Statut Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku

S T A T U T G I M N A Z J U M

Tekst jednolity zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku uchwałą nr 13/2007 w dniu 9 października2007 r.

ROZDZIAŁ I

PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O GIMNAZJUM

§ 1

1. Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7

września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 z późn. zm.),

ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz.1014

z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.

2. Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku mieści się w budynku nr 7.

3. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia :

1/ „gimnazjum” należy przez to rozumieć Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku,

2/ „dyrektor” należy przez to rozumieć Dyrektora Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku”

§ 2

„Gimnazjum jest gminną jednostką organizacyjną, prowadzoną w formie jednostki budżetowej.

§ 3

Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Dąbrowa Białostocka sprawująca nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad gimnazjum jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

§ 4

Gimnazjum prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą obejmującą klasy I-III na podbudowie szkoły podstawowej.

§ 4a

1. Gimnazjum może być nadane imię przez organ prowadzący na wspólny wniosek rady gimnazjum (szkoły) lub na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

2. Nazwa Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczątkach i stemplach może być używany skrót nazwy.

§ 4b

1. Statut jest najwyższym prawem na terenie gimnazjum i wszystkie przepisy prawa wewnątrzszkolnego muszą być z nim zgodne.

2. Dokonywanie zmian w statucie następuje poprzez nowelizację statutu uchwałą rady gimnazjum (szkoły), a jeśli nie funkcjonuje – uchwałą rady pedagogicznej gimnazjum.

3. Powyższe zmiany przesyłane są do organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.”

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

§ 5

Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w:

1/ Ustawie o systemie oświaty z dnia 07 września 1991 roku.

2/ Konwencji Praw Dziecka.

3/ Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ.

Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez:

1/ Realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych.

2/ Wyrabianie umiejętności rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem.

Umożliwia absolwentom kontynuowanie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej.

Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do posiadanych warunków i wieku uczniów poprzez:

1/ Ścisłą współpracę z rodzicami.

2/ Realizację celów wychowawczych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych.

3/ Kształtowanie postaw społecznie oczekiwanych.

4/ Przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie.

Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości gimnazjum.

Umożliwia uczniom wszechstronny rozwój intelektualny i fizyczny.

Kształtuje poczucie odpowiedzialności i miłości ojczyzny poprzez:

1/ Włączenie młodzieży w organizacje imprez i uroczystości okolicznościowych.

2/ Wyrabianie szacunku dla symboli narodowych (flaga, godło).

3/ Wdrażanie u uczniów nawyku posługiwania się poprawnym ojczystym językiem na terenie gimnazjum i poza nim.

Kształtuje poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego poprzez:

1/ Ścisły kontakt z placówkami kultury (filharmonia, kina, teatry, muzea).

2/ Spotkania z ciekawymi ludźmi ze świata kultury.

3/ Obchody świąt i rocznic.

Udziela uczniom porad psychologicznych i pedagogicznych poprzez kontakt i współpracę wychowawców klasowych z Poradnią Pedagogiczno –Psychologiczną.

Umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania uczniom bardzo zdolnym oraz uczniom wymagającym specjalnej troski, a także umożliwia wybitnie uzdolnionym uczniom ukończenie gimnazjum w skróconym czasie.

Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów (koła przedmiotowe i zainteresowań).

Umożliwia pogłębianie wiedzy religijnej (zgodnie z życzeniami rodziców wyrażonymi w formie pisemnych oświadczeń ) zwalnianie z zajęć w czasie świąt religijnych lub rekolekcji.

§ 6

1. Zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w gimnazjum podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych są następujące:

1/ Z chwilą wejścia na teren gimnazjum oraz na zajęcia organizowane przez gimnazjum, wszyscy uczniowie znajdują się pod opieką pracowników pedagogicznych, a w szczególności nauczyciela prowadzącego zajęcia.

2/ Pracownicy o których mowa w pkt. 1 są zobowiązani do:

a/ przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na każdych prowadzonych przez siebie zajęciach – nie wolno uczniów pozostawiać bez opieki,

b/ pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg harmonogramu opracowanego przez dyrekcję gimnazjum,

c/ wprowadzenie uczniów do sal oraz pracowni i przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach szkolnych,

d/ sprowadzania uczniów do szatni po ostatniej lekcji i dopilnowanie tam porządku.

3/ W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku /fizyka, chemia, technika, wychowanie fizyczne, informatyka/ opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni i na początku roku zapoznaje z nim uczniów.

4/ W sali gimnastycznej i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, dostosowuje wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów, asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządzie.

5/ Uczestnika zajęć z wychowania fizycznego uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne zwalnia się w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego rodziców (prawnych opiekunów).

2. Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem gimnazjum, w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli gimnazjum:

1/ Każdy nauczyciel organizujący jednostkę lekcyjną w terenie zgłasza wyjście dyrektorowi gimnazjum i wpisuje się do ”Księgi wyjść ” podając ilość uczestników wycieczki i czas jej trwania.

2/ Jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 30 uczniami, jeżeli grupa nie korzysta z publicznych środków lokomocji, a przy wyjeździe autobusem lub pociągiem jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 20 uczniami.

3/ Jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 10 uczniami, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej, lub jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej.

4/ Na udział w wycieczce organizowanej poza granicami miasta nauczyciel musi uzyskać zgodę rodziców uczniów.

5/ Wszystkie wycieczki zamiejscowe wymagają wypełniania „Karty wycieczki”.

6/ Nie wolno organizować wycieczek podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.

7/ Kierownikiem wycieczki może być, oprócz nauczyciela, każda osoba pełnoletnia / po uzyskaniu zgody dyrektora gimnazjum/.

3. Zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich na terenie gimnazjum:

1/ Nauczyciele pełnią dyżury wg wywieszonego grafiku.

2/ Dyżury pełnione są od godziny 7.40 do zakończenia zajęć w gimnazjum i podczas przerw międzylekcyjnych.

3/ Dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom na korytarzach i w sanitariatach.

4/ W razie nieobecności nauczyciela dyżurnego w wyznaczonym dniu, dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela do pełnienia dyżuru.

5/ W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel który jest jego świadkiem, zawiadamia pielęgniarkę szkolną, a następne dyrektora gimnazjum.

6/ Dyrektor gimnazjum powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe oraz rodziców, a w razie jego nieobecności czynność tą wykonuje nauczyciel dyżurny.

§ 7

1. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi realizującymi obowiązek szkolny w gimnazjum poprzez:

1/ Tworzenie warunków do integracji uczniów niepełnosprawnych w społeczności szkolnej.

2/ Tworzenie właściwych warunków nauki tym uczniom w zależności od ich stanu zdrowia poprzez zapewnienie szczególnej opieki psychologicznej i pedagogicznej.

3/ W miarę posiadania środków finansowych tworzy warunki do rehabilitacji uczniów niepełnosprawnych.

2. Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez:

1/ Kompensowanie mikrodeficytów w zespołach korekcyjno-kompensacyjnych.

2/ Organizowanie indywidualnego nauczania, zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy – na podstawie orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub badań lekarskich.

3/ Ścisłą współpracę ze specjalistycznymi przychodniami celem stworzenia, w miarę możliwości finansowych, optymalnych warunków nauki ucznia z zaburzeniami bądź uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, lub wzroku.

4/ Ścisłą współpracę nauczycieli z rodzicami w celu tworzenia właściwych warunków do nauki w domu.

5/ Analizowanie postępów ucznia w nauce określenia i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie dobrych wyników.

6/ Obniżanie progu wymagań programowych z niektórych przedmiotów, zgodnie z zasadami klasyfikacji, oceniania i promowania.

§ 8

  1. W zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:

1/ W wyeliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych, uczniowi zostaje zapewniona pomoc w ramach zespołu wyrównania wiedzy oraz indywidualna pomoc pedagogiczna nauczycieli i kolegów.

