodzinnym (prawnych opiekunów) uczniów.

13)Ocenianie uczniów zgodnie z kryteriami przyjętymi w szkole.

14)Poznanie osobowości, warunków życia i stanu zdrowia uczniów, stymulowanie ich rozwoju psychofizycznego, pozytywnych cech charakteru.

15)Udzielanie uczniom konsultacji indywidualnych i zbiorowych oraz pomocy w przygotowaniu się do egzaminów, konkursów przedmiotowych itp.

16)Informowanie uczniów o obowiązujących zasadach oceniania.

17)Prowadzenie klasy-pracowni lub pracowni przedmiotowej, przejawianie troski o powierzony o powierzony sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i materiały niezbędne do nauczania przedmiotu oraz realizacji innych zajęć wychowawczych i opiekuńczych, troska o wystrój i estetykę klasy.

18)Współpraca z wychowawcami klas oraz organizacjami działającymi na terenie szkoły (młodzieżowymi).

19)Dbałość o estetykę podręczników, zeszytów i innych przyborów szkolnych używanych przez ucznia.

20)Prowadzenie zajęć profilaktyczno-resocjalizacyjnych z uczniami zagrożonymi lub niedostosowanymi społecznie.

21)Aktywny udział w pracach rady pedagogicznej.

22)Prowadzenie ustalonej odrębnymi przepisami dokumentacji pracy związanej z realizacją zadań dydaktyczno-wychowawczych lub wychowawczo-opiekuńczych.

23)Doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez:

a/ udział w konferencjach metodycznych, zespołach samokształceniowych i innych formach samokształcenia,

b/ podejmowanie i kontynuowanie studiów zaocznych, kształcenia podyplomowego, udział w różnych formach dokształcania organizowanych przez zakłady doskonalenia nauczycieli.

24)Prowadzenie (zleconego przez dyrektora szkoły) wychowawstwa klasy oraz zajęć z uczniami zakwalifikowanymi do kształcenia specjalnego, a realizującymi obowiązek szkolny w szkole.

25)Prowadzenie dokumentacji dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

26)Pełnienie obowiązków podczas dyżurów w szkole według harmonogramu dyżurów.

27)Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora szkoły a wynikających z organizacji pracy szkoły.

28)Informowanie ustne ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej o przewidywanej ocenie okresowej (rocznej), a w przypadku oceny niedostatecznej – informowanie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) w formie pisemnej lub ustnej na miesiąc przed końcem semestru (roku).

§ 26

1.Uprawnienia nauczycieli:

1)Decyduje o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.

2)Jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół, decyduje o treści programowej koła lub zespołu.

3)Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów, zgodnie z kryteriami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania opracowanym na podstawie obowiązujących przepisów w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

4)Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.

5)Czynnie uczestniczy w opiniowaniu spraw istotnych dla życia szkoły.

§ 27

1.Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły, organem prowadzącym szkołę organem sprawującym nadzór pedagogiczny za:

1)Poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał.

2)Stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.

§ 28

1.Nauczyciel szkoły odpowiada służbowo przed władzami szkoły, cywilnie lub karnie za:

1)Tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych.

2)Nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub w wypadku pożaru.

3)Zniszczenie lub stratę elementów majątku lub wyposażenia szkolnego przydzielonego mu przez dyrektora szkoły, a wynikłego z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

2.Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielowi kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.

3.Nauczyciele mianowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których jest mowa w art. 6 Ustawy „Karta Nauczyciela” z 1997 r.

§ 29

1.Nauczyciele danego przedmiotu lub bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe (przedmiotowo-zadaniowe).

2.Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest by wychowawca opiekował się oddziałem przez cały okres nauczania tj. w klasach I-III (z wyłączeniem przyczyn obiektywnych) oraz w klasach IV-VI.

3.Dyrektor szkoły może zmienić nauczyciela wychowawcę w przypadku:

1)Przeniesienia nauczyciela.

2)Długotrwałej nieobecności.

3)Braku efektów pracy wychowawczej.

4)Jeżeli na ogólnym zebraniu rodziców zostanie zgłoszony wniosek o zmianę nauczyciela wychowawcy i opowie się za nim 50 % + 1 obecnych na zebraniu rodziców(lub przynajmniej 2/3 uczniów) po upływie przynajmniej 3 miesięcy nauki.

§ 30

1.Do zadań wychowawcy należy tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie, a w szczególności:

1)Troska o właściwy stosunek ucznia do nauki i osiąganie przez niego jak najlepszych wyników w nauce.

