Uchwała Nr XXXII/214/06
U C H W A Ł A Nr XXXII/214/06
Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej
z dnia 6 października 2006 roku
w sprawie uchwalenia założeń kierunkowych polityki społeczno - gospodarczej
na 2007 rok.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, Dz.U. z 2004 Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Dz. U. z 2006 r. Nr 17 poz. 128) Rada Miejska uchwala co następuje:
§ 1. Przyjmuje się do realizacji założenia polityki społeczno - gospodarczej gminy i miasta jako dokument stanowiący podstawę do opracowania projektu budżetu gminy i miasta na 2007 rok zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1
Do Uchwały Rady Miejskiej
Nr XXXII/214/06
z dnia 6 października 2006r.
Założenia kierunkowe
polityki społeczno - gospodarczej Gminy i Miasta Dąbrowa Białostocka
na 2007 rok .
Założenia kierunkowe polityki społeczno - gospodarczej gminy obejmują zadania priorytetowe na 2007 rok i wskazują ustalone w oparciu o przewidywania, szacunki i prognozy w zakresie dochodów budżetowych.
Zadania priorytetowe na 2007 rok to:
- budowa, modernizacja i ulepszanie dróg,
- uregulowanie gospodarki śmieciami, wzmożone działanie w zakresie ochrony środowiska a w szczególności budowa wodociągów i kanalizacji,
- budowa boisk przy Zespole Szkół Samorządowych w Dąbrowie Białostockiej,
- modernizacja oświetlenia ulicznego na energooszczędne na terenie gminy,
- remont budynku Urzędu Miejskiego
- spłata zaciągniętych pożyczek,
- przeciwdziałanie alkoholizmowi poprzez zainteresowanie młodzieży sportem,
- promocja gminy w celu tworzenia nowych miejsc pracy.
Założenia opracowane zostały w oparciu o prawa regulujące funkcjonowanie samorządu terytorialnego, zasady komunalnej gospodarki finansowej oraz w oparciu o prognozy makroekonomiczne.
Założenia, o których wyżej mowa stanowią dokument do opracowania projektu budżetu gminy i miasta na 2007 rok.
Przy ustalaniu polityki budżetowej w zakresie gromadzenia dochodów budżetowych przyjęto następujące stawki podatków i opłat lokalnych oraz podatku rolnego:
- w podatkach i opłatach lokalnych - wzrost o 2 %
- do naliczenia podatku rolnego przyjęto cenę 1q żyta w wysokości - 38,42
- do naliczenia podatku leśnego przyjęto średnią cenę drzewa w wysokości – 122,80 zł za 1 m 3
Przy ustalaniu polityki budżetowej w zakresie wydatków budżetowych przyjęto następujące wskaźniki wzrostu cen i wynagrodzeń:
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych - wzrost o 2 %
- usługi pozostałe - wzrost o 2 %
- ceny inwestycyjne - wzrost o 2 %
- świadczenia na rzecz osób fizycznych - wzrost o 2 %
- wynagrodzenie w sferze budżetowej (samorządowej ) wzrost w zróżnicowaniu ze względu na wynagrodzenie zasadnicze brutto w poniższych przedziałach:
- od 900 do 1400 – wzrost do 15 %
od 1400 do 1800 – wzrost do 10 %
- od 1800 do 2200 – wzrost do 5 %
powyżej 2200 - wzrost o 2 %
- wynagrodzenie pracowników podległych jednostek nie będących nauczycielami
- wzrost o 2 %
- wynagrodzenie pracowników oświaty zgodnie z kartą nauczyciela i regulaminem wynagradzania.
Szacunek dochodów budżetowych pozwala przyjąć do realizacji w 2007 roku wydatki budżetowe według poniższego wyszczególnienia działowego:
Rolnictwo
- budowa wodociągów wiejskich - 12 km
- remont urządzeń istniejących
- finansowanie składki na rzecz izb rolniczych
- finansowanie składek do organizacji do których należy gmina
- przygotowanie projektów i dokumentacji związanych z inwestycjami wodociągowymi
Transport
- asfaltowanie dróg powiatowych - 8,5 km
- asfaltowanie dróg gminnych - 0,8 km
- asfaltowanie dróg w mieście - 1,8 km
- budowa i ulepszenie dróg żwirowych gminnych - 8,1 km
- bieżące utrzymanie dróg żwirowych w - ok. 50 km
- budowa chodników wspólnie z Wojewódzką Dyrekcją Dróg - 300 m2
- budowa chodników w mieście - 1.500 m2
- przygotowanie projektów i dokumentacji związanych z inwestycjami drogowymi
Realizacja powyższych inwestycji będzie realizowana przy częściowym udziale bezzwrotnych środków pomocowych.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
- budowa kolektora sanitarnego - 1 km
- wykup działki na potrzeby oczyszczalni ścieków
- spłata pożyczki z NFOŚ i GW i WFOŚ i GW
- likwidacja dzikich wysypisk
- odłów bezpańskich psów
- przygotowanie projektów i dokumentacji związanych z inwestycjami
ekologicznymi
Ochrona przeciwpożarowa
Utrzymanie jednostek ochotniczych straży pożarnych prowadzących działalność polegającą na ochronie życia , zdrowia i mienia przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.