2/ W rozwiązaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka/ wywiady środowiskowe/, rozmowa z rodzicami, udzielanie porad i wskazówek. W przypadkach szczególnych - kontakt z Poradnia Rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły.

3/ Uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśniczych i środowiskowych porady i pomocy udzielać będzie wychowawca poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami, innymi nauczycielami oraz kolegami z grupy.

3/ W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami wspomagającymi gimnazjum / Policja, Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna, Sąd Rodzinny/.

§ 8 a

Gimnazjum posiada program wychowawczy i szkolny program profilaktyki uchwalony przez radę pedagogiczną gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

Program wychowawczy i program profilaktyki musi być dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz do potrzeb środowiska z którego uczniowie się wywodzą.

§ 8 b

Gimnazjum swoje zadania wykonuje z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.

ROZDZIAŁ III

O R G A N Y G I M N A Z J U M

§ 9

Organami gimnazjum są:

  1. Dyrektor szkoły
  2. Rada pedagogiczna
  3. Rada szkoły (o ile zostanie utworzona)
  4. Rada Rodziców
  5. Samorząd uczniowski

§ 10

1. Gimnazjum kieruje dyrektor, który reprezentuje je na zewnątrz. Tryb i zasady powołania i odwołania dyrektora określa ustaw o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 roku (dz. U. 1996/67/329, 106/496, 1997/28/153, 141/943, 1998.117/759) : 162/1126 rozdział III art. 36, 36a, 37 i 38.

2. Zadania dyrektora gimnazjum:

1/ Sprawowanie nadzoru wewnątrzgimnazjalnego wobec nauczycieli i pozostałych pracowników gimnazjum.

2/ Kształtowanie twórczej atmosfery pracy w gimnazjum, właściwych warunków pracy i stosunków między pracownikami.

3/ Sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny pracy nauczyciel zgodnie z obowiązującymi przepisami.

4/ Sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne.

5/ Realizowanie uchwał rady gimnazjum oraz rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji.

6/ Nadzorowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej.

7/ dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym gimnazjum i ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe ich wykorzystanie.

8/ Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi gimnazjum.

9/ Dysponowanie środkami finansowymi pozabudżetowymi.

10/ Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.

11/ Współpraca z rada pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim oraz organizacjami i instytucjami środowiskowymi.

12/ Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum.

13/ Występowanie do władz z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum.

3. Dyrektor gimnazjum ma także prawo:

1/ Wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom gimnazjum.

2/ Zatrudniania i zwalniania / zgodnie z odpowiednimi przepisami/ pracowników szkoły.

3/ Decydowanie o wewnętrznej organizacji pracy gimnazjum i jego bieżącym funkcjonowaniu.

4/ Wypożyczanie za odpłatnością/ po uzyskaniu zgody organu prowadzącego/ pomieszczeń gimnazjum, po podpisaniu umowy między zainteresowanymi stronami w celu przeznaczenia uzyskanych środków na rozwój gimnazjum i poprawę jego bazy.

4. Dyrektor Gimnazjum odpowiada za:

1/ Poziom uzyskanych przez gimnazjum wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad uczniami.

2/ Zgodność funkcjonowania gimnazjum z przepisami prawa oświatowego i statutem gimnazjum.

3/ Bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku gimnazjum i podczas zajęć organizowanych przez gimnazjum oraz stan sanitarny i stan ochrony przeciw pożarowej budynku.

4/ celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność gimnazjum .

5/ Zgodnie z przepisami prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, za bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.

5. Dyrektor szkoły, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze są realizowane przez pięć

dni w tygodniu, w porozumieniu z radą rodziców i radą pedagogiczną, może potraktować

dzień wypadający między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy,

a także piątek wypadający bezpośrednio po dniu świątecznym ustawowo wolnym od

pracy jako dzień wolny od zajęć, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających na

ten dzień w wybraną sobotę;

6. Dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty o wyrażenie zgody na udzielenie dnia

wolnego od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć

przypadających na ten dzień w wybraną sobotę przypadającą przed dniem wolnym;

§ 11

1. Dyrektor gimnazjum może być odwołany na podst. art. 38 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.

1/ Na własną prośbę – za 3-miesięcznym wypowiedzeniem.

2/ Z inicjatywy organu prowadzącego w przypadku negatywnej oceny wynikającej z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów gimnazjum- bez wypowiedzenia.

3/ Z inicjatywy organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadku negatywnej oceny pracy – bez wypowiedzenia

4/ w przypadkach szczególnie uzasadnionych, w czasie roku szkolnego – bez wypowiedzenia.

5/ Za nieprawidłowe dysponowanie przyznanymi gimnazjum środkami budżetowymi oraz gospodarowanie mieniem – bez wypowiedzenia.

§ 12

1. W gimnazjum działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem gimnazjum w zakresie realizacji jego statutowych zadań dot. Kształcenia, wychowanie i opieki.

2. Radę pedagogiczną tworzą i biorą w jej posiedzeniach udział wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły bez względu na wymiar czasu pracy

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor gimnazjum.

4. Zebranie rady jest protokołowane.

5. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział – głosem doradczym- osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1/ Zatwierdzanie planów pracy gimnazjum.

2/ Zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.

3/ Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum.

4/ ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum.

5/ Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum.

6/ Przygotowanie projektu statutu gimnazjum i ewentualnych jego zmian.

7. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1/ Organizacje pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

2/ Projekt planu finansowego gimnazjum.

3/ wnioski dyrektora gimnazjum w sprawie przyznania nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień

4/ Propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

8. Dyrektor gimnazjum wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 6 niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący gimnazjum oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

9. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w gimnazjum.

10. W przypadku określonym w pkt. 9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przyprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

11. Tryb zwołania, zasady działania i inne kwestie związane z funkcjonowaniem rady pedagogicznej ustal regulamin działania rady pedagogicznej ustalony przez tę radę pedagogiczną.

12. Rada pedagogiczna zastępując radę pedagogiczną jest zobowiązana zasięgnąć opinii rodziców i uczniów w sprawach:

a/ Rocznego planu finansowego środków specjalnych,

b/ projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

c/ organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

13. Nauczyciele wychodzący w skład rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawnienia spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej,, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników gimnazjum.

§ 13

W gimnazjum działa rada gimnazjum, której zasady działania i zadania określa Statut Rady Gimnazjum.

Rada gimnazjum uczestniczy w rozwiązaniu spraw wewnętrznych gimnazjum, a także:

1/ Uchwala statut gimnazjum wspólnie z rada pedagogiczną

2/ Przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych

3/ Może występować do organu sprawującego nadzór Pedagogiczny nad gimnazjum z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności gimnazjum, jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w gimnazjum; wnioski te mają dla organu charakter wiążący.

4/ Opiniuje plan pracy gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla gimnazjum

5/ Z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan gimnazjum i występuje do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego gimnazjum oraz wojewódzkiej rady oświaty, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

W celu wspierania działalności statutowej gimnazjum, rada gimnazjum może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady gimnazjum określa statut, o którym mowa w pkt. 1.

W skład rady gimnazjum wchodzą w równej liczbie

1/ Nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli.

2/ Rodzice wybrani przez ogół rodziców.

3/ Uczniowie wybrani przez ogół uczniów.

Rada liczy co najmniej sześć osób.

Kadencja rady trwa trzy lata, z możliwością wymiany 1/3 jej członków.

Zebrania rady są protokołowane.

W posiedzeniu rady gimnazjum może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor gimnazjum.

Do udziału w posiedzeniach rady gimnazjum mogą brać zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.

Rady gimnazjum mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.

Powstanie rady gimnazjum pierwszej kadencji organizuje dyrektor gimnazjum na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:

1/ Rady pedagogicznej,

2/ Rady rodziców,

3/ samorządu uczniowskiego.