2)Czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem i rozkładem pracy zadawanej im do wykonania w domu.

3)Utrzymanie stałego kontaktu z nauczycielami powierzonej klasy w celu ustalenia jednolitych sposobów udzielania im pomocy w nauce.

4)Interesowanie się postępami uczniów w nauce, zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy napotykają trudności, analizowanie problemów wspólnie z zespołem klasowym.

5)Dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn absencji, udzielanie pomocy uczniom, którzy opuścili zajęcia szkolne.

6)Organizowanie czytelnictwa uczniów, pobudzanie ich współdziałania z nauczycielem bibliotekarzem, organizowanie współzawodnictwa czytelniczego.

7)Zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach pozalekcyjnych, interesowanie się udziałem uczniów w różnych formach zajęć.

8)Kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadzie życzliwości i współdziałania, wytwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich więzów koleżeństwa i przyjaźni.

9)Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej

10)Wyrabianie u uczniów współodpowiedzialności za ład, porządek, estetykę, czystość na terenie szkoły, organizowanie różnych form samoobsługi.

11)Utrzymywanie stałego kontaktu z opiekunami organizacji uczniowskich, interesowanie się udziałem uczniów w pracy tych organizacji.

12)Wywieranie wpływu na zachowanie uczniów w szkole, poza nią. Badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów Podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami).

13)Udzielanie szczegółowej pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych i wychowawczych.

14)Interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się w tej sprawie z pielęgniarką opiekującą się szkołą, lekarzem, rodzicami (prawnymi opiekunami).

15)Wdrażanie do dbania o higienę i stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bhp w szkole i poza nią.

16)Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawie postępów w nauce i zachowania uczniów, indywidualne rozmowy z rodzicami, w tym odwiedzanie uczniów w domach w celu zapoznania się z ich warunkami domowymi.

17)Omawianie problemów wychowawczych na zebraniach rodzicielskich odbywających się co najmniej raz na półrocze.

18)Wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy i innych czynności dotyczących klasy zgodnie z zarządzeniami władz szkolnych, poleceniami dyrektora szkoły, uchwałami rady pedagogicznej oraz:

a/ prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen klasy,

b/ pisanie opinii o uczniach do innych szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznej, sądu itp.,

c/ wypisywanie świadectw promocyjnych i świadectw ukończenia szkoły.

19)Opracowywanie tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy w ścisłym powiązaniu z całokształtem pracy szkoły.

20)Zapoznawanie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

21)Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej wspólnie z radą pedagogiczną, samorządem jak również powołanymi do tego celu instytucjami i organizacjami w postaci:

a/ bezpłatnych lub zniżkowych posiłków,

b/ pomoc finansową przy zakupie podręczników,

c/ pomoc przy pozyskiwaniu odzieży.

22)Wybranie i zorganizowanie pracy samorządu klasowego.

23)Tworzenie tradycji w zespole klasowym i wykorzystywanie ich walorów opiekuńczo-wychowawczych.

24)Opracowanie wspólnie z klasą planu korzystania z instytucji upowszechniania kultury (kino, teatr, muzea itp.), planu organizowania imprez klasowych i udziału klasy oraz poszczególnych uczniów w imprezach ogólnoszkolnych.

2.Wychowawca ma prawo do:

1)Współdecydowania z samorządem klasy, rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub okres dłuższy.

2)Uzyskania pomocy merytorycznej lub psychologiczno-pedagogiocznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły i instytucji wspomagających szkołę.

3.Wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:

1)Osiąganie celów wychowania w swojej klasie.

2)Integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców (prawnych opiekunów) wokół programu wychowawczego klasy i szkoły.

3)Poziom opieki i pomocy indywidualnej swoim wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.

4)Prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.

§ 31

1.Nauczyciel wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z porady merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły, zespołu wychowawczego, poszczególnych nauczycieli i doradców metodycznych.

2.Nauczycielom stażystom i kontraktowym dyrektor przydziela opiekuna stażu, a wszystkim nauczycielom odbywającym staż zapewnia jego prawidłową realizację.

§ 32

1.Pracownikami obsługi szkoły są:

1)Sprzątaczka.

2)Woźny.

2.Obowiązki pracowników obsługi regulują odrębne przepisy

Rozdział VI

UCZNIOWIE SZKOŁY I RODZICE

§ 33

1.Rekrutacja uczniów do klasy I odbywa się na podbudowie klasy 0, którą prowadzi miejscowa szkoła. Szkoła prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności szkoły.

