Statut Samorządowego Przedszkola-Żłobka w Dąbrowie Białostockiej

STATUT

SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA - ŻŁOBKA

W DĄBROWIE BIAŁOSTOCKIEJ

(tekst ujednolicony)

Statut Samorządowego Przedszkola - Żłobka w Dąbrowie Białostockiej został opracowany na podstawie:

1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. Nr 95 poz. 425 ze zm. ) zwana w statucie szkoły „ustawą” z późniejszymi zmianami.

2. Zarządzenia Nr 33 MEN z dnia 6 października 1992 r. w sprawie ramowego statutu przedszkola publicznego (Dz. Urz. MEN Nr 7 poz. 35 z 1992 r. z późniejszymi zmianami)

3. Zarządzenia MEN z dnia 11 kwietnia 1992 r. w sprawie minimum programowego (M.P. Nr 12 poz. 86 z 1992 r. )

4. Rozporządzenia MEN z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.

ROZDZIAŁ I

Podstawowe informacje o przedszkolu.

1. Przedszkole nosi nazwę Samorządowe Przedszkole - Żłobek w Dąbrowie Białostockiej, zwane dalej przedszkolem.

2. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina w Dąbrowie Białostockiej, zwany dalej gminą.

3.Samorządowe Przedszkole – Żłobek w Dąbrowie Białostockiej jest zakładem budżetowym.

4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty wBiałymstoku zwane dalej Kuratorem.

5. Przedszkole posługuje się pieczęcią następującej treści: Samorządowe Przedszkole – Żłobek, 16-200 Dąbrowa Białostocka, ul. Szkolna 8, tel. 7-121-336.

6. Budynek przedszkola oznakowany jest szyldem następującej treści: Samorządowe Przedszkole - Żłobek w Dąbrowie Białostockiej.

ROZDZIAŁ II

Inne informacje o przedszkolu.

1. Przedszkole jest czynne 9,5 godzin dziennie (6.30 - 16.00) (dopuszcza się, w miarę potrzeb, pracę 10 godzin dziennie od 6.30 - 16-30).

2. Rok szkolny rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia każdego roku (art. 63 ustawy o systemie oświaty - Dz. U. Nr 95, poz. 425).

3. Przerwa wakacyjna trwa w dniach 1-31 sierpnia. Dopuszcza się możliwości zmiany przerwy wakacyjnej.

4. Przedszkole funkcjonuje zgodnie z projektem organizacyjnym na dany rok szkolny sporządzony przez dyrektora przedszkola i zatwierdzonym przez organ prowadzący.

5. W przedszkolu i w żłobku prowadzone jest całodzienne wyżywienie (śniadanie, obiad, podwieczorek). Wysokość opłaty za wyżywienie ustala dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.

6. Wysokość opłaty stałej ustala gmina.

7. Opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkole dzieciom pobierane są w wyznaczony terminie od 10 do 15 dnia każdego miesiąca.

8. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej dłużej niż trzy dni, następuje za te dni zwrot kosztów wyżywienia.

9. Personel przedszkola nie korzysta z wyżywienia.

ROZDZIAŁ III

Cele i zadania przedszkola.

1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa a w szczególności:

· wspomaga indywidualny rozwój dziecka poprzez:

a) dostarczanie wiadomości poprzez realizację zadań z wychowania moralno-społecznego, umysłowego, estetycznego, technicznego i zdrowotnego uwzględniając trzy podstawowe funkcje: pobudzającą, zapobiegawczą i wyrównawczą oraz stosując różnorodne metody i formy pracy z dziećmi

b) stymulowanie rozwoju wychowanka przez poszerzenie kontaktów dziecka z otaczającą rzeczywistością jako źródłem przeżyć i doświadczeń, zapewnienie warunków do zabawy i własnej działalności twórczej

c) sterowanie działalnością dziecka, organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji wychowawczych

· sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola dbając o:

a) bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój

b) pomoc rodzicom w zapewnieniu ich dzieciom opieki wychowawczej

c) podejmowanie wielorakich i równolegle realizowanych działań profilaktycznych, stymulujących, kompensacyjnych i korektywnych

· współdziała z rodziną poprzez:

a) pomoc w wychowaniu i przygotowanie do odjęcia nauki w szkole

b) ujednolicanie oddziaływań wychowawczych

c) szerzenie kultury pedagogicznej wśród rodziców

d) utrzymywanie indywidualnych kontaktów z rodzicami

e) wybór rady rodziców dla zapewnienia zorganizowanego współdziałania rodziców w realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych.

2. Przedszkole realizuje zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i aktów wykonawczych w zakresie jak niżej:

a) ścisła współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Przebadanie i udzielanie wskazówek i pomocy dzieciom mającym trudności w opanowaniu materiału programowego oraz prowadzenie w porozumieniu z poradnią i lekarzem ćwiczeń logopedycznych i gimnastyki korekcyjnej.

b) dzieci niepełnosprawne objąć szczególną troską i opieką w porozumieniu z lekarzem, PPP i rodzicami.