§ 14

1. W gimnazjum działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.

2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który określa miedzy innymi zasady tworzenia tego organu i nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.

3. Rada rodziców może występować do rady gimnazjum, rady pedagogicznej lub dyrektora gimnazjum z wnioskami o opiniami we wszystkich sprawach gimnazjum.

4. Rada rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

5. Rodzice mają prawo do:

1/ Uzyskania od dyrektora gimnazjum i wychowawcy klasy informacji klasy o zadaniach gimnazjum oraz zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w gimnazjum i klasie podczas zebrań ogólnogimnazjalnych i klasowych.

2/ Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów oraz sposobu i zasad przeprowadzania egzaminów sprawdzających oraz egzaminu proorientującego po ukończeniu kształcenia w gimnazjum.

3/ w każdym czasie mogą uzyskać ustną lub sporządzoną na piśmie rzetelna informację na temat swojego dziecka, jego zachowań, postępów i przyczyn trudności w nauce.

4/ Wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy gimnazjum.

6. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze będą organizowane stałe spotkania z rodzicami - nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 14 a

W gimnazjum działa Samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”.

Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum: wszyscy uczniowie gimnazjum należą do samorządu uczniowskiego, a uczniowie poszczególnych klas - do samorządy klasowego.

Zasady wybierania i działania organów samorządy określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu jedynymi reprezentantami uczniów.

Do zadań samorządu należy:

1/ Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.

2/ Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny.

3/ Organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych.

4/ Przedstawienia władzom gimnazjum opinii i potrzeb uczniów, spełnianie wobec nich rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej.

5/ Współdziałanie z władzami gimnazjum w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki oraz współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych różnych form zajęć pozalekcyjnych.

6/ Dbanie o mienie szkolne.

7/ Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym na trudności w nauce.

8/ Rozszerzanie sporów między uczniami /sąd koleżeński/ , zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszanie go poprzez opiekuna samorządu dyrektorowi gimnazjum lub radzie pedagogicznej.

9/ Dbanie – w całokształcie swojej działalności – o dobre imię i honor gimnazjum.

Samorząd uczniowski jest uprawniony do:

1/ Przedstawiania radzie pedagogicznej lub radzie gimnazjum wniosków i opinii we wszystkich sprawach gimnazjum, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów.

2/ Przedstawienia propozycji do planu dydaktyczno-wychowawczego gimnazjum wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów.

3/ Wyrażania opinii dotyczących problemów młodzieży.

4/ Udział w formułowaniu przepisów wewnątrzgimnazjalnych, regulujących życie społeczności uczniowskiej.

5/ Wydawanie gazetek, prowadzenia kroniki lub radiowęzła.

6/ Współdecydowanie o przyznawaniu uczniom prawa do korzystania z różnych form pomocy materialnej przeznaczonej dla młodzieży.

7/ Zgłaszanie kandydatur uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w gimnazjum oraz prawo wnoszenia uwag do opinii władz gimnazjum o uczniach, poręczeń za uczniów.

8/ Udział przedstawicieli – z głosem doradczym – w posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych.

9/ Wnioskowania do dyrektora gimnazjum w sprawie powołania określonego nauczyciela na opiekuna samorządu z ramienia rady pedagogicznej.

10/ Dysponowania, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz środkami wypracowanymi przez młodzież.

11/ Samorząd uczniowski na wniosek dyrektora gimnazjum wydaje opinie w sprawie pracy nauczyciela.

§ 15

1. Wszystkie organy gimnazjum współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów gimnazjum.

2. Koordynatorem współdziałania organów gimnazjum jest dyrektor gimnazjum, który:

1/ Zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.

2/ Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz gimnazjum.

3/ Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami gimnazjum o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach.

4/ Organizuje spotkania przedstawicieli organów gimnazjum.

3. W przypadku tworzenia się sytuacji konfliktowej między organami gimnazjum lub wewnątrz niego, dyrektor gimnazjum jest zobowiązany do:

1/ Zbadania przyczyny konfliktu.

2/ Wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomieniu o niej przewodniczących organów będących stronami.

4. spory pomiędzy dyrektorem gimnazjum a innymi organami gimnazjum rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący gimnazjum albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 16

1. W gimnazjum mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem jest działalność wychowawcza wśród uczniów albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w pkt. 1 wyraża dyrektor gimnazjum po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

ROZDZIAŁ IV

O R G A N I Z A C J A G I M N A Z J U M

§ 17

1. Do realizacji celów statutowych gimnazjum posiada dla potrzeb własnych następujące pomieszczenia:

1) 7 klasopracowni,

2) jedną pracownię komputerową,

3) jedną salę świetlicową,

4) bibliotekę,

5) salę muzealną,

6) szatnię,

7) zaplecze sanitarne.”

§ 18

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzony przez organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.

1/ Arkusz organizacji zawiera listę pracowników gimnazjum, stanowisk kierowniczych, liczbę godzin przedmiotów i zajęć edukacyjnych, kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący gimnazjum, wykaz ilościowy nauczycieli, w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych oraz terminy w których nauczyciele złożą wnioski o podjęcie tych postępowań.

2/ Arkusz tworzy się z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.

3/ Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.”

2. Podstawową formą pracy gimnazjum są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

3. Jednostka lekcyjna trwa 45 minut, dla świetlicy i biblioteki wynosi 60 minut. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której określi inny czas trwania zajęć, z zachowaniem ogólnego tygodniowego wymiaru czasu zajęć.

4. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, po trzeciej lekcji 20 minut.

5. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

6. W przypadku oddziału liczącego 24 i mniej uczniów podziału na grupy na zajęciach, októrych mowa w ust.5 można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

7. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 15 do 30 uczniów uwzględniając podział chłopcy – dziewczęta.

8. Liczba uczniów kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu gimnazjum nie może być niższa niż 15 uczniów, gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna – do 12 uczniów, zajęcia fakultatywne w grupach między klasowych, międzyoddziałowych nie mniejsza niż 15 uczniów.

9. Zajęcia nadobowiązkowe mogą być organizowane w ramach środków posiadanych przez gimnazjum.

§ 19

1. Gimnazjum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształtujących nauczycieli na praktyki pedagogiczne(nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia między dyrektorem gimnazjum a daną placówką.

§ 20

1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

§ 21

skreślony.

Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy gimnazjum oraz rodzice uczniów.

Praw i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki.

Biblioteka czynna jest według harmonogramu ustalonego przez nauczyciela bibliotekarza i zatwierdzonego przez dyrektora gimnazjum.

ROZDZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

§ 22

W gimnazjum zatrudnia się pracowników pedagogicznych, administracyjnych i ekonomicznych oraz pracowników obsługi.

Zasady zatrudniania pracowników gimnazjum regulują odrębne przepisy.

§ 23

1. pracownicy pedagogiczni gimnazjum to: dyrektor gimnazjum, nauczyciele, nauczyciel bibliotekarz, / w miarę potrzeb – kierownik świetlicy lub klubu młodzieżowego/.