2.Do szkoły podstawowej uczęszczają dzieci w zasadzie od siódmego, ale, nie wcześniej niż od szóstego roku życia, za zgodą poradni psychologiczno-pedagogicznej i dyrektora szkoły, zaś do trzynastego i nie później niż do osiemnastego roku życia. Zasady i tryb przeprowadzenia zapisów dzieci do klasy I, obserwacji pedagogicznej, badań lekarskich i psychologicznych określają odrębne przepisy.

3.W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone zgodnie z postanowieniami ustawy.

4.Decyzje w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni pedagogiczno - psychologicznej

5.Do klasy pierwszej szkoły przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym ukończą 7 lat i nie odroczono im rozpoczęcia spełnienia obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy, a także dzieci, w stosunku, do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy, oraz z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.

1)Dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły przyjmowane są do szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) za zgodą dyrektora.

§ 34

1.Uczeń ma prawo do:

1)Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej – ilość godzin lekcyjnych w jednym dniu nie może przekraczać siedmiu.

2)Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności.

3)Przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień.

4)Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

5)Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, – jeżeli nie narusza tym dobra innych osób:

a/ szkoła organizuje lekcje religii,

b/ religia nie jest przedmiotem obowiązkowym, jednak ocena z religii będzie wliczona do średniej ocen z wszystkich przedmiotów.

c/ uczniom nie uczęszczającym na religię szkoła na ten czas zapewnia opiekę.

6)Rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów:

a/ ma prawo należeć do dowolnego koła zainteresowań działającego na terenie szkoły,

b/ reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach.

7)Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru bibliotecznego podczas zajęć pozalekcyjnych pod nadzorem uprawnionego nauczyciela.

8)Znajomości szczegółowych zasad oceniania swoich osiągnięć poznawczych i psychomotorycznych.

9) znajomość zasad przeprowadzenia egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego zawartych w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

10)Znajomości szczegółowych zasad, zakresów i kryteriów oceniania zachowania.

11)Ogólnych kryteriów oceniania zawartych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

12)Znajomości szczegółowych wymagań programowych z poszczególnych przedmiotów.

13)Znajomości metod i narzędzi sprawdzania i oceniania, sposobów ich dokumentowania zawartych w WSO.

14)Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.

15)Bieżącej informacji o swoich ocenach z poszczególnych przedmiotów.

16)Być ocenianym z przedmiotu wyłącznie za wiadomości i umiejętności, oceny postawy ucznia dokonuje się w ocenie zachowania.

17)Znać przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem termin pisemnego sprawdzianu wiadomości z partii materiału nauczania obejmującego ponad trzy lekcje – taki sprawdzian może być tylko jeden w ciągu dnia i najwyżej trzy w ciągu tygodnia.

18)Opiniowanie projektu oceny za zachowanie swoich kolegów.

19)Powtórzenia i ugruntowania wiedzy przed zapowiedzianą pracą kontrolną.

20)Zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w toku lekcji.

21)Wykorzystania na wypoczynek przerw międzylekcyjnych, na okres świąt kalendarzowych i ferii być zwolnionym z prac domowych.

22)Wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

23)Organizowania zajęć kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych za wiedzą dyrektora szkoły.

24)Korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.

25)Zmieniania szkoły w trakcie roku szkolnego.

26)Korzystania z doraźnej pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

27)Dyskrecji w sprawach osobistych (stosunki rodzinne, korespondencja, uczucia).

28)Korzystania z różnych form opieki socjalnej, którymi dysponuje szkoła i komitet rodzicielski.

29)Wygłaszania na zebraniach lub w rozmowach z nauczycielami własnego zdania lub opinii na temat życia szkolnego, bez ponoszenia przykrych konsekwencji.

30)Odwoływanie się od decyzji nauczyciela do wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły.

31)Złożenie do dyrektora szkoły wniosku o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego w przypadku, gdy według ucznia ocena okresowa lub roczna nie odzwierciedla jego wiedzy.

32) uczeń ma prawo do korzystania ze stacjonarnego telefonu

(w pokoju nauczycielskim) ze względu na zakaz przynoszenia do szkoły telefonów komórkowych.

2.Uczeń ma obowiązek:

1)Systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły.

2)Systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych (kartkówka i odpytywanie z trzech ostatnich lekcji nie wymaga uprzedzenia uczniów).