W tym celu utrzymywanych będzie 3 samochody bojowe: 2 samochody marki „Star”, 1 „Mercedes Benz. LAF” oraz zatrudnionych będzie 3 kierowców na 1,50 etatu. Na terenie gminy funkcjonuje 13 jednostek OSP zrzeszających 239 czynnych strażaków.
Oświata i wychowanie
Prowadzenie następujących jednostek oświatowych:
- 2 gimnazja z 49,36 etatami nauczycieli, 10,5etatami obsługi i 633 uczniami
- 5 szkół podstawowych z 89,47 etatami nauczycieli, 39 etatami obsługi i 975 uczniami
- 2 przedszkola z 5,78 nauczycielami , 7,2 etatami obsługi i 94 dziećmi
Dofinansowanie w formie dotacji szkół prowadzonych przez Stowarzyszenie Edukator w Łomży, Stowarzyszenie „Nasza Szkoła” w Harasimowiczach, Stowarzyszenie „Placówka” w Bagnach.
W ramach inwestycji oświatowych planuje się:
- rozliczenie budowy hali sportowej w Dąbrowie Białostockiej,
- budowę boisk wielofunkcyjnych przy Zespole Szkół Samorządowych
- kontynuacja remontów bieżących w szkołach
Kultura i sztuka
Prowadzenie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Miejsko - Gminnej Biblioteki Publicznej i 6 Filii Bibliotecznych.
W MGOK zatrudnionych jest 9 osób na 8,5 etatu, w Bibliotece w Dąbrowie białostockiej zatrudnione są 4 osoby na 3,75 etatu oraz 6 osób na 2,52 etatu w filiach bibliotecznych w Różanymstoku, Zwierzyńcu Wielkim, Kamiennej Nowej, Nierośnie, Suchodolinie i Reszkowcach.
Jednostki te mają za zadanie rozwijanie kultury w mieście i na wsi, szerzenie czytelnictwa i szeroko pojętą współpracę z twórcami ludowymi.
Wspieranie finansowe Stowarzyszeń prowadzących działalność propagującą rozwój kultury i kultywowania tradycji regionu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.
Planowana jest adaptacja „Małej Szkoły” na potrzeby MGOK i Biblioteki .
Pomoc społeczna
Głównym celem pomocy społecznej jest poprawa funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku zamieszkania. Misją gminy w zakresie polityki społecznej jest zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa socjalnego, przeciwdziałanie i zapobieganie negatywnym skutkom problemów społecznych, oraz zapewnienie kompleksowej opieki społecznej jak też prowadzenie prorodzinnej polityki społecznej.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Białostockiej w 2007 roku nadal będzie realizował zadania wynikające z powyższych założeń oraz zgodnie z ustawą o pomocy społecznej. Ośrodek jest zobowiązany do realizacji zadań wynikających z ustawy o charakterze obowiązkowym jak też zadań zleconych gminie.
Od miesiąca września 2006 roku Ośrodek w całości realizuje wypłaty świadczeń rodzinnych dla rodzin zamieszkałych na terenie gminy a spełniających kryteria dochodowe z mocy ustawy o świadczeniach rodzinnych.
W związku ze zwiększonym zakresem zadań jak też zwiększoną ilością wypłacanych kwot zasiłków rodzinnych przewiduje się przesunięcie w ramach posiadanych etatów jednej osoby na obsługę tych świadczeń.
Aktualnie Ośrodek zatrudnia 18 osób w tym: 3 osoby zatrudnione są jako opiekunki domowe do opieki nad chorym w domu , 7 pracowników socjalnych.
Kultura fizyczna i sport
Rozwój kultury fizycznej i sportu w szkole.
Wspieranie finansowe Stowarzyszeń prowadzących działalność propagującą rozwój sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Wydatki związane z utrzymaniem stadionu miejskiego.
Likwidacja bezrobocia
Organizacja robót publicznych i interwencyjnych.
Promocja gminy w celu tworzenia nowych miejsc pracy.
Pomoc podatkowa dla podmiotów tworzących nowe miejsca pracy .
Przeciwdziałanie alkoholizmowi
W ramach realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i rozwiązywania problemów Alkoholowych prowadzone będą następujące formy przeciwdziałania alkoholizmowi:
- prowadzenie świetlic dziennego pobytu dzieci z rodzin patologicznych,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla dzieci i
młodzieży,
- wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych - służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychospołecznej i prawnej, a zwłaszcza przed przemocą w rodzinie.
- tworzenie dzieciom i młodzieży warunków do trzeźwego i zdrowego stylu życia
Administracja rządowa i samorządowa
W celu realizacji wymienionych zadań w niniejszych założeniach zatrudnionych będzie:
- 25 pracowników administracji samorządowej,
- 4 pracowników administracji państwowej,
- 5 pracowników pełniących obsługę administracyjno - ekonomiczną placówek oświatowo- wychowawczych
- 3 osoby – obsługujące dowożenie
- 18 pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- 9 pracowników Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury,
- 4 pracowników pełniących obsługę bibliotek.
Planowany jest remont budynku administracyjnego. Konieczny jest natychmiastowy remont dachu, wskazana jest dalsza wymiana stolarki okiennej, modernizacja kotłowni c.o.
Wypłata prowizji za inkaso oraz diet dla 52 sołtysów.
Metryka strony