§ 24

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną , wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:

1) wybór programu nauczania uwzględniającego możliwości uczniów i wyposażenia gimnazjum,

2) przedstawienie wybranego programu do zatwierdzenia dyrektorowi,

3) sporządzenie rozkładu materiału nauczania z przedmiotu, którego uczy w postaci planu wynikowego – na bieżący semestr,

4) opracowywanie kryteriów wymagań do kolejnych zakresów materiału i przedstawienie ich dyrektorowi, rodzicom (prawnym opiekunom) i uczniom,

5) sprawdzanie na początku każdej lekcji obecności uczniów i odnotowywanie nieobecności,

6) rzetelne i systematyczne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych, zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki,

7) prawidłowa realizacja programu nauczania i dążenie do osiągnięcia w tym zakresie jak najlepszych wyników,

8) tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez wdrażanie do samodzielnego myślenia, uczenia się i działania, kształtowanie umiejętności dobrego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej,

9) indywidualizacja nauczania w pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce,

10) kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i społecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny, środowiska i kraju,

11) upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej,

12) ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia, organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno-resocjalizacyjnej,

13) systematyczna współpraca z domami rodzinnymi (prawnych opiekunów) uczniów,

14) ocenianie uczniów zgodnie przyjętymi kryteriami na terenie szkoły,

15) poznawanie osobowości, warunków życia i stanu zdrowia uczniów, stymulowanie ich rozwoju psychofizycznego, pozytywnych cech charakteru,

16) udzielanie uczniom konsultacji indywidualnych i zbiorowych oraz pomocy w przygotowaniu się do egzaminów, konkursów itp.,

17) informowanie uczniów o obowiązujących zasadach oceniania,

18) prowadzenie klaso-pracowni lub pracowni przedmiotowej, przejawianie troski o powierzony sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i materiały niezbędne do nauczania przedmiotu oraz realizacji innych zajęć wychowawczych i opiekuńczych, troska o wystrój i estetykę klasy,

19) współpraca z wychowawcami klas oraz organizacjami młodzieżowymi działającymi na terenie zespołu,

20) dbałość o estetykę podręczników, zeszytów i innych przyborów szkolnych używanych przez ucznia,

21) prowadzenie zajęć profilaktyczno-resocjalizacyjnych z uczniami zagrożonymi lub niedostosowanymi społecznie,

22) aktywny udział w pracach rady pedagogicznej,

23) prowadzenie ustalonej odrębnymi przepisami dokumentacji pracy związanej z realizacją zadań dydaktyczno-wychowawczych lub wychowawczo-opiekuńczych,

24) doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,

25) prowadzenie (zleconego przez dyrektora) wychowawstwa klasy oraz zajęć z uczniami zakwalifikowanymi do kształcenia specjalnego a realizującymi obowiązek szkolny w szkole,

26) prowadzenie dokumentacji dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

27) pełnienie obowiązków podczas dyżurów w szkole wg harmonogramu dyżurów,

28) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora a wynikających z organizacji pracy gimnazjum,

29) informowanie ustnie ucznia na 1 (jeden) tydzień przed klasyfikacyjnym

posiedzeniem rady pedagogicznej o przewidywanej ocenie okresowej (rocznej), a w

przypadku oceny niedostatecznej – informowanie ucznia i jego rodziców (prawnych

opiekunów) w formie pisemnej lub ustnej na 1 (jeden) miesiąc przed końcem

semestru (roku szkolnego),

30) nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje

lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów.

31) nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie

szkoły, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie szkoły,

zawiadomić pracownika obsługi szkoły o fakcie przebywania osób postronnych;”

32) nauczyciel lub inny pracownik szkoły powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora

szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub

czynu karalnego stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia ucznia;

§ 25

1. Uprawnienia nauczyciela przedstawiają się następująco:

1/ Nauczyciel decyduje o wyborze programu nauczania metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu.

2/ jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespołu, decyduje o treści programowej koła lub zespołu.

3/ decyduje o ocenie bieżącej, śródrocznej i rocznej postępów swoich uczniów, zgodnie z kryteriami zawartymi w szkolnym systemie oceniania opracowanym na podstawie obowiązujących przepisów w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

4/ Ma prawo współdecydować o ocenie zachowania swoich uczniów.

5/ ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.

6/ Nauczyciel czynnie uczestniczy w opiniowaniu spraw istotnych dla życia gimnazjum.

§ 26

1. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem gimnazjum, organem prowadzącym gimnazjum, organem sprawującym nadzór pedagogiczny za:

1/ Poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał.

2/ Stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.

§ 27

1. Nauczyciel gimnazjum odpowiada służbowo przed władzami gimnazjum ewentualnie cywilnie lub karnie za:

1/ Tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych.

2/ Nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub w przypadku pożaru.

3/ Zniszczenie lub stratę elementów majątku lub wyposażenia gimnazjalnego przydzielonego mu przez dyrektora gimnazjum, a wynikłego z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z kodeksem pracy.

3. Nauczyciele mianowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 „Kary Nauczyciela” z 1997 roku.

§ 28

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest

w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego

modyfikowanie w miarę potrzeb.

2. Nauczyciele danego przedmiotu, nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych,

wychowawcy klas, nauczyciele uczący na danym etapie edukacyjnym mogą tworzyć

zespoły przedmiotowe (problemowe, zadaniowe). Pracą zespołu kieruje przewodniczący

powołany przez dyrektora, na wniosek zespołu.”

3. Cele i zadania obejmują:

1/ Zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programów nauczania.

2/ Podnoszenie poziomu nauczania poprzez wymianę doświadczeń.

3/ Poszerzanie i aktualizowanie wiedzy w zakresie nauczanego przedmiotu poprzez organizowanie narad, dyskusji itp.

4/ Wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania wyników nauczania.

5/ Organizowanie doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli.

6/ Współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.

7/ opiniowanie przygotowanych w gimnazjum autorskich programów nauczania.

4. W gimnazjum funkcjonuje zespół do spraw doradztwa zawodowego. Tworzą go

wychowawcy klas I-III. Do zadań zespołu należy:

1/ zapoznanie uczniów ze strukturą szkolnictwa i zasadami rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych,

2/ organizowanie spotkań z przedstawicielami wybranych zawodów,

3/ umożliwienie uczniom uczestnictwa w „dniach otwartych” szkół ponadgimnazjalnych różnych typów,

4/ zapraszanie przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych w celu prezentacji oferty tych szkół,

5/ organizowanie spotkań dla rodziców i uczniów z pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych mających na celu pomoc w wyborze dalszego kierunku kształcenia,

6/ pomoc uczniom klas trzecich w kompletowaniu dokumentów wymaganych przez szkoły ponadgimnazjalne.”

§ 29

1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział /klasę/ opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale /klasie/, zwanemu dalej „wychowawcą”.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się oddziałem przez cały okres nauczania, tj. w kl. I-III / z wyłączeniem przyczyn obiektywnych/.

3. Dyrektor gimnazjum może zmienić nauczyciela wychowawcą w przypadku:

1/ Przeniesienia nauczyciela.

2/ Długotrwałej nieobecności.

3/ Braku efektów pracy wychowawczej.

4/ Jeżeli na ogólnym zebraniu rodziców zostanie zgłoszony wniosek o zmianę nauczyciela wychowawcy i opowie się za nim 51% obecnych na zebraniu rodziców/ lub przynajmniej 2/3 uczniów/ po upływie przynajmniej 3 miesięcy nauki.

§ 30

Do zadań wychowawcy należy tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie, a w szczególności:

1/ Troska o właściwy stosunek ucznia do nauki i osiąganie przez niego jak najlepszych wyników w nauce.

2/ Czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem i rozkładem pracy zadawanej im do wykonania w domu.

3/ Utrzymanie stałego kontaktu z nauczycielami powierzonej klasy w celu ustalenia jednolitych sposobów udzielania im pomocy w nauce.

4/ Interesowanie się postępami uczniów w nauce, zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy napotykają na trudności, analizowanie problemu wspólnie z zespołem klasowym.

5/ Dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do gimnazjum, badanie przyczyn absencji, udzielanie pomocy uczniom, którzy opuścili zajęcia szkolne.

6/ Organizowanie czytelnictwa uczniów, pobudzanie ich do współdziałania z nauczycielem bibliotekarzem, organizowanie współzawodnictwa czytelniczego.

7/ Zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach pozalekcyjnych, interesownie się udziałem uczniów w różnych formach zajęć.

8/ kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadach życzliwości i współdziałania, wytwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich więzów koleżeństwa i przyjaźni.

9/ Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

10/ Wyrabianie u uczniów poczucia współodpowiedzialności za ład, porządek, estetykę, czystość na terenie klasy i gimnazjum, organizowanie różnych form samoobsługi.