3)Systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogacaniem swojej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki.

4)Okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły.

5)Przestrzegać zasad kulturalnego współżycia.

6)Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia obowiązków ucznia.

7)Przybywać punktualnie na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne

8)Szanować i chronić mienie szkolne.

9)Dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły.

10)Podporządkować się poleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, nauczycieli oraz władz samorządu.

11)Godnie reprezentować szkołę na zewnątrz.

12)Przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności, wandalizmu.

13)Szanować przekonania, poglądy i godność osobistą drugiego człowieka.

14)Przestrzegać zasad higieny osobistej.

15)Uzupełniać braki wynikające z nieobecności na lekcjach.

16)Dbać o zdrowie własne i rówieśników.

17)Nie używać tytoniu, alkoholu i narkotyków.

18)Noszenia jednolitego stroju na terenie szkoły z wyjątkiem sytuacji ze względu na szczególną organizację zajęć dyd.- wych. ( Dzień Ziemi, Dzień Wiosny, Dzień Dziecka, Andrzejki, Choinka Noworoczna)

19)Dbać o estetyczną fryzurę.

20)Podczas uroczystości państwowych obowiązuje strój galowy ( biała bluzka + czarne spodnie lub spódnica)

§ 35

1.Kryteria i tryb wystawiania ocen za wiadomości i za zachowanie ustala rada pedagogiczna na podstawie rozporządzenia właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

2.Uczeń może być nagradzany za wyróżniające wyniki w nauce, dobre lokaty w konkursach i olimpiadach, osiągnięcia sportowe i aktywną pracę społeczną na rzecz szkoły i środowiska w następujących formach:

1)Pochwała wychowawcy wobec klasy.

2)Wyróżnienie przez dyrektora szkoły na apelu.

3)Przyznanie dyplomu.

4)Przyznanie nagrody rzeczowej (książki itp.).

5)Świadectwo z wyróżnieniem za średnią ocen powyżej 4,75 oraz wzorowe zachowanie,do średniej ocen wlicza się oceny roczne z dodatkowych zajęć edukacyjnych i religii albo etyki.

6)Wystosowanie przez dyrektora szkoły listu gratulacyjnego do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia kończącego szkołę, który uzyskał średnią ocen, co najmniej 4,75 i wzorowe zachowanie.

7)Przyznanie dyplomu „Wzorowego ucznia” uczniowi kończącemu szkołę, który uzyskał średnią ocen, co najmniej 5,00 oraz wzorowe zachowanie i 80 % ze sprawdzianu.

8)Wyeksponowanie zdjęcia absolwenta za średnią ocen 4,75 w gablotce.

§ 36

1.Za nieprzestrzeganie przez ucznia statutu szkoły i regulaminu samorządu przewiduje się następujące kary:

1)Uwaga wychowawcy klasy wpisana do dziennika.

2)Upomnienie wychowawcy klasy.

3)Nagana wychowawcy klasy.

4)Upomnienie dyrektora szkoły.

5)Nagana dyrektora szkoły.

6)Obniżenie oceny z zachowania o jedną w stosunku do ostatniej w klasyfikacji półrocznej lub rocznej.

7)Wykluczenie ucznia z imprez ogólnoszkolnych i wycieczek.

2.Stosowanie kar:

1)Podstawową karą jest wpisanie uwagi do dziennika.

2)O ile nie zachodzi wyraźna potrzeba, wychowawca informuje rodziców o zachowaniu ucznia podczas wywiadówek wynikających z planu pracy szkoły.

3)W wypadku powtarzających się niewłaściwych zachowań (łamanie zasad określonych w statucie szkoły) uczeń otrzymuje upomnienie wychowawcy klasy.

4)O ile zachowanie ucznia nie ulegnie poprawie, otrzymuje on naganę wychowawcy klasy.

5)W wypadku szczególnie niewłaściwego zachowania się ucznia, zostaje on ukarany upomnieniem dyrektora szkoły.

6)Bójki w szkole, wymuszenia, kradzieże, agresja słowna w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły i uczniów karane są naganą dyrektora szkoły z pominięciem wyżej ustalonych zasad.

7)Otrzymanie nagany dyrektora szkoły powoduje obniżenie oceny z zachowania o jedną w stosunku do ostatniej w klasyfikacji półrocznej lub rocznej.

8)W wypadkach szczególnych, o ile zachowanie ucznia stanowi zagrożenie dla niego samego lub kolegów może on zostać wykluczony z imprez ogólnoszkolnych i wycieczek.