3. Zadania opiekuńcze nad dziećmi realizuje poprzez:

a) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki w czasie pobytu dziecka w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola

b) dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne wychowanków

c) udzielanie doraźnej pomocy finansowej w uiszczaniu odpłatności dzieciom rodzin znajdujących się w trudnych warunkach poprzez kierowanie wniosków do MOPS

d) dziecko przyprowadzane i odprowadzane jest z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną na piśmie przez rodziców osobę w celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa

e) wychowankowie ubezpieczeni są za zgodą rodziców od następstw nieszczęśliwych wypadków

f) zapewnienie odpowiednich warunków higienicznych w oddziale żłobkowym (czysta bielizna, odzież).

ROZDZIAŁ IV

Organy przedszkola.

1. Organami przedszkola są:

a) dyrektor przedszkola;

b) rada pedagogiczna;

c) rada rodziców.

2. Do zadań dyrektora należy:

a) organizowanie procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego oraz kierowanie nim zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz nadzór pedagogiczny;

b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;

c) zapewnienie wszystkim wychowankom i pracownikom warunków pełnego bezpieczeństwa i higieny pracy;

d) udzielanie pomocy i instruktażu wszystkim pracownikom oraz ich ocenianie;

e) prawidłowe gospodarowanie mieniem placówki;

f) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;

g) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;

h) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników placówki;

i) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;

j) wykonywanie wszystkich czynności i zadań wynikających z przepisów szczególnyc

k) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;

l) w przypadku nieobecności dyrektora obowiązki pełni upoważniony na piśmie członek rady pedagogicznej.

3. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola;

b) podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce;

c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;

d) uchwalanie statutu.

4. Do zadań rady rodziców należy:

a) szerzenie kultury pedagogicznej wśród rodziców;

b) włączenie rodziców do tworzenia warunków zapewniających prawidłową realizację programu wychowania przedszkolnego;

c) występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw przedszkola;

d) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i gospodarowanie nimi zgodnie ze statutem przedszkola.

5. Zasady współdziałania organów przedszkolnych.

a) wszystkie organy przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci

b) koordynatorem współdziałania przedszkola jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania lub podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji

c) umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola

d) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola w podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach

e) organizuje spotkania przedstawicieli organów przedszkola:

6. Formy współdziałania:

· kontakty indywidualne;

· zebrania ogólne i grupowe;

· zajęcia otwarte.

7. Spory pomiędzy organami przedszkola (z wyjątkiem dyrektora) rozstrzyga dyrektor.

8. Spory pomiędzy dyrektorem, a innymi organami przedszkola rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący przedszkole albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

ROZDZIAŁ V

Organizacja przedszkola.

1. Przedszkole funkcjonuje od 1 września do 31 lipca każdego roku z przerwami ustalonymi w rozdziale 2 pkt. 3.

2. Przedszkole mieści się w dwukondygnacyjnym budynku, posiada ogrodzony plac zabaw.

3. Szczegółową organizację wychowania, opieki i nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora, zatwierdzony przez organ prowadzący przedszkola w porozumieniu z organem nadzorującym. Arkusz określa czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników oraz ogólną liczbę godzin finansowanych przez zarząd

4. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rozwoju niepełnosprawności.

5. Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 5 lat.

6. Do żłobka są przyjmowane dzieci w wieku od 1 do 3 lat.

7.O przyjęciu do przedszkola decyduje dyrektor (gdy liczba zgłoszonych dzieci nie przekracza ilości miejsc . Jeżeli zgłoszeń jest więcej, powołana komisja przeprowadza w miesiącu maju rekrutację dzieci do przedszkola.

8.W pierwszej kolejności powinna być przyjmowane dzieci matek (ojców) samotnych, matek inwalidek I i II grupy oraz dzieci z rodzin zastępczych (Rozp. MEN z dnia 15 lutego 1999r. ) w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych(Dz.U.Nr.14 poz. 132 z 1999r.).

9. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25;

10. Dopuszcza się możliwość zorganizowania oddziału integracyjnego:

a) w oddziale integracyjnym liczba wychowanków powinna wynosić od 15 do 20 w tym 3-5 niesprawnych;

b) dzieci niepełnosprawne są przyjmowane do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia z poradni PP określającego poziom psychofizycznego rozwoju i stanu zdrowia.

11.Praca wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu „Wychowanie w przedszkolu” wybranego z zestawu.

12. Godzina zajeć w przedszkolu trwa 60 min.

13. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

a) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 min, b) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 min.

14.Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną przedszkola z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.

15. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

16. Przedszkole może być jedno lub wielo oddziałowe.

17. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

ROZDZIAŁ VI

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.