11/ Utrzymywanie stałego kontaktu z opiekunami organizacji uczniowskich, interesowanie się udziałem uczniów w pracy tych organizacji.

12/ Wywieranie wpływu na zachowanie uczniów w gimnazjum, poza nim, badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów, podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim, nauczycielami i rodzicami /opiekunami/

13/ Udzielanie szczegółowej pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych i wychowawczych.

14/ Interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewanie się w tej sprawie z lekarzem szkolnym, rodzicami /opiekunami/ uczniów.

15/ Wdrażanie do dbania o higienę i stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bhp w gimnazjum i poza nim.

16/ Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami /opiekunami/ w sprawie postępów w nauce i zachowaniu uczniów, indywidualne rozmowy z rodzicami /opiekunami/, odwiedzanie uczniów w domu przynajmniej dwa razy w roku w celu zapoznania się z ich warunkami domowymi.

17/ omawianie problemów wychowawczych w zebraniach rodzicielskich odbywających się co najmniej raz na kwartał.

18/ Wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy i innych czynności dotyczących klasy, /zgodnie z zarządzeniami władz gimnazjalnych/, poleceniami dyrektora gimnazjum oraz uchwałami rady pedagogicznej oraz:

a) prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen klasy,

b) pisanie opinii o uczniach do innych szkół, poradni itp.,

c) wypisywanie świadectw promocyjnych i świadectwa ukończenia gimnazjum .

19/ Opracowanie tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy w ścisłym powiązaniu z całokształtem pracy wychowawczej w gimnazjum.

20/ Zapoznanie uczniów i rodziców /opiekunów/ z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowanie uczniów.

21/ Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujących się w trudnej sytuacju matrialnej wspólnie z radą pedagogiczna, samorządem uczniowskim, jak również powołanymi do tego instytucjami i organizacjami w postaci:

a) bezpłatnych lub zniżkowych posiłków w stołówce szkolnej,

b) pomoc finansowa przy zakupie podręczników,

c) pomoc przy pozyskaniu odzieży.

22/ Wybranie i zorganizowanie pracy samorządu klasowego.

23/ tworzenie tradycji w zespole klasowym i wykorzystywanie ich walorów opiekuńczo-wychowawczych.

24/ opracowanie wspólnie z klasą planu uczęszczania do teatru, kina, na koncerty itp. , planu organizowania imprez klasowych i udziału klasy oraz poszczególnych uczniów w imprezach ogólnoszkolnych.

Wychowawca ma prawo do:

1/ Współdecydowania z samorządem klasy, z rodzicami /opiekunami/ uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.

2/ Uzyskanie pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora gimnazjum i instytucji wspomagających gimnazjum.

3/ ustanawianie przy współpracy z klasową i szkolną radą rodziców własnych form wynagradzania i motywowania wychowanków.

Wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem gimnazjum za:

1/ Osiąganie celów wychowania w swojej klasie.

2/ Integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców / opiekunów/ wokół programu wychowawczego klasy i gimnazjum.

3/ Poziom opieki i pomocy indywidualnej swoim wychowankom będącym w trudniej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.

4/ Prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.

§ 31

1. Nauczyciel wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z porady merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora gimnazjum , zespołu wychowawczego, poszczególnych nauczycieli i doradców metodycznych.

2. Nauczycielom stażystom i kontraktowym dyrektor przydziela w pierwszym roku opiekuna stażu, a wszystkim nauczycielom odbywającym staż zapewnia prawidłową jego realizację.

§ 31 a

1. Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują:

1/ W zakresie pracy pedagogicznej:

a/ udostępnianie zbiorów,

b/ udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych,

c/ informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach,

d/ inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego i jego szkolenie,

e/ prowadzenie różnych form informacji o książkach,

f/ przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji w formie pracy indywidualnej z czytelnikiem, zajęć grupowych i w miarę możliwości wycieczek do bibliotek pozaszkolnych.

2/ W zakresie pracy organizacyjnej:

a/ gromadzenie i ewidencję zbiorów,

b/ konserwację i selekcję zbiorów,

c/ opracowanie biblioteczne zbiorów,

d/ organizację warsztatu informacyjnego,

e/ organizację udostępniania zbiorów.

3/ W zakresie współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami)i instytucjami wychowania równoległego:

a) poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o czytelnictwie uczniów,

b) uzyskiwanie i upowszechnianie materiałów informacyjnych i reklamowych oraz zachęcanie uczniów do udziału w imprezach czytelniczych.”

§ 32

Jeżeli w gimnazjum przewidziana została działalność świetlicy / klubu młodzieżowego/, do zadań kierownika należy:

1/ Sprawowanie nadzoru wewnętrznego nad pracownikami świetlicy /klubu/ i personelem bloku żywienia.

2/ Współpraca z wychowawcami klas w zakresie prawidłowej organizacji działalności opiekuńczej gimnazjum.

§ 33

1. Pracownikami obsługi gimnazjum są:

1/ Referent do spraw administracji.

2/ Sprzątaczka.

3/ Woźny.

2. Zakres obowiązków pracowników gimnazjum nie będących pracownikami

pedagogicznymi określają odrębne przepisy.

1) upoważniony przez dyrektora szkoły pracownik obsługi powinien zwrócić się do osób

postronnych wchodzących na teren szkoły o podanie celu pobytu, w razie potrzeby

zawiadomić o tym fakcie dyrektora szkoły lub skierować osobę do dyrektora szkoły.

Wszyscy pracownicy gimnazjum mają prawo uczestniczyć w procesie wychowawczym, reagować na negatywne zachowanie się uczniów.

Obsługę finansowo-księgową gimnazjum prowadzi Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej.”

ROZDZIAŁ VI

UCZNIOWIE GIMNAZJUM

§ 34

1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie w wieki 13 – 16 lat.

§ 35

1. Do Gimnazjum Nr 2 w Różanymstoku będą przyjmowane dzieci z obwodu szkolnego tj. miejscowości:

Różanystok, Nierośno, Reszkowce, Grodziszczany, Suchodolina, Harasimowicze,

Grzebienie, Jaczno, Stock, Krugło, Łozowo, Mościcha, kol. Brzozowo, Jałówka, Sadowo,

Sławno, Wiązówka, Bity Kamień, Nowinka.

2. Absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem gimnazjum przyjmuje

się do gimnazjum na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) za zgodą dyrektora, w

przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami.

3. W przypadku gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem gimnazjum jest

większa niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje gimnazjum, o kolejności w

przyjęciu decyduje suma punktów, które kandydat może uzyskać za średnią ocen ze

świadectwa klasy VI (w przeliczeniu 0,1 średniej = 1 pkt), za ocenę z zachowania na

świadectwie klasy VI (w przeliczeniu: zachowanie wzorowe = 40 pkt, zachowanie bardzo

dobre = 30 pkt, zachowanie dobre = 20 pkt, zachowanie poprawne = 5 pkt, zachowanie

nieodpowiednie = 1 pkt, zachowanie naganne = 0 pkt), za sprawdzian zewnętrzny po

klasie VI przeprowadzony przez okręgową komisję egzaminacyjną (w przeliczeniu: 1 pkt

ze sprawdzianu = 1 pkt).

4. Laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program

obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego

przedmiotu (bloku przedmiotowego), przyjmowani są do gimnazjum niezależnie od

kryteriów zawartych w ust. 3.

5. Lista przyjętych kandydatów, z ilością uzyskanych punktów, jest podawana do publicznej wiadomości w terminie do 25 sierpnia danego roku.

6. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się uczniów zgodnie z zasadami określonymi w §17 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 97 poz.1054 z późn. zm.).

§ 36

1. Uczeń ma prawo do:

1/ Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej:

a. Ilość godzin w jednym dniu nie może przekraczać siedmiu.