9)O wszystkich karach, począwszy od upomnienia wychowawcy klasy, zostają powiadomieni rodzice.

10)Upomnienia i nagany dyrektora udzielane są bez obecności osób trzecich a następnie wpisywane do dziennika.

11)Upomnienia i nagany wychowawcy klasy udzielane są na forum klasy.

3.Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień.

4.Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez nauczyciela do dyrektora szkoły w ciągu 7 dni od daty wymierzenia kary.

5.Dyrektor szkoły może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia, jeżeli uzyska on poręczenie samorządu albo nauczyciela wychowawcy.

6.Uczeń ma prawo wniesienie odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły do Kuratorium Oświaty w Białymstoku w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.

7.Prawo do odwołania przysługuje również rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia.

8.Kara nałożona na ucznia ulega zatarciu po okresie 1 roku szkolnego.

§ 37

1.Uczeń, nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

2.Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Prośbę należy złożyć w terminie dwóch dni roboczych od wystawienia ocen semestralnych (końcoworocznych).

3.Egzamin przeprowadza się w ciągu trzech dni roboczych od dnia złożenia podania przez ucznia lub rodzica (pranego opiekuna) ucznia.

4.Egzamin obejmuje wyłącznie zrealizowane treści kształcenia z danego semestru.

5.Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej z użyciem narzędzia sprawdzającego znanego uczniowi lub dodatkowo w formie ustnej lub praktycznej, jeżeli wymaga tego specyfika przedmiotu. Uczeń może korzystać podczas egzaminu z wyposażenia przygotowanego przez komisję. Ze sztuki, muzyki, plastyki, wychowania fizycznego przeprowadza się wyłącznie sprawdziany praktyczne.

6.Czas trwania egzaminu wynosi od 45 do 90 minut i jest zależny od specyfiki zajęć edukacyjnych. Czas trwania egzaminu ustala przewodniczący komisji.

7.Narzędzie sprawdzające konstruuje nauczyciel danego przedmiotu, a zatwierdza przewodniczący komisji.

8.Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor na mocy decyzji.

9.W skład komisji wchodzą:

1)dyrektor lub osoba delegowana przez dyrektora – przewodniczącego komisji,

2)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – egzaminator,

3)nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – członek komisji.

10.Wyniki i efekty pracy ucznia sprawdzają członkowie komisji zgodnie z kluczem (schematem) poprawnych odpowiedzi.

11.Komisja na podstawie przeprowadzonego egzaminu wystawia uczniowi ocenę.

12.Na dokumentacje egzaminu składa się:

1)protokół zawierający informację o przedmiocie, dane ucznia, formę egzaminu, dane osobowe członków komisji, termin egzaminu, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję wraz z jej uzasadnieniem,

2)oryginał narzędzia sprawdzającego (pisemną pracę ucznia).

13.Dokumentacja egzaminu jest dołączana do arkusza ocen ucznia.

14.Uczeń, który z udokumentowanych i uzasadnionych przyczyn losowych, zgłoszonych w ciągu 24 godzin, nie mógł w wymaganym terminie przystąpić do egzaminu może przystąpić do niego w najbliższym możliwym terminie określonym przez przewodniczącego komisji.

15.Dyrektor zobowiązany jest do stworzenia warunków organizacyjnych do przeprowadzenia egzaminu (informacja, wyposażenie, sala) oraz atmosfery korzystnej dla ucznia.

16.Rada pedagogiczna zatwierdza wyniki egzaminu klasyfikacyjnego.

17.Uczeń lub rodzice mogą zgłosić w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

18.W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję, która:

1)przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych

2)ustala roczną oceną klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania większością głosów.

Rozdział VII

ZASADY OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW

§ 38

1.Ocenianiu podlegają:

1)osiągnięcia edukacyjne ucznia

2)zachowanie ucznia

2.Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania.

3.Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły

§ 39

1.Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

2.Wprowadzenie w szkole wewnątrzszkolnego systemu oceniania ma na celu:

1)Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.

2.Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.

3)Motywowanie ucznia do dalszej pracy.

4)Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

5)Umożliwia nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

6)Wdrażanie do systematycznej pracy.

§ 40

1.Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły dokumentacji wewnątrzszkolne ocenianie uczniów jest dokumentowane w dziennikach lekcyjnych, arkuszach ocen i innych dokumentach określonych w Statucie szkoły.