1. W przedszkolu zatrudnia się:

a) nauczycieli

b) pracowników administracyjnych

c) pracowników obsługi.

2. Liczbę pracowników ustala dyrektor w porozumieniu z zarządem.

3. Zatrudnianie i wynagradzanie nauczycieli i innych pracowników przedszkola określają odrębne przepisy.

4. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.

5. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

6. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i odpowiedzialny jest za:

a) życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;

b) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań;

c) jakość pracy wychowawczo-dydaktycznej;

d) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną , zdrowotną i inną;

e) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej oddziału w którym pracuje, zgodnie z odrębnymi przepisami.

7. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej ze strony dyrektora przedszkola,rady pedagogicznej,a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych.

8. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:

a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka;

b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;

c) włączenia rodziców w działalność przedszkola.

9. Pracownicy administracji i obsługi. Szczegółowy zakres zadań i obowiązków określa przydział czynności opracowany przez dyrektora placówki.

a) Do obowiązków intendenta należy:

· sprawowanie opieki nad przydzielonymi pomieszczeniami i sprzętem

· załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzęt zaopatrywanie przedszkola w żywność

· nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielanie porcji żywnościowy sporządzanie jadłospisów

· prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

b) Kucharz i pomoc kucharza winna:

· przyrządzać punktualnie, zdrowe i higieniczne posiłki

· przyjmować z magazynu produkty, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie

· utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt i naczynia kuchenne oraz przydzielone pomieszczenia

· brać udział w ustalaniu jadłospisów

· załatwiać zlecone czynności związane z zakupem i dostarczaniem produktów

c) Woźne oddziałowe winne:

· utrzymywać w należytym porządku i czystości powierzone ich opiece pomieszczenia

· utrzymywać w stanie jak najdłuższej używalności i należytej czystości sprzęt znajdujący się w pomieszczeniach oraz naczynia potrzebne do całodziennego żywienia dzieci

· podawać dzieciom posiłki w odpowiedniej temperaturze, punktualnie o wyznaczonym czasie

· zmywać naczynia wg wymogów władz Sanepidu

· dbać o utrzymanie w czystości i estetyce ogródek przedszkolny

· dbać o bezpieczeństwo, higienę, zdrowie wszystkich dzieci

· cechować je powinna sumienność, punktualność, schludność osobista, troska o ład i porządek oraz życzliwość do dzieci i całego personelu

· pomagać nauczycielkom w poszczególnych oddziałach.

d).Dozorca obowiązany jest do:

· sprawowania nadzoru w wyznaczonych godzinach

· dbania o czystość i estetykę całego terenu przedszkolnego

· dokonywania napraw sprzętu i urządzeń znajdujących się w przedszkolu i na posesji przedszkola

· robienia zakupów żywności i artykułów przemysłowych zgodnie z potrzebami.

10. Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast zareagować na wszelkie dostrzeżenie sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci.

11. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie Przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie Przedszkola, zawiadomić dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych.

12. Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora Przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstw lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia dziecka.

ROZDZIAŁ VII

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

1.Do przedszkola uczęszczają dzieci wieku od 3 do 5 lat.

2.Dzieci mają prawo do:

a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

b) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony poszanowania jego godności osobistej;

c) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczym.

3. Dyrektor może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku gdy:

a) dziecko stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia innych dzieci;

b) rodzice nie wnoszą opłat za pobyt dziecka w placówce.

4. Dziecko zobowiązane jest do przebywania w Przedszkolu pod opieka nauczyciela od chwili przyprowadzenia go do Przedszkola do chwili odebrania go przez rodziców lub osoby upoważnionej.

5. Dziecko zobowiązane jest do posłuszeństwa wobec nauczyciela i innych pracowników Przedszkola.

6. Dziecko zobowiązane jest do noszenia wygodnego obuwia na terenie Przedszkola i schludnego wyglądu.

7. Na terenie Przedszkola zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby, dziecka. Zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów, gestów.

8. Zabrania się przynoszenia do Przedszkola zabawek lub innych przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu dzieci i innych osób.

ROZDZIAŁ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącą:

· działalności wych.-dydakt.-opiekuńczej;

· działalności administracyjnej;

· działalności gospodarczej i finansowej;

· inną dokumentację wynikającą z obowiązujących przepisów.

2.Przedszkole posługuje się pieczątką:

Samorządowe Przedszkole-Żłobek

16-200 Dąbrowa Białostocka

ul. Szkolna 8 tel. 7121336

3.Przedszkole posługuje się szyldem o treści :

„Samorządowe Przedszkole - Żłobek w Dąbrowie Białostockiej”

Rada Pedagogiczna Dyrektor

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Dąbrowa Białostocka

Wytwarzający/odpowiadający: Leszek Kiejko

Wprowadzający: Leszek Kiejko

Data modyfikacji: 2008-04-30

Opublikował: Piotr Salejko

Data publikacji: 2008-04-30