2/ Opieki wychowawczej i warunków pobytu w gimnazjum zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę o poszanowanie jego godności.

3/ Przedstawianie wychowawcy klasy, dyrektorowi gimnazjum i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień.

4/ Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

5/ Swobody wyrażania myśli przekonań, w szczególności dotyczących życia gimnazjum, a także światopoglądowych o religijnych – jeżeli nie narusza tym dobra innych osób:

a) gimnazjum organizuje lekcje religii,

b) religia nie jest przedmiotem obowiązkowym,

c) uczniom nie uczęszczającym na lekcje religii, gimnazjum na ten czas zapewnia opiekę.

6/ Rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów:

a) ma prawo należeć do dowolnego koła zainteresowań działającego na terenie gimnazjum.

b) reprezentować gimnazjum w konkursach, przeglądach, zawodach.

7/ Korzystania z pomieszczeń gimnazjalnych, sprzętu, środków dydaktycznych księgozbioru bibliotecznego podczas zajęć pozalekcyjnych pod nadzorem uprawnionego nauczyciela.

8/ Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.

9/ Bieżącej informacji o swoich ocenach z poszczególnych przedmiotów.

10/ Być ocenianym z przedmiotu wyłącznie za wiadomości i umiejętności, oceny postawy ucznia dokonuje się w ocenie zachowania.

11/ Znać co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem termin pisemnego sprawdzianu wiadomości; sprawdzian taki może być tylko jeden w ciągu dnia i najwyżej dwa w ciągu tygodnia.

12/ Opiniowanie projektu oceny za zachowanie swoich kolegów.

13/ Powtórzenia i ugruntowania wiedzy przed zapowiedzianą pracą kontrolną.

14/ Do trzech pierwszych dni wolnych od prac kontrolnych po przerwach świątecznych i feriach.

15/ Zadawanie pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w toku lekcji.

16/ Wykorzystać na wypoczynek przerwy międzylekcyjne, na okres świat kalendarzowych i ferii być zwolnionym od zadań domowych.

17/ Wpływanie na życie gimnazjum poprzez działalność samorządową oraz zrzeszenia się w organizacjach działających w gimnazjum.

18/ Organizowania zajęć kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych za wiedzą dyrektora gimnazjum.

19/ korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.

20/ Zmienić gimnazjum w ciągu roku szkolnego.

21/ Korzystania z doraźnej pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

22/ Dyskusji w sprawach osobistych(stosunki rodzinne, korespondencja, uczucia ).

23/ Korzystania z różnorodnych form opieki socjalnej, którymi dysponuje gimnazjum i rada rodziców.

24/ Wyrażenia na zebraniach lub w rozmowach z nauczycielami własnego zdania lub opinii na temat życia szkolnego, bez ponoszenia przykrych konsekwencji.

25/ Odwołanie się od decyzji nauczyciela do wychowawcy lub dyrektora gimnazjum.

26/ złożenia do dyrektora gimnazjum wniosku o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego w przypadku, gdy według ucznia ocena śródroczna lub roczna nie odzwierciedla stanu jego wiedzy.

27/ Znajomości szczegółowych zasad oceniania swoich osiągnięć poznawczych i psychomotorycznych.

28/ Znajomości zasad przeprowadzania egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 199, poz. 2046).

29/ Znajomości szczegółowych zasad, zakresów i kryteriów oceniania zachowania.

30/ Ogólnych kryteriów oceniania zawartych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.

31/ Znajomości szczegółowych wymagań programowych z poszczególnych przedmiotów.

32/ Znajomość metod i narzędzi sprawdzania i oceniania, sposobów ich dokumentowania zawartych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.”

2. Oceny klasyfikacyjne roczne (śródroczne) ustala się w stopniach:

1/ stopień celujący - 6

2/ stopień bardzo dobry - 5

3/ stopień dobry - 4

4/ stopień dostateczny - 3

5/ stopień dopuszczający - 2

6/ stopień niedostateczny - 1

1/ Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne umiejętności

b) Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów tematycznych lub praktycznych z programem nauczania danej klasy, proponuje tematy nietypowe rozwiązuje także zadania wykraczające poza program tej klasy lub

c) Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, klasyfikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim(regionalnym) albo krajowym lub posiada inne osiągnięcia.

2/ Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz

b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną widzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

3/ Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymaganie zawarte w minimum programowym oraz

b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadanie teoretyczne lub praktyczne.

4/ Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym oraz:

rozwiązuje (wykonuje) typowe zadanie teoretyczne, praktyczne o średnim stopniu trudności.

5/ Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

a) ma braki w opanowaniu minimum programowe ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz

b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne, praktyczne typowe, o nie wielkim stopniu trudności.

6/ Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym przedmiotu nauczanego w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz

b) nie jest w stanie rozwiązać(wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

7/ Przy ustaleniu stopnia z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy brać

pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków

wynikających ze specyfiki tych przedmiotów.

8/ Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.

2 a. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:

a) wzorowe (wz),

b) bardzo dobre (bdb),

c) dobre (dob),

d) poprawne (pop),

e) nieodpowiednie (ndp),

f) naganne (ng),

z tym zastrzeżeniem, że w przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena zachowania jest oceną opisową.”

2 b. Kryteria ocen zachowania:

1/ ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

a) we wszystkich sprawach w pełni przestrzega postanowień statutu gimnazjum - w określonej dziedzinie może być pozytywnym wzorem dla innych,

b) nie ma nieusprawiedliwionej absencji,

c) godnie reprezentuje szkołę w zawodach, konkursach, przeglądach,

d) wzorowo wykonuje powierzone prace dodatkowe,

e) jest koleżeński, z własnej inicjatywy służy pomocą innym,

f) ma nienaganny stosunek do osób starszych,

g) okazuje pomoc słabszym,

h) dba o estetyczny wygląd klasy, szkoły i jej otoczenia,

i) angażuje się w życie klasy i szkoły,

j) reprezentuje nienaganną kulturę osobistą.

2/ ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

a) we wszystkich sprawach w pełni przestrzega postanowień statutu gimnazjum,

b) nie ma nieusprawiedliwionej absencji,

c) reprezentuje szkołę w zawodach, konkursach, przeglądach,

d) dobrze wykonuje powierzone prace dodatkowe,

e) jest koleżeński, z własnej inicjatywy służy pomocą innym,

f) ma nienaganny stosunek do osób starszych,

g) dba o estetyczny wygląd klasy, szkoły i jej otoczenia,

h) angażuje się w życie klasy,

i) reprezentuje nienaganną kulturę osobistą.

3/ ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

a) przestrzega postanowień statutu gimnazjum,

b) nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

c) ma pozytywny stosunek do obowiązków szkolnych,

d) ma pozytywny stosunek do kolegów i nauczycieli, - wykonuje prace nadobowiązkowe,

e) bierze udział w przygotowaniu uroczystości szkolnych,

f) poprawnie wykonuje powierzone prace obowiązkowe i dodatkowe,

g) dba o estetyczny wygląd klasy, szkoły i jej otoczenia,

h) nie niszczy mienia szkolnego,

i) nie używa wulgarnych słów,

4/ ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

a) ma drobne wykroczenia względem statutu gimnazjum,

b) sporadycznie opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,

c) sporadycznie spóźnia się na lekcje bez usprawiedliwienia,

d) ma obojętny stosunek do kolegów,

e) nie stwarza większych problemów wychowawczych,

f) obowiązki szkolne wypełnia w sposób dostateczny,

g) niechętnie wykonuje prace dodatkowe,

h) nie angażuje się w życie klasy i szkoły,

5/ ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

systematycznie narusza postanowienia statutu gimnazjum,

ma więcej niż 50 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych,

systematycznie, z własnej winy spóźnia się na lekcje,

ma lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,

nie szanuje kolegów i nauczycieli,

używa wulgarnych słów,

6/ ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

a) świadomie, systematycznie narusza postanowienia statutu gimnazjum,

b) wszedł w konflikt z prawem,

c) spożywa alkohol, pali tytoń, używa narkotyki,

d) niszczy mienie szkoły,

e) używa wulgarnych słów,

f) ma zdecydowanie lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,

g) nie szanuje kolegów i nauczycieli,

h) ma więcej niż 100 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych”

3. Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna klasyfikacyjna roczna może być

zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego:

1/ Uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z jednych zadań edukacyjnych.