2.W dziennikach lekcyjnych wpisuje się oceny i zaliczenia uzyskane przez uczniów z poszczególnych zajęć edukacyjnych, oceny zachowania, wyniki sprawdzianu lub egzaminu poprawkowego przed okręgową komisją egzaminacyjną.

3.Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończenia przez ucznia szkoły jest Uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen. W arkuszu ocen zamieszcza się również adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły i jego odpisów oraz duplikatu, zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki, sporządzenia odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły odpis arkusza ocen.

4.Szkoła zakłada po ukończeniu każdego roku księgę ocen.

§ 41

1.Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

1)I semestr – od 1 września do ostatniego dnia nauki przed feriami zimowymi.

2)II semestr – od pierwszego dnia ferii zimowych do końca roku szkolnego.

§ 42

1.Każdy semestr w klasach IV – VI kończy się oceną w stopniu:

- stopień celujący - 6

- stopień bardzo dobry - 5

- stopień dobry - 4

- stopień dostateczny - 3

- stopień dopuszczający - 2

- stopień niedostateczny - 1

2.W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.

§ 43

1.Ocena semestralna uwzględnia oceny cząstkowe, których powinno być, co najmniej dwa razy tyle ile jest tygodniowo godzin danego przedmiotu plus jeden, wystawione uczniom za:

1)Udział w rozmaitych formach sprawdzianów wiedzy i umiejętności:

a) odpowiedzi ustne,

b) testy,

c) pisemne prace kontrolne,

d) prezentacje.

2)Różne formy pracy domowej.

3)Samodzielność ucznia w wykonywaniu zadań edukacyjnych (przeprowadzanie obserwacji, prostych doświadczeń, sporządzenie rysunków, schematów, wykresów modeli. Wykorzystanie różnych źródeł wiedzy).

4)Udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach, przeglądach.

5)Aktywność ucznia na lekcji.

2. Oceny sródsemestralne można rozszerzać stawiając przy nich znaki „+”lub „-„

§ 44

1.Ustala się następujące kryteria ocen:

1)Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu nauczania w danym semestrze, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności z tego przedmiotu

b) często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,

c) przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności,

d) nie posiada zeszytu, nie przynosi podręcznika i pomocy dydaktycznych,

e) nie chce korzystać z zaproponowanych form pomocy.

2)Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, które nie przekraczają możliwości uzyskania przez słuchacza podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki

b) systematycznie uczęszcza na zajęcia,

c) prowadzi zeszyt przedmiotowy, posiada podręcznik i inne pomoce dydaktyczne,

d) przy pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności,

e) potrafi skutecznie porozumieć się w różnych sytuacjach.

3)Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

a) opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych

b) potrafi wykorzystać wiadomości określone w podstawie programowej w konkretnych sytuacjach,

c) samodzielnie wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności,

d) spełnia wymagania a), b), c) na ocenę dopuszczającą.

4)Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danym semestrze ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej

b) samodzielnie wykonuje zadania o średnim stopniu trudności,

c) prezentuje własny punkt widzenia,

d) poprawnie posługuje się językiem ojczystym,

e) spełnia wymagania a) na ocenę dostateczną.

5)Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danym semestrze

b) samodzielnie wykonuje zadania o dużym stopniu trudności,

c) proponuje własne sposoby rozwiązania zadań,

d) poszukuje, porządkuje oraz wykorzystuje informacje z różnych źródeł,

e) rozwija własne zainteresowania przedmiotem,

f) potrafi efektywnie pracować w zespole,

g) jest laureatem konkursów, zawodów, olimpiad, przeglądów na etapie ponadszkolnym.

6)Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

a) posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania danego semestru, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia

b) proponuje rozwiązania nietypowe wykraczające poza program nauczania, również z zastosowaniem nowoczesnych nośników informacji

c) spełnia wymagania a), b), c), d), e) na ocenę bardzo dobrą,

d) jest laureatem konkursów, zawodów, olimpiad, przeglądów na etapie wojewódzkim,

e) bardzo sprawnie operuje posiadaną wiedzą

f) potrafi publicznie prezentować efekty swojej pracy.

§ 45

1. O przewidywanej ocenie niedostatecznej nauczyciele są zobowiązani do powiadomienia ustnego lub pisemnego ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na jeden miesiąc przed końcem semestru lub przed końcem roku szkolnego. Poprawa oceny niedostatecznej następuje z inicjatywy ucznia z terminie w terminie do dwóch tygodni przed rada klasyfikacyjną. O formie poprawy decyduje nauczyciel danego przedmiotu (sprawdzian pisemny i odpowiedź ustna).

2. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają ze roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do siedmiu dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych

§ 46

1.Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Zasady przeprowadzania egzaminów poprawkowych reguluje Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r.

§ 47

1.Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia w danym roku szkolnym zostały ocenione pozytywnie.

§ 48

1.Ucznia klasy I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami

§ 49

1.Nauczyciele na początku roku szkolnego informują ucznia oraz rodziców o:

1)wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania,

2)sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

3)warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.

2.Wychowawca klasy na początku roku informuje uczniów oraz rodziców o kryteriach

oceniania zachowania oraz o warunkach uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego ma obowiązek informowania rodziców o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

§ 50

1.Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów:

1)Formy:

a) pisemna,

b) ustna,

c) praktyczna.

2)Częstotliwość:

a) na bieżąco zgodnie z planem nauczania,

b) po zakończeniu działu,

c) po zakończeniu semestru.

3)Narzędzia:

a) testy,

b) sprawdziany,

c) prace pisemne,

d) prezentacje,

e) karty pracy (kartkówki).

§ 51

1.Zasady przeprowadzania prac pisemnych, sprawdzianów pisemnych (testów).

1)Prace pisemne i sprawdziany wynikają z planu nauczania.

2)Na tydzień przed pracą pisemną, sprawdzianem uczeń zostaje zapoznany z celami operacyjnymi i wymaganiami dotyczącymi partii materiału objętego sprawdzianem.

3)Zadania do rozwiązania w pracach pisemnych, sprawdzianach mogą być dyktowane ustnie lub być udostępniane w formie pisemnej.

4)Kryteria oceniania są jawne i jednolite.

5)Sprawdzone i ocenione prace pisemne, sprawdziany otrzymują do wglądu uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) na terenie szkoły w obecności nauczyciela.

6)Podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów) prace pisemne, sprawdziany są przechowywane do końca roku szkolnego.

7)Uczeń, który z przyczyn obiektywnych nie mógł pisać pracy pisemnej, sprawdzianu wraz klasą, może napisać ją w innym terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie.

8)Uczeń ma prawo z każdego przedmiotu jeden raz w semestrze poprawić ocenę z pracy pisemnej, sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż 1 tydzień.

9) nauczyciel na wniosek ucznia lub jego rodziców ma obowiązek uzasadnienia ustalonej oceny

§ 52

1.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki w szczególności bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.

§ 53

1.Zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności z religii określają odrębne przepisy.

§ 54

1.W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej.

2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii

3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

4. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców lub poradni psychologiczno – pedagogicznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danej szkole.

5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

6.W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

§ 55

1.Sposoby informowania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach w nauce ich dzieci:

1)Spotkania klasowe sródsemestralne i semestralne, indywidualne i zbiorowe.

2)Karty informacyjne:

a) informacja o frekwencji,

b) informacja o zachowaniu,

c) ewaluacja osiągnięć.

§ 56

1.Uczeń mający obniżony poziom wymagań na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczną – pedagogiczną, na mocy decyzji rady pedagogicznej może mieć opracowane wymagania dostosowane do jego możliwości. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, podstawą do wystawiania ocen jest zaangażowanie i wysiłek ucznia wkładany w realizację zadań. W zależności od stopnia upośledzenia umysłowego ucznia, otrzymuje on ocenę opisową lub w stopniu w skali obowiązującej w szkole.

2.Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I – III polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów.

§ 57

1.Uczeń może w ciągu semestru zgłosić swoje nieprzygotowane zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania.

§ 58

1.Kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady jej ustalania oraz tryb odwoławczy.

1)Uwagi ogólne:

a) wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania,

b) ocena z zachowania nie może mieć wpływu na stopnie z poszczególnych przedmiotów oraz promocję lub ukończenie szkoły,

c) oceny z przedmiotów nauczania nie mogą decydować o ocenie z zachowania,

d) nauczyciele oraz uczniowie maja prawo wyrażania opinii o ocenie z zachowania,

e) ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę klasy jest ostateczna,

f) , decyzję o usprawiedliwieniu nieobecności podejmuje wychowawca klasy w oparciu o zwolnienie lekarskie lub zwolnieniu ( usprawiedliwieniu) podpisane przez rodzica ( prawnego opiekuna) z podaniem przyczyny i terminu nieobecności w ciągu 7 dni od ustania nieobecności.

g) ocena z zachowania w szczególności uwzględnia:

- wywiązywanie się z obowiązków ucznia

- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej

- dbałość o honor i tradycje szkoły

- dbałość o piękno mowy ojczystej

- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

- okazywanie szacunku innym osobom.