2/ W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin

poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

4. Postanowienie zawarte w ust. 3 nie dotyczy klasy programowo najwyższej.

1/W stosunku do ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu umiarkowanym stosuje się ocenę opisowa ustaloną według odrębnych przepisów;

5. Uczeń ma obowiązek:

1/ Systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych w życiu

gimnazjum.

2/Systematycznego przygotowywania się do zajęć /”kartkówka” z 3 tematów nie wymaga

uprzedzenia uczniów/, odrabiania prac domowych poleconych przez nauczyciela do

wykonania w domu;

3/ Systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogaceniem swojej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki nauki.

4/ Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcy oraz pracownikom szkoły.

5/ Przestrzegać zasad kulturalnego współżycia w odniesieniu do gimnazjum.

6/ Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia obowiązków ucznia.

7/ ) Uczęszczać na zajęcia wynikające z planu zajęć, przybywać na nie punktualnie. Mimo

spóźnienia na zajęcia uczeń zobowiązany jest do przybycia do sali, w której odbywają się

zajęcia. Jeżeli spóźnienie przekracza 25 minut uczeń powinien udać się do świetlicy,

gdzie przebywać będzie pod nadzorem woźnego, a następnie podczas przerwy dołączyć

do swojej klasy,

8/ Szanować i chronić mienie szkolne.

9/ Dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu gimnazjum.

10/ Podporządkować się poleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, nauczycieli oraz władz samorządu uczniowskiego.

11/ Godnie reprezentować gimnazjum na zewnątrz.

12/ Przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności i wandalizmu.

13/ Szanować przekonania, poglądy i godność osobistą drugiego człowieka.

14/ Przestrzegać zasad higieny osobistej, zmieniając obuwie.

15/ Uzupełniać braki wynikające z nieobecności w gimnazjum.

16/ Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych

przez uczniów na terenie szkoły określa zarządzenie dyrektora szkoły. Zarządzenie to

powinno uwzględniać całkowity zakaz używania tych urządzeń podczas lekcji i innych

zajęć edukacyjnych. Nauczyciel może zażądać od uczniów wyłączenia telefonów

komórkowych i innych urządzeń elektronicznych przed rozpoczęciem zajęć,

a) treść zarządzenia powinna być uzgodniona z radą rodziców po uzyskaniu opinii

samorządu uczniowskiego.

17/ Zachować należytą uwagę w czasie zajęć lekcyjnych, nie rozmawiać z innymi

uczniami w czasie prowadzonego przez nauczyciela wykładu, zabierać głos wówczas,

gdy zostanie do tego upoważniony przez nauczyciela. Nauczyciel może udzielić głosu

uczniowi wówczas, gdy uczeń zgłosi taki zamiar przez podniesienie ręki.

18/ Usprawiedliwić nieobecność na zajęciach szkolnych. Usprawiedliwienie zobowiązany

jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęcia. Usprawiedliwienia nieobecności ucznia

dokonują rodzice lub prawni opiekunowie w formie pisemnego oświadczenia o

przyczynach nieobecności ich dziecka na zajęciach. Oświadczenie może być podpisane

przez jednego z rodziców lub opiekunów prawnych. Dokumentem usprawiedliwiającym

nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie. Uczeń niepełnoletni

nie może sam usprawiedliwiać swojej nieobecności na zajęciach.

19/ Zachowania schludnego wyglądu,

20/ Noszenia stroju szkolnego, ustalonego według odrębnych przepisów,

21/ Na terenie szkoły zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej

osoby. Zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów.

§ 37

Uczeń może być nagrodzony za wyróżniające wyniki w nauce, dobre lokaty w konkursach i

olimpiadach, osiągnięcia sportowe i aktywna pracę społeczną na rzecz gimnazjum i

środowiska w następujących formach:

1/ Pochwała wychowawcy wobec klasy

2/ Wyróżnienie przez dyrektora gimnazjum na apelu.

3/ Przyznanie nagrody rzeczowej: dyplomy, książki itp.

4/ skreślony

5/ Wystosowanie przez dyrektora gimnazjum listu pochwalnego do rodziców (opiekunów).

Dla wyróżniających się uczniów rada pedagogiczna może przyznać puchar dyrektora gimnazjum lub odznaki: wzorowy uczeń, wzorowy sportowiec.

1/ Puchar dyrektora może być przyznany zespołowi klasowemu za najwyższą średnią ocen, za najwyższe oceny zachowania, udział uczniów w konkursach przedmiotowych, czytelnictwie, działaniach samorządowych, imprezach kulturalnych i pracach użytecznych na rzecz gimnazjum, środowiska, za wysoką frekwencję

2/ wzorowy uczeń – za średnią 4,7 oraz wzorowe zachowanie.

3/ Wzorowy sportowiec – za znaczące miejsce we współzawodnictwie sportowym, wewnątrzgimnazjalnym oraz za wzorową sportowa postawę „fair play”.

§ 38

1. Za nieprzestrzeganie przez ucznia statutu gimnazjum i regulaminu samorządu uczniowskiego przewiduje się następujące kary:

1/ Upomnienie lub nagana wychowawcy klasy.

2/ Upomnienie lub nagana dyrektora gimnazjum.

3/ Zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania gimnazjum na zewnątrz, udziału w wycieczkach lub imprezach organizowanych przez gimnazjum.

4/ Przeniesienie do inne klasy.

5/ Skreślenie z listy uczniów gimnazjum z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innego gimnazjum za zgodą kuratora oświaty.

2. Uczeń otrzymuje karę:

1/ Upomnienie wychowawcy za opuszczenie bez usprawiedliwienia do 10 godzin, za palenie papierosów, niekulturalne zachowanie, niewykonywanie poleceń nauczycieli, samorządu klasowego i wychowawcy klasy, brak odpowiedniego obuwia.

2/ Upomnienie dyrektora szkoły otrzymuje uczeń za opuszczenie bez usprawiedliwienia do 20 godzin, zbiorowe organizowanie ucieczek lekcji, lekceważące podejście do obowiązków szkolnych.

3/ Naganę dyrektora szkoły otrzymuje uczeń za opuszczenie bez usprawiedliwienia do 30 godzin, niszczenie mienia, naganne zachowanie się wobec kolegów.

4/ Naganę dyrektora szkoły otrzymuje uczeń za picie alkoholu, rażące zachowanie wobec kolegów i nauczycieli, sygnały z zewnątrz o nagannym zachowaniu.

5/ Zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz otrzymuje uczeń, który otrzymał karę nagany dyrektora, okres zakazu ustala dyrektor gimnazjum najmniej na 1 miesiąc.

6/ Przeniesienie do równoległej klasy otrzymuje uczeń za brutalne zachowanie wobec kolegów i wywieranie destrukcyjnego wpływu na sytuację wychowawczą klasy.

3. Przeniesienie do innego gimnazjum może nastąpić w następujących przypadkach:

1/ Stosowanie przemocy w stosunku do innych uczniów.

2/ Wulgarnego zachowania się w stosunku do nauczycieli i innych uczniów.

4/ Nagannego opuszczania zajęć lekcyjnych (30 % w ciągu semestru).

4. Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo do złożenia wyjaśnień .

5. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez nauczyciela do dyrektora gimnazjum w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.

6. Dyrektor gimnazjum może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia, jeżeli uzyska on poręczenie samorządu uczniowskiego albo nauczyciela wychowawcy.

7. Uczeń ma prawo wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora gimnazjum do Kuratora Oświaty w Białymstoku, za pośrednictwem dyrektora.

8. Prawo do odwołania przysługuje również rodzicom (opiekunom) ucznia.

§ 39

Gimnazjum ma obowiązek informować rodziców (opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

§ 40

Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowanie oceny.

§ 41

1. Wprowadzenie w szkole wewnątrzszkolnego systemu oceniania ma na celu:

1/ poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach tym zakresie,

2/ pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego o rozwoju,

3/ motywowanie ucznia do dalszej pracy,

4/ dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

2. Umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

3. Wdrażanie do systematycznej pracy.

§ 42

1. Wewnątrzszkolne ocenianie uczniów jest dokumentowane w dziennikach lekcyjnych, arkuszach ocen i innych dokumentach określonych w statucie gimnazjum.

2. W dziennikach lekcyjnych wpisuje się oceny i zaliczenia uzyskane przez uczniów z poszczególnych zajęć edukacyjnych, oceny zachowania, wyniki sprawdzianu lub egzaminu poprawkowego przed okręgową komisją egzaminacyjną.

3. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen. W arkuszu ocen zamieszcza się również adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły i jego odpisów oraz duplikatu, zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki, sporządzenia odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.

4. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły odpis arkusza ocen.

5. Szkoła zakłada po ukończeniu każdego roku szkolnego Księgę ocen.

§ 43

Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

a) I semestr - od 1 września do ostatniego dnia nauki przed feriami zimowymi.

b) II semestr - od pierwszego dnia ferii zimowych do końca roku szkolnego.

§ 44

Ocena śródroczna i roczna uwzględnia oceny cząstkowe, których powinno być co najmniej dwa razy tyle ile jest tygodniowo godzin danego przedmiotu plus jeden, wystawione uczniom za:

1/ udział w rozmaitych formach sprawdzianów wiedzy i umiejętności:

a) odpowiedzi ustne,

b) testy,

c) pisemne prace kontrolne,

d) prezentacje.

2/ różne formy pracy domowej,

3/ samodzielność ucznia w wykonywaniu zadań edukacyjnych (przeprowadzanie obserwacji, prostych doświadczeń, sporządzanie rysunków, schematów, wykresów, modeli, wykorzystanie różnych źródeł wiedzy),

4/ udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach, przeglądach,

5/ aktywność ucznia na lekcji.

§ 45

1. Nauczyciel informuje ucznia o jego ocenie semestralnej na 1 tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Jeżeli uczeń chce poprawić wystawioną ocenę, ma prawo w ciągu 3 dni pisemnie lub ustnie zwrócić się do nauczyciela lub dyrektora o egzamin poprawkowy w formie pisemnej lub ustnej.

2. W przypadku przedmiotów: wychowanie fizyczne, sztuka, muzyka, plastyka; zostanie

przeprowadzony sprawdzian praktyczny i teoretyczny w dowolnej formie.

§ 46

O przewidywanej ocenie niedostatecznej nauczyciele są zobowiązani do powiadomienia ustnego lub pisemnego ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na 3 tygodnie przed końcem semestru (roku szkolnego).

§ 47

Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 48

1. Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie do odpowiednich przedmiotów nauczania ustala nauczyciel danego przedmiotu.

2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.

§ 49

Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów:

1/ formy:

a/ pisemna,

b/ ustna,

c/ praktyczna.

2/ częstotliwość:

a/ na bieżąco zgodnie z planem nauczania,

b/ po zakończeniu działu,

c/ po zakończeniu semestru.

3/ narzędzia:

a/ testy,

b/ sprawdziany,

c/ prace pisemne,

d/ prezentacje,

e/ karty pracy (kartkówki).

§ 50

Zasady przeprowadzania prac pisemnych; sprawdzianów pisemnych (testów):

1/ prace pisemne i sprawdziany wynikają z planu nauczania,

2/ na tydzień przed pracą pisemną, sprawdzianem uczeń zostaje zapoznany z celami operacyjnymi i wymaganiami dotyczącymi partii materiału objętego sprawdzianem,

3/ zadania do rozwiązania w pracach pisemnych, sprawdzianach mogą być dyktowane ustnie lub udostępniane w formie pisemnej,

4/ kryteria oceniania są jawne i jednolite,

5/ prace pisemne są sprawdzone, a o ich wynikach poinformowani są uczniowie w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od ich przeprowadzenia,

6/ sprawdzone i ocenione prace pisemne, sprawdziany otrzymują do wglądu uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) na terenie szkoły w obecności nauczyciela,

7/ podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów) prace pisemne, sprawdziany są przechowywane do końca danego roku szkolnego,

8/ uczeń, który z przyczyn obiektywnych nie mógł pisać pracy pisemnej, sprawdzianu wraz z klasą, może napisać ją w innym terminie, ale nie dłuższym niż 2 tygodnie,

9/ uczeń ma prawo z każdego przedmiotu jeden raz w semestrze poprawić otrzymaną ocenę z pracy pisemnej, sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż 1 tydzień.

§ 51

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, informatyki, sztuki, muzyki, plastyki w szczególności bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.

§ 52

Zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności z religii określają odrębne przepisy.

§ 53

Informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o postępach w nauce ich dzieci w czasie spotkań klasowych śródsemestralnych i semestralnych, indywidualnych i zbiorowych jest wykonywane przez karty informacyjne, w których podane jest:

1/ informacja o frekwencji,

2/ informacja o zachowaniu,

3/ ewaluacja osiągnięć.

§ 54

Uczeń mający obniżony poziom wymagań na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, na mocy decyzji rady pedagogicznej może mieć opracowane wymagania dostosowane do jego możliwości. Bardzo dobre zaliczenie tych wymagań oznacza ocenę dostateczną.

§ 55

Uczeń może w ciągu semestru zgłosić swoje nieprzygotowanie zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania.

§ 56

1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców {prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej.

3. Ocena klasyfikacyjne z zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.

  1. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły prze z ucznia, któremu w danej szkole ustalono po raz drugi z rzędu naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  2. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

§ 57

1. Uczeń za pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów) ma prawo odwołać się od ustalonej oceny do dyrektora na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.

2. W przypadku wniesienia odwołania dyrektor powołuje komisję, która bada zgodność wystawienia oceny z Wewnątrzszkolnym systemem oceniania.

3. W przypadku stwierdzenia naruszenia zgodności oceny zachowania z Wewnątrzszkolnym systemem oceniania komisja ustala nową ocenę.

4. Decyzje komisji są ostateczne.

5. Wszystkie sprawy nie objęte Wewnątrzszkolnym systemem oceniania rozstrzyga rada pedagogiczna.

§ 58

W klasie trzeciej gimnazjum jest przeprowadzany egzamin obejmujący:

  1. w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych,
  2. w części drugiej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
  3. w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum, określonych w odrębnych przepisach, zwanych dalej ‘egzaminem gimnazjalnym”

§ 58 a

1. Uczniowie przystępują do trzeciej części egzaminu gimnazjalnego z zakresu tego

języka obcego nowożytnego, którego uczą się jako przedmiotu obowiązkowego.

  1. Jeżeli uczeń uczy się więcej niż jednego języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, jego rodzice (prawni opiekunowie) składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do egzaminu gimnazjalnego z zakresu jednego z tych języków do dnia 20 września roku szkolnego, w którym przeprowadzany jest egzamin gimnazjalny.

§59

Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania musi być skonsultowany z samorządem uczniowskim.

ROZDZIAŁ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Dąbrowa Białostocka

Wytwarzający/odpowiadający: Leszek Kiejko

Wprowadzający: Leszek Kiejko

Data modyfikacji: 2008-04-30

Opublikował: Piotr Salejko

Data publikacji: 2008-04-30