- wywiązywanie się z noszenia jednolitego stroju uczniowskiego

h) w klasach I – III ocena z zachowania jest oceną opisową,

i) w klasach IV – VI ustala się następujące oceny z zachowania:

- wzorowe

- bardzo dobre

- dobre

- poprawne

- nieodpowiednie

- naganne.

2.Kryteria ocen z zachowania:

1)ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

- we wszystkich sprawach w pełni przestrzega postanowień statutu szkoły,

- nie ma nieusprawiedliwionej absencji,

- wzorowo wykonuje powierzone prace dodatkowe,

- ma nienaganny stosunek do osób starszych,

- przykładnie zachowuje się w różnych sytuacjach,

- chętnie służy pomocą słabszym kolegom,

- potrafi pomóc w sytuacjach niebezpiecznych ostrzec innych przed skutkami

niebezpieczeństwa,

- dba o własną higienę, zdrowie, estetykę i postawę,

- wzorowo wykonuje prace na rzecz klasy i szkoły,

- dba o estetykę otoczenia swojego środowiska,

- w określonej dziedzinie może być pozytywnym wzorem dla innych,

2)ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

- przestrzega postanowień statutu szkoły,

- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

- jest koleżeński, z własnej inicjatywy służy pomocą innym,

- chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe,

- bierze aktywny udział w przygotowaniu uroczystości szkolnych,

- okazuje pomoc słabszym,

- wykazuje starania o własną higienę i zdrowie,

- rozumie znaczenie bezpieczeństwa własnego i innych,

- stara się poprawnie zachowywać w różnych sytuacjach,

- dba o estetyczny wygląd klasy, szkoły i jej otoczenia,

3)ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- przestrzega postanowień Statutu szkoły,

- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

- ma pozytywny stosunek do obowiązków szkolnych,

- ma pozytywny stosunek do kolegów i nauczycieli,

- chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe,

- nie niszczy mienia szkolnego,

- nie używa wulgarnych słów,

- wykazuje starania o własną higienę,

- dostrzega różnice między sytuacją niebezpieczną,

- rozumie potrzebę dobrego zachowania się w różnych sytuacjach,

4)ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

- przestrzega postanowienia statutu szkoły,

- nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia,

- ma obojętny stosunek do kolegów,

- nie stwarza większych problemów wychowawczych,

- obowiązki szkolne wypełnia w sposób dostateczny,

- niechętnie wykonuje prace dodatkowe,

5)ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

- narusza postanowień statutu szkoły,

- opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia,

- nie szanuje nauczycieli i kolegów,

- używa wulgarnych słów,

- nie angażuje się w życie klasy i szkoły,

- stwarza problemy wychowawcze,

6)ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

- systematycznie narusza postanowień statutu szkoły,

- ma lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,

- niszczy mienie szkoły,

- wszedł w konflikt z prawem,

- ma więcej niż 10 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.

3, Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nie ukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania

4.Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.

§ 59

1.Uczeń za pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów) ma prawo odwołać się od ustalonej oceny do dyrektora szkoły na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

1)W przypadku wniesienia odwołania dyrektor szkoły powołuje komisję, która bada zgodność wystawienia oceny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

2)W przypadku stwierdzenia naruszenia zgodności oceny z zachowania z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania komisja ustala nową ocenę.

3)Decyzje komisji są ostateczne.

4)Wszystkie sprawy nie objęte Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania rozstrzyga rada pedagogiczna.

§ 60

1.Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów skonsultowano z samorządem uczniowskim.

Rozdział VIII

ZAŁĄCZNIKI DO STATUTU

1.Szkoła posiada opracowany program wychowawczy szkoły – załącznik Nr 2 do Statutu szkoły.

Rozdział IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

3.Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

4.Statut szkoły może być nowelizowany przez radę pedagogiczną.

5.Statut szkoły został zatwierdzony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 5 października 2004 r.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Dąbrowa Białostocka

Wytwarzający/odpowiadający: Leszek Kiejko

Wprowadzający: Leszek Kiejko

Data modyfikacji: 2008-04-30

Opublikował: Piotr Salejko

Data publikacji: 2008-